Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Ja

det är ingen lätt uppgift att välja variant, när det finns så många vackra troffar att välja mellan

Fart o fläkt= black!
    snyggast tycker jag= moorii
    brutala o snygga= brichardi eller red /yellow cheek
    ovanliga= Annectens med sina fina stjärtfenor o blåa ögon.
    Lugna o fina= Duboise
    Ikola= Snygga o tuffa med massor av fart.
    Röda= jaaa en röd medium aggro och ibland riktigt snygg variant

Ursprungligen postat av Cronan
    Vilka bilder. Att det kommer gå troffar här hema igen är det ingen tvekan om frågan är bara om jag kan bestäma mig för vilken troffe sort det ska bli

Kommentar

• Pierre_N
      Användare
      • March 2004
      • 772

doohan: Upplever du verkligen att det är sådan himla skillnad? Och tänker du på det när du väljer grupp? Visst, brichardi är argare och de dubbar jag haft har varit lugna men jag funderar aldrig över sånt när jag funderar på en ny grupp. Tycker alla troffar är rätt jämna, känns som att det är individerna i gruppen som avgör hur bra det blir i slutändan i alla fall. Ska börja tänka på det mer, se om jag upplever samma skillnad.

specmats: Den gula fläcken sitter på kroppen precis vid bröstfenan på isonga. Har precis skaffat mig ett gäng, ska bli kul att se hur arga de blir som stora på tal om det..
      Senast redigerad av Pierre_N; 19 November 2011, 15:36.

Kommentar

• Limmet
        Användare
        • January 2009
        • 51

Hej hoppas det är ok att fråga detta här. Annars ber jag om ursäkt och radera mitt inlägg.

Jag köpte en grupp på 35 Kiriza för ganska exakt 3 år sedan. Då som "ungdjur" på 3-4 cm. Nu är de flesta 8-10cm uppskattar jag. Gruppen består idag av 45+ "vuxna" individer i olika storlek och rätt mycket småyngel. Vissa hanar har orangea band medan alla andra och honorna har gula. Min högst amatörbedömning säger att det är ca dubbelt så många honor som hanar.

De går tillsammans med 10st "Ilangi". Fungerar mycket fint förutom att dessa inte leker men harmonin i hela akvariet är jättebra och inga fiskar far illa.

Måste tyvärr sälja dessa pga flytt och för lite tid. Akvariehobbyn får läggas ned på obestämd framtid.

Så jag behöver lite råd om vad jag bör lägga upp dessa till för pris. Grupperna var för sig och eller ihop.

Tacksam för hjälp. Vill gärna bli av med dem de kommande 2-3 veckorna så kan nog tänka mig gå rätt lågt i pris men har verkligen inte en aning om värdet på dem...

Bilder: Dock över ett år gamla. Äger ingen bra kamera så kan inte direkt prestera bättre i nuläget.

Kommentar

• stiffe
          Användare
          • April 2002
          • 953

Tack allihopa
          Här har ni en Isonga också
          mvh Stefan

Kommentar

• Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

Ursprungligen postat av stiffe
            Lite troffar fotade hos Tobbe i Mjölby

Tropheus golden Kazumba
            Väldigt fina skallar på dessa Troffar.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Härliga bilder Stiffe! Tropheus sp red Cape Kapimpi är ruskigt snygg.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8623

Ursprungligen postat av Limmet
                Hej hoppas det är ok att fråga detta här. Annars ber jag om ursäkt och radera mitt inlägg.

Jag köpte en grupp på 35 Kiriza för ganska exakt 3 år sedan. Då som "ungdjur" på 3-4 cm. Nu är de flesta 8-10cm uppskattar jag. Gruppen består idag av 45+ "vuxna" individer i olika storlek och rätt mycket småyngel. Vissa hanar har orangea band medan alla andra och honorna har gula. Min högst amatörbedömning säger att det är ca dubbelt så många honor som hanar.

De går tillsammans med 10st "Ilangi". Fungerar mycket fint förutom att dessa inte leker men harmonin i hela akvariet är jättebra och inga fiskar far illa.

Måste tyvärr sälja dessa pga flytt och för lite tid. Akvariehobbyn får läggas ned på obestämd framtid.

Så jag behöver lite råd om vad jag bör lägga upp dessa till för pris. Grupperna var för sig och eller ihop.

Tacksam för hjälp. Vill gärna bli av med dem de kommande 2-3 veckorna så kan nog tänka mig gå rätt lågt i pris men har verkligen inte en aning om värdet på dem...

Bilder: Dock över ett år gamla. Äger ingen bra kamera så kan inte direkt prestera bättre i nuläget.

https://picasaweb.google.com/1170251...November192011
                Hej
                Det är OK att fråga om detta (och även ok för andra att ge svar). Men sedan när du vill annonsera ut dem ska du göra det på Köp&Sälj.
                Ett tips för att kolla prisnivå är förstås att titta på gamla K&S-annonser.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke_720
                  Användare
                  • November 2003
                  • 368

Hej

Finns det någon som vet om det finns många på Gotland som håller troffar?
                  Eller hur utbudet ser ut?

Mike

Kommentar

• Micke_720
                    Användare
                    • November 2003
                    • 368

Hej

Vilken snäcklekare lämpar sig bäst som sällskap till en grupp troffar?
                    De skall i ett 720 liters kar med 32 ikolor.

Mvh Micke

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1604

Egentligen

Så bryr inte jag mig om deras elakhet när jag väljer variant. Som du säger så finns det snälla elakingar och elaka snällisar då det handlar individer åxå. Brichardin har visst större revir i sjön och vad jag har förstått kan därför bli mer aggressiv i ett litet akvarium(jämfört med sjön)

Min red cheek är mesigt snälla i dagsläget, o dom brukar vara rätt tuffa har jag förstått. Jag kör ju en grupp i varje akvarium, så det handlar mer om hur aggro dom är mot sin egen variant. Blackarna o ikolan kan vara rätt tuffa och ofta ser man dem mun fightas o de flesta hannar har vita läppar

Visst är jag medveten om vissa varianters kända beteenden, men det är inte avgörande för mitt val av variant.

Ursprungligen postat av Pierre_N
                      doohan: Upplever du verkligen att det är sådan himla skillnad? Och tänker du på det när du väljer grupp? Visst, brichardi är argare och de dubbar jag haft har varit lugna men jag funderar aldrig över sånt när jag funderar på en ny grupp. Tycker alla troffar är rätt jämna, känns som att det är individerna i gruppen som avgör hur bra det blir i slutändan i alla fall. Ska börja tänka på det mer, se om jag upplever samma skillnad.

specmats: Den gula fläcken sitter på kroppen precis vid bröstfenan på isonga. Har precis skaffat mig ett gäng, ska bli kul att se hur arga de blir som stora på tal om det..

Kommentar

• Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1292

Ursprungligen postat av Micke_720
                        Hej

Mvh Micke
                        Den enda erfarenhet jag kan erbjuda på denna fråga är mina egna 'Lamprologus' brevis.
                        Har 3 par ihop med ca 30 st troffar musanga som är halvstora i ett 348L kar. Du kan se bild på dem via denna länk http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51628

Det har fungerar helt perfekt under snart 1år.

Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Micke_720
                          Användare
                          • November 2003
                          • 368

Ursprungligen postat av Göran Å
                          Den enda erfarenhet jag kan erbjuda på denna fråga är mina egna 'Lamprologus' brevis.
                          Har 3 par ihop med ca 30 st troffar musanga som är halvstora i ett 348L kar. Du kan se bild på dem via denna länk http://www.ciklid.org/fototavling/fo...a.php?nr=51628

Det har fungerar helt perfekt under snart 1år.

Mvh Göran
                          Hej

snyggt..jag skall jaga lite snäcklekare när de ny isatta troffarna vant sig. Hoppas att det blir i januari.
                          L. Brevis såg riktigt snygg ut.

Tack för tipset. Micke

Kommentar

• cichlids4fun
                            • April 2002
                            • 3109

Hej

Mvh Micke
                            funkar nog bra med vilken som, troffarna kommer få stryk iaf

skulle rekommendera nån ur occelatus typen så får du se ett härligt beteende i ett stort kar, speciellt när de burnar loss i gruset
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Micke_720
                              Användare
                              • November 2003
                              • 368

Hej

Guld ocelluatus varianten verkar riktigt fräck.
                              Hur håller den sig i kollonin?
                              Far de över allt i karet?

Mvh Micke

Kommentar

• cichlids4fun
                                • April 2002
                                • 3109

Hej

Guld ocelluatus varianten verkar riktigt fräck.
                                Hur håller den sig i kollonin?
                                Far de över allt i karet?

Mvh Micke

den funkar bäst parvis eller med fler honor är inte kolonilevande brukar hålla sig runt favoritsnäckan
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...