Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    Användare
    • May 2006
    • 106

Vad bra att mina nya troffar blir kändisar. Och ha ha foderautomat är redan inhandlad och stå på karet =).
    Vilken tur att jag bokat en kalender då
    450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• Micke_720
      Användare
      • November 2003
      • 368

Stor Motgång...

Hej

Idag har jag haft min absoluta största mot gång i mitt akvaristiska liv sedan min gulpannade scalare dog när jag var 7 år.
      Hela min Tropheus grupp gick bort i dag. Det verkar som det varit en akut nitrit förgiftning.
      Fiskarna såg ut som om de simmat i saltsyra i morse..
      Tragiskt hade en säkring gått i natt och de 2 mindre akvariumena som fiskarna gick i tills det stora höll på att göras i ordning. Detta med förde att pumparna hade stannat.
      Jag har försökt skapa ordning i vatten värdena hela dagen utan att lyckas...

Det är med stor besvikelse man lägger sig ikväll...
      Jag kommer inte köra med tropheus på ett bra tag till... Detta kommer att ta lång tid innan dett sjunker undan.

Mvh Michael D.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Jag lider med dig! Det är rent ut sagd ett helvete när ens kära fiskar dör. Om de är sjuka och dör, så är det ju en sak , men när de bara dör pang bom så är det tragiskt!
        Tyvärr är det så att om man har mycket fisk i ett för litet akvarium så är risken mycket stor att fiskar dör om det blir strömavbrott.
        Men tappa inte sugen utan fixa igång ditt stora kar och satsa på nya fiskar!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Usch vad tråkigt, lider med dig!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2748

Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

Idag har jag haft min absoluta största mot gång i mitt akvaristiska liv sedan min gulpannade scalare dog när jag var 7 år.
            Hela min Tropheus grupp gick bort i dag. Det verkar som det varit en akut nitrit förgiftning.
            Fiskarna såg ut som om de simmat i saltsyra i morse..
            Tragiskt hade en säkring gått i natt och de 2 mindre akvariumena som fiskarna gick i tills det stora höll på att göras i ordning. Detta med förde att pumparna hade stannat.
            Jag har försökt skapa ordning i vatten värdena hela dagen utan att lyckas...

Det är med stor besvikelse man lägger sig ikväll...
            Jag kommer inte köra med tropheus på ett bra tag till... Detta kommer att ta lång tid innan dett sjunker undan.

Mvh Michael D.
            Finns väl ingen anledning att deppa mer än ekonomiskt, det finns en anledning att fiskarna dog, proppen hade gått.
            Men det brukar finnas en anledning till att propparna löser också. Kolla hur mycket belastning du har på den proppen och åtgärda.

Skaffa sen nya fiskar och bli glad o lycklig igen.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Micke_720
              Användare
              • November 2003
              • 368

Hej

Jepp - har redanbörjat planera ny besättning till karet...nu blir det Malawi soppa igen.
              Men det är surt när det händer på en sån "skit" sak.
              Det stora akvariet är klart nu bara att fylla på vatten igen..

Mvh Michael D.

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Du får väl åka och kolla på Spångas auktion idag. Det kanske är någon som vill sälja lite Malawi
                Bit ihop och gå vidare.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1604

Jag

Håller med Tege! Tragiskt som 17 när detta händer, bara o beklaga. Dock så hade det inte spelat någon roll om det vara troffar eller malawi i akvariet. Men troffar kostar lite då man behöver rätt många jämfört med andra ciklider.

Kolla hur mycket säkringen belastas o ev fördela om lite på andra säkringar så att det inte händer igen. Jag råkade ut för samma sak vid två tillfällen att en huvudsäkring gick o släckta alla mina akvarium Som tur var skedde det på dagtid och någon var hemma. Då togs det hit en elektriker som kunde konstatera att hela undervåningen var lagd på en o samma rad så att säga. Efter att det åtgärdades har det inte hänt igen. Och med vf troffar så får det bara inte hända.

Skit tråkigt och det kostade såklart några spänn för en skitgrej(säkringen)

Ursprungligen postat av tege
                  Finns väl ingen anledning att deppa mer än ekonomiskt, det finns en anledning att fiskarna dog, proppen hade gått.
                  Men det brukar finnas en anledning till att propparna löser också. Kolla hur mycket belastning du har på den proppen och åtgärda.

Skaffa sen nya fiskar och bli glad o lycklig igen.

Kommentar

• CRAYLEONE
                    Användare
                    • May 2003
                    • 145

Två små bilder.
                    En skön Kambwimba och en mindre skön Ikola.

Kommentar

• HighwayStar
                      Användare
                      • March 2010
                      • 38

OJ ! Vad har hänt med den ikolan ?? :O

Mvh Johan
                      www.tanganyika.se

Kommentar

• CRAYLEONE
                        Användare
                        • May 2003
                        • 145

Ursprungligen postat av HighwayStar
                        OJ ! Vad har hänt med den ikolan ?? :O
                        Ingen aning..

Kommentar

• Micke_720
                          Användare
                          • November 2003
                          • 368

Hej

Då verkar det som man har skaffat sig ett till kar på ca 360liter 1mX0,6x0,6 och en stor sump på 100 liter.
                          Lite sugen på en troffe grupp igen i detta kar. Det har gått som saltvattenskar så det finns gott om pump kapacitet med samt uv rening etc.
                          Det borde väl bli kanon med den stora filter kapacitet som en 100 liters sump kan ge?

Dock kommer detta att bli mitt höst projekt nästa år..Planeringen är halva nöjet eller hela.

Mvh Micke

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1604

Läste följande i en gammal tråd

Svartsot känner man igen på att fisken tappar färg och får svarta fält på kroppen och blir till slut mer eller mindre helt svart.

Tvivlar på att det är det om fisken i övrigt är frisk, äter o lever som den ska....Men i samma inlägg skriver han följande"

"Låt er inte luras av att bukvattensot bara gäller bukuppsvällda fiskar.

Det finns ju flera typer av bukvattensot.
                            Svartsot,Flagylatsot,Buksot mm mm.

Svartsot känner man igen på att fisken tappar färg och får svarta fält på kroppen och blir till slut mer eller mindre helt svart.

Om fiskarna har Flagylatsot så svullnar inte buken upp.
                            Kännetecknet är apatiska fiskar som söker skydd i hörnen,grottor,bakom pumphuvuden och som står vaggande med huvudet nedåtlutat eller liggande på botten vaggandes.

Buksoten kännetecknas av att fiskens buk sväller upp,fjällen reser sig och fisken får glosögon.

Man kan lätt luras av tron att fisken äter, men fisken tar bara maten i munnen och tuggar en stund innan den spottas ut igen.(Troffemicke)

Kommentar

• Micke_720
                              Användare
                              • November 2003
                              • 368

Ursprungligen postat av Micke_720
                              Hej

Då verkar det som man har skaffat sig ett till kar på ca 360liter 1mX0,6x0,6 och en stor sump på 100 liter.
                              Lite sugen på en troffe grupp igen i detta kar. Det har gått som saltvattenskar så det finns gott om pump kapacitet med samt uv rening etc.
                              Det borde väl bli kanon med den stora filter kapacitet som en 100 liters sump kan ge?

Dock kommer detta att bli mitt höst projekt nästa år..Planeringen är halva nöjet eller hela.

Mvh Micke
                              Det blev affär..det blev för billigt för att neka...
                              Nu får vi se vad man skall använda karet till.
                              Det skall bli kul med ett kar med optiwhite glas och mh belysning.

Micke

Kommentar

• CRAYLEONE
                                Användare
                                • May 2003
                                • 145

Ursprungligen postat av doohan
                                Que? Svartsot? Berätta mer..

Kommentar

Arbetssätt...