Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Jag

tyckte jag känd igen dem

har kikat på dem dom gånger jag varit till Janne o kikat på fisk(tropheus) Dom såg riktigt fina ut o börjar snart komma upp i fartigare storlek Bärnsten är en snygg klassiker som alltid är rätt.

Ursprungligen postat av Illustratören
    Japp, det är gruppen som gått i en av burkarna hos aquatropic hela sommaren. Bokade dem tidigt i sommras då jag blev helt såld på dem.

Kommentar

• Donkiwin
      Användare
      • November 2008
      • 94

Har en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

I mitt 375 går det just nu 28-30 Ikola och 4 Brichard tillsammans med ca 10 multisar och ett oräkningsbart antal julle transcriptus. Allt är frid och fröjd förutom någon enstaka "king of the hill" kamp bland Ikolorna.

Snart kommer de att flytta in i sin nya "bostad", ett 720. Jag är dock lite orolig för att de ska börja ta livet av varrandra nu när de inte kommer att gå så tätt längre.

Är min oro befogad eller finns det något jag kan göra för att minska riskerna ?

Kommentar

• cichlids4fun
        • April 2002
        • 3109

jag skulle vara orolig, skulle nog köpa på mig ett gäng fler innan installationen, ev skicka en st "polis"
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Donkiwin
          Användare
          • November 2008
          • 94

Misstänkte att det kunde vara så.

På sikt måste jag utöka gruppen med 15-20 st, finns det några bra tips i väntan på att jag hittar en odlare som säljer av några Ikolor. En massa sten att gömma sig i men räcker det?

Polis ?

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1604

Precis

som Peter skriver så kan det bli lite fisk med det antalet i ett 720. Brichardi? Menar du prinsessor eller tropheus eller?

Är det prinsessor(brichardin) så skulle jag fundera på att stoppa i en grupp dubbar med ikolan, eller fler ikola genom genom att utöka antalet i samband med att du flyttar dem till ett nytt större akvarium. 50st ikola i ett 720 skulle vara ett akvarium med turbofart i det, o snyggt!

En polis är väll en stor elak fisk som kan hålla de andra i schack, En stor elak red cheek kanske

det just nu 28-30 Ikola och 4 Brichard tillsammans med ca 10 multisar och ett oräkningsbart antal julle transcriptus. Allt är frid och fröjd förutom någon enstaka "king of the hill" kamp bland Ikolorna.

Snart kommer de att flytta in i sin nya "bostad", ett 720. Jag är dock lite orolig för att de ska börja ta livet av varrandra nu när de inte kommer att gå så tätt längre.

Är min oro befogad eller finns det något jag kan göra för att minska riskerna ?[/QUOTE]

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2748

Ursprungligen postat av doohan

Är min oro befogad eller finns det något jag kan göra för att minska riskerna ?
              Ta hem dom till mig så kan jag vara polis
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1604

Aha

Så du vill ha ikolor du ja dom är livliga och snygga, inga mesfiskar det inte

Ursprungligen postat av tege
                Ta hem dom till mig så kan jag vara polis

Kommentar

• Kajjjan
                  • June 2008
                  • 1875

För några år sedan hade jag ett troffe-kar

men det gick åt h-lvete......mest beroende på att jag skaffade dem innan jag begrep vad det innebär att ha troffar.
                  Men en vacker dag kommer jag nog att ta mig an ett sådant projekt igen och då ska jag ha koll på vad som ska göras och inte göras.

Karet var ett 470 liters hörnakvarium med BTN-moduler. Och när jag tittar på det nu så undrar jag vad de där två blå stenarna hade där att göra.....det var inte så snyggt. Men annars var det ok tycker jag.
                  //Kaj

Kommentar

• Donkiwin
                    Användare
                    • November 2008
                    • 94

som Peter skriver så kan det bli lite fisk med det antalet i ett 720. Brichardi? Menar du prinsessor eller tropheus eller?

Är det prinsessor(brichardin) så skulle jag fundera på att stoppa i en grupp dubbar med ikolan, eller fler ikola genom genom att utöka antalet i samband med att du flyttar dem till ett nytt större akvarium. 50st ikola i ett 720 skulle vara ett akvarium med turbofart i det, o snyggt!

En polis är väll en stor elak fisk som kan hålla de andra i schack, En stor elak red cheek kanske

Missade att ni hade fortsatt diskusionen, my bad.
                    Med Brichardi menas 4 tropheus, Inte helt optimalt kanske men det funkar bra.

Det lutar nog åt att jag försöker köpa några flera Ikolor snarast. Måste vara smidigast att göra detta i samband med att den gamla gruppen flyttar till det nya 720.
                    Om jag får problem med att hitta flera ikolor, går det att "inreda" bort problemet tillfälligt?
                    Tar förmodligen bort multisarna, de ställer bara till det med att gräva undan alla försök till inredning.

Kommentar

• RobbanG
                      Användare
                      • January 2004
                      • 563

Ursprungligen postat av Donkiwin
                      Missade att ni hade fortsatt diskusionen, my bad.
                      Med Brichardi menas 4 tropheus, Inte helt optimalt kanske men det funkar bra.

Det lutar nog åt att jag försöker köpa några flera Ikolor snarast. Måste vara smidigast att göra detta i samband med att den gamla gruppen flyttar till det nya 720.
                      Om jag får problem med att hitta flera ikolor, går det att "inreda" bort problemet tillfälligt?
                      Tar förmodligen bort multisarna, de ställer bara till det med att gräva undan alla försök till inredning.
                      Dina nuvarande troffar kan mycket väl funka i ett 720. Gör det inte det, kan man alltid köra helt utan inredning. Då får de problem att ta revir villket brukar reducera aggresionerna.

Att komplettera en grupp troffar med nya kan bli problematiskt. Dels kommer utsätts både nya och gamla fiskar för nya bakterier och stress, och så kommer de göra upp om en ny rangordning.

När jag lyckats med att föra samman två grupper har jag först låtit de nya gå i ett kar för sig själva 3-4 veckor. Under denna tid har jag bytt vatten och inredning mellan de två karen för att de skall vänja sig vid eventuellt nya bakterier. Sedan har jag sammanfört dem i ett litet kar så att de går trångt och helt utan inredning. Där har de fått gå i ytterligare 2-3 veckor så att de har lär känna varandra=). Och till slut så har jag flyttat hela den "nya" gruppen till det avsedda (stora) karet.

När jag inte har gjort på detta sätt så har det ibland slutat med sjukdommar och/eller vådligt våld.
                      //Robert

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1604

Jag

vet en kille som hade 2+1 vf bulupoint som han fick yngel från! Han körde dem med en annan troffegrupp som dom gick ganska tätt, fungerade då i allfall, nu vet jag inte hur det gick senare.

Men skaffar du fler ikolor så underlättar det nog om du skaffar ikolor som är lite mindre än dom du redan har. Stoppar du i jämnstora/starka så utmanas de dominanta du redan har vilket kan ställa till det lite. Men försök stoppa i dem samtidigt i det nya 720 o täck akvariet 1-2 dygn så dom får lukta in sig i lugn å ro....

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1604

Tycker

akvariet med dubbarna är snyggt. Troffar är lite utmaning men efter inkörningen så är det sällan några problem med dem. Sköter man vattenkvaliteten och ger dem bra mat så är dom tåliga skulle jag påstå. Känner troffenördar som har sina grupper i många år utan problem. Dom har dessutom bara gett dem räkmix o ev lite flingor. Så trivs firrarna så är det sällan några problem med dem. Man slutar dock aldrig att "hålla" koll på dem En gammal vana antar jag

Själv börjar jag alltid med väldigt lite inredning när jag får hem troffar. jag vill kunna se att alla mår bra, och med för mycket inredning kan man missa om en av dem blir sjuk och dör då man inte ser hela akvariet pga inredningen. Har väll i ca 2.-3 små stenhögar som jag kan se genom o runt om från kortsidorna. Sedan är finare sand att föredra tycker jag då t, ex nls inte försvinner ner i gruset så att fiskarna inte kommer åt att äta upp dem. Sedan är det lättare att se allt ev bös som då jag dammsuger upp 1-2 gånger i månaden när jag byter vatten.

Erkänner att som troffeägare är jag lite feg och har alltid medicin hemma ifall något skulle hända. Lite spänning skadar inte, då t, ex malawi nästan aldrig utsätter sina ägare för större problem än att dom förökar sig hela tiden

Ursprungligen postat av Kajjjan
                          För några år sedan hade jag ett troffe-kar

[ATTACH]33155[/ATTACH]

men det gick åt h-lvete......mest beroende på att jag skaffade dem innan jag begrep vad det innebär att ha troffar.
                          Men en vacker dag kommer jag nog att ta mig an ett sådant projekt igen och då ska jag ha koll på vad som ska göras och inte göras.

Karet var ett 470 liters hörnakvarium med BTN-moduler. Och när jag tittar på det nu så undrar jag vad de där två blå stenarna hade där att göra.....det var inte så snyggt. Men annars var det ok tycker jag.
                          //Kaj
                          Senast redigerad av doohan; 04 October 2011, 09:32.

Kommentar

• Kajjjan
                            • June 2008
                            • 1875

akvariet med dubbarna är snyggt. Troffar är lite utmaning men efter inkörningen så är det sällan några problem med dem. Sköter man vattenkvaliteten och ger dem bra mat så är dom tåliga skulle jag påstå. Känner troffenördar som har sina grupper i många år utan problem. Dom har dessutom bara gett dem räkmix o ev lite flingor. Så trivs firrarna så är det sällan några problem med dem. Man slutar dock aldrig att "hålla" koll på dem En gammal vana antar jag

Själv börjar jag alltid med väldigt lite inredning när jag får hem troffar. jag vill kunna se att alla mår bra, och med för mycket inredning kan man missa om en av dem blir sjuk och dör då man inte ser hela akvariet pga inredningen. Har väll i ca 2.-3 små stenhögar som jag kan se genom o runt om från kortsidorna. Sedan är finare sand att föredra tycker jag då t, ex nls inte försvinner ner i gruset så att fiskarna inte kommer åt att äta upp dem. Sedan är det lättare att se allt ev bös som då jag dammsuger upp 1-2 gånger i månaden när jag byter vatten.

Erkänner att som troffeägare är jag lite feg och har alltid medicin hemma ifall något skulle hända. Lite spänning skadar inte, då t, ex malawi nästan aldrig utsätter sina ägare för större problem än att dom förökar sig hela tiden
                            Ja, det kommer med all säkerhet att bli ett troffekar så småningom. Det är alldeles för trevliga firrar för att man ska låta bli.

//Kaj

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2748

Ursprungligen postat av Kajjjan
                              Ja, det kommer med all säkerhet att bli ett troffekar så småningom. Det är alldeles för trevliga firrar för att man ska låta bli.

//Kaj
                              Trevliga?????

Dom har lätt att bli sjuka, dom är knappt simkunniga så dom vickar fram, dom är skitsnorkiga på foder, byter du inte vatten två gånger i veckan så visar dom knappt färg mer än brun eller grått. Du måste ha vit jävla sand i burken så det ser ut som en saltvattensburk för att dom ska se snygga ut. Får du dom att äntligen trivas så dom börjar visa en gnutta färg så kan du ge dig f#n på att dom börjar slå ihjäl varandra. Stoppar du ner en ny fisk i burken så får alla soten och tvärdör. Du måste ha minst 30- 40 stycken i samma burk så någon annan fisk gör sig ej besvär.

Nä fy f#n för troffar,,,,,,,kanske därför jag bara har 4 grupper.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• zeke66
                                Användare
                                • May 2006
                                • 106

Ha ha tege så klockren kommentar. Men så sant. Fick precis min andra grupp med troffar. I söndags natt. 30 red cheek So så sjukt snygga. Bara inte en hanne blir bäng nu och slår ihjäl alla bara.
                                450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

Arbetssätt...