Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Jag

Ursprungligen postat av ciklidus
    Brichardi Kipili. Finns dom att få tag på i sverige?

mvh igor
    tror att Leffe har en grupp F1or till salu om han inte sålt dem? Tror det var 29st i bra storlek. Hittade annonsen så följ länken här under.

Kommentar

• ciklidus
      Användare
      • January 2010
      • 176

ok, dom verkar vara sålda. Men de finns iaf att få tag på fast kanske lite svårare.
      Ja ska hålla utkik, håller på att flyttar just nu, så det är inte aktuellt just nu nu. Men snart =)

Tack mvh
      Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Johnoo
        Användare
        • August 2008
        • 7

Ursprungligen postat av Norrland
        Tömde lite honor. Ca 60 småttingar. Ett par honor har redan släppt i stora karet så dar simmar det gud vet hur många? Separerar dom pg av olika storlekar plus enklare att sälja eferpå. Ja det blir Big Foot kvalite pa mina bilder...sorry.

Hur gör du när du tömmer honorna?

Kommentar

• ciklidus
          Användare
          • January 2010
          • 176

beteende

undrar...när två troffar leker, så är den ena under och den andra över, och så skakar den övre febrilt... honan ska väl då ha äggen i munnen och dom ska befruktas utav hanen...något sånt...

Men då undrar jag varför dom då byter plats med varandra hela tiden? från överst till underst, och den översta är som skakar...
          Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Eldnor
            Användare
            • June 2008
            • 99

Skakningar

Dom turas liksom om med skakningarna. När honan skakar lägger hon ägg, dock inte varje gång så det finns något "rituellt" med i detta också. Hon snappar sedan snabbt upp ägget i munnen. Sedan byter dom plats och hannen börjar skaka, då visar han upp äggfläckarna och sprutar ut mjölken. Honan snappar efter äggfläckarna och får i sig mjölken som befruktar äggen.

Det finns ju lite olika varianter för munruvarna, men så här gör troffarna. Åtminståne enligt mig...

Kommentar

• ciklidus
              Användare
              • January 2010
              • 176

Ursprungligen postat av Eldnor
              Dom turas liksom om med skakningarna. När honan skakar lägger hon ägg, dock inte varje gång så det finns något "rituellt" med i detta också. Hon snappar sedan snabbt upp ägget i munnen. Sedan byter dom plats och hannen börjar skaka, då visar han upp äggfläckarna och sprutar ut mjölken. Honan snappar efter äggfläckarna och får i sig mjölken som befruktar äggen.

Det finns ju lite olika varianter för munruvarna, men så här gör troffarna. Åtminståne enligt mig...
              Mina har "skakat" ett tag men det blir inget resultat. Torrleker dom då? Är det synligt i vattnet när hanen sprutar ut mjölken?

svårt att veta när dom är könsmogna ...
              Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Eldnor
                Användare
                • June 2008
                • 99

Lek

Mjölken brukar jag inte se heller, däremot äggen syns tydligt. Jag har Körsbär och då är äggen c:a 4 mm, lite toppiga och gulorange. Mina torrleker rätt ofta också, det man kan kolla efter är ju könsöppningen på honan. Denna sticker vid lek ut sådär 2 mm, den är vitaktig. Jag kallar det äggrör men det finns säkert nått fint namn. (plopp, genitalpapill eller så...). Bara honan har detta och den syns bara när hon är i lektagen. Typiskt för mina 1-2 dagar före leken, hannarna brukar fatta rätt snabbt. Finns inget äggrör så torrleker dom.

Kommentar

• Eldnor
                  Användare
                  • June 2008
                  • 99

lek igen

Det verkar olika på olika sorter det där med lekmognaden. Som om vissa arter skall ha mera tid på sig. Har dålig koll på åldern på mina men vid runt 6 cm börjar dom.

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av Bävern
                    Det kan bli fler Troffe arter framöver. Några rekommendationer? Moori Ilangi är ju också väldigt fin....
                    Kirizorna ser riktigt fina ut.
                    Ilangi är ju också som du säger väldigt fin.........tycker att du även kan titta på röd regnbåge-variant, musanga, nkonde, vilka är riktigt snygga troffar
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av Eldnor
                      Det verkar olika på olika sorter det där med lekmognaden. Som om vissa arter skall ha mera tid på sig. Har dålig koll på åldern på mina men vid runt 6 cm börjar dom.
                      Black-varianten är tidigast ca 10-12 månader brukar de vara när de är lekmogna därefter kommer red- och moorii- varianten av de olika troffar jag har/haft.
                      Senast redigerad av Johan F; 19 July 2011, 15:18.
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ciklidus
                        Användare
                        • January 2010
                        • 176

Ursprungligen postat av Johan F
                        Black-varianten är tidigast ca 10-12 månader brukar de vara när de är lekmogna därefter kommer red- och moorii- varianten av de olika troffar jag har/haft.
                        Haft mina red rainbow i ca 17-18 månader...dom borde ju bli lekmogna snart tycker man
                        Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Ursprungligen postat av ciklidus
                          Haft mina red rainbow i ca 17-18 månader...dom borde ju bli lekmogna snart tycker man
                          Hos mig var det nog omkring 2 års ålder innan red rainbow lekte för första gången, men det kan säkert variera.
                          Senast redigerad av Johan F; 20 July 2011, 10:50.
                          3000 liter med Tropheus
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Bävern
                            Användare
                            • March 2010
                            • 18

Troffe grupp 2

Johan, tack för din input och grattis till ett otoligt trevligt garage!

Nästa grupp tänkte jag ha ett blandat 480 l akvarium med O. ventralis, Leptosoma blue flash och A. compressiceps.

Ska kolla närmare på alternativen. Kommer också att prioritera mindre storlekar för att få en bra "invänjning".

Mvh
                            Thomas

Ursprungligen postat av Johan F
                            Kirizorna ser riktigt fina ut.
                            Ilangi är ju också som du säger väldigt fin.........tycker att du även kan titta på röd regnbåge-variant, musanga, nkonde, vilka är riktigt snygga troffar

Kommentar

• Micke_720
                              Användare
                              • November 2003
                              • 368

troffe utmaningar?

Hej
                              Jag har kört pemba i något halvår nu, det går mkt bra 50 fiskar har blivit minst 100st. Dock är ynglerna små ännu men de går med föräldrarna fortfarande. Om man skall spänna bågen lite till hösten vad kan man då hitta på? Komplettera med en ny art? Satsa på en ny grupp? Typ Vr? Kom gärna med förslag...
                              Ilangi?
                              Mvh Micke

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1604

Vad

Ursprungligen postat av Micke_720
                                Hej
                                Jag har kört pemba i något halvår nu, det går mkt bra 50 fiskar har blivit minst 100st. Dock är ynglerna små ännu men de går med föräldrarna fortfarande. Om man skall spänna bågen lite till hösten vad kan man då hitta på? Komplettera med en ny art? Satsa på en ny grupp? Typ Vr? Kom gärna med förslag...
                                Ilangi?
                                Mvh Micke
                                Vad är Vr?

Kommentar

Arbetssätt...