Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Ursprungligen postat av doohan
    var dom vf eller? Ser kanon ut på bilderna. Dom skulle du haft kvar, eller du kanske fick ett för bra erbjudande för att kunna tacka nej
    Ja, dom var vf, jag hade dom i 5 år och jag sorterade hela tiden bort dom som inte var tillräckligt gula och tillförde nya tills jag var helt nöjd.
    Att jag sålde dom var dels för att jag tröttnade på dom dels för att del finansiera mina Golden Kalambo.
    Men som alltid när man säljer iväg bra fisk så ångrar man sig efter ett tag
    mvh Stefan

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

Ja

Ursprungligen postat av stiffe
      Ja, dom var vf, jag hade dom i 5 år och jag sorterade hela tiden bort dom som inte var tillräckligt gula och tillförde nya tills jag var helt nöjd.
      Att jag sålde dom var dels för att jag tröttnade på dom dels för att del finansiera mina Golden Kalambo.
      Men som alltid när man säljer iväg bra fisk så ångrar man sig efter ett tag
      så är det nog. Hade gärna behållet mina Golden Kazumba också, men behövde platsen till ilangin. Ja dom ser gula o fina ut dina gamla ilangi. Tror det är ganska svårt idag att få tag på rikgit gula vf ilangi. Dom lever ju i en liten vik och finns inte i obegränsad mängd. Det verkar följa med en del med rött i när det kommer hem vf. Dom fångar det dom hittar. Man kan ju hoppas att dom inför fiskestopp på ilangin ett par eller tre år i allafall så att dom kan återhämta sig lite. Det gäller nog fler varianter av tropheus också. När man ser riktigt snygga ilangi förstår man att troffenördar vill ha dem (även Svensson, tills han ser prislappen i allafall)

Ja Golden kalambon är ju ingen billig troffe. Såg att Airfish begärde 300 euro/st för alla OB troffar, oavsett variant, Kan tänka mig att just kalambon är en av de dyrare då den är snyggast av de ob varianter jag sett på bild.

Kommentar

• matt.is
        Användare
        • September 2003
        • 386

Mata med cyclops/bosmina etc

Har lite yngel (multisar, leleupi, etc) i mitt tanganyika-akvarium, där min grupp T Kiriza också går. Frågan är om det går bra att mata med ex cyclops, bosmina?

Tropheusar är ju kanska känsliga för ny mat...

Kommentar

• CRAYLEONE
          Användare
          • May 2003
          • 145

Konstigt, jag har två st små Ikola som gömde sig kvar som nyspottade ibland stenarna, sen jag sålde min grupp, de har nu vuxit till sig lite tillsammans med mina moori "Kambwimba". De får gå och ha det gott där, gör ju inget. Men hur kan den ena vara så pigment-fläckig och den andra så "ren" och fin? Den fläckiga är även det i det "svarta" och inte bara på det gula, liksom.

Kommentar

• CRAYLEONE
            Användare
            • May 2003
            • 145

Just av samma andledning som ovan har jag en st Murago också, i samma akvarium. Av ingen anledning vill jag bara visa upp henne/honom. Mkt vacker fisk!

Kommentar

• icehacker
              Användare
              • March 2011
              • 157

Snygging!
              - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Verkligen! Men den hade varit snyggare om resten av kroppen hade varit som huvudet!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Jäkligt bra foto på Murangon. Jag önskar att få till så man ser fjällen så där tydligt. Har du fixat mycket i något program? Är detta taget med makro lins och systemkamera? Blixt? var hade du blixten? Annat bra att veta? Ska man ha kort skärpedjup för att få till den höga skärpan?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• CRAYLEONE
                    Användare
                    • May 2003
                    • 145

Bilden är tagen med min tuffa 6 mpix digitalkamera från -02 men autoprogrammet. Inte mycket systemkamera över den. Autolevel och lätt skärpning är det jag gjort.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Bra var den i alla fall. Menar du kompaktkamera?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• CRAYLEONE
                        Användare
                        • May 2003
                        • 145

Ursprungligen postat av DaRe
                        Bra var den i alla fall. Menar du kompaktkamera?
                        Jadå.. Very kompakt. Fin bild absolut. Men nästan finare motiv. Synd att man bara har en.. Men kan ju inte låta han/henne gå till himmelriket för det. Skulle det vara någon som har Murago och vill introducera denna i gruppen så är det fritt, gratis och no cost.. Annars får den gå tillsammans med 29 st "Kambwimba" och tre st Ikola. Alla F1r.

Kommentar

• Mcat
                          Användare
                          • November 2010
                          • 10

Utav red varianterna är det Moliro som är den rödaste som vuxen?

Kommentar

• HåE
                            Användare
                            • September 2007
                            • 1525

Ursprungligen postat av Rawburt
                            Bilden är tagen med min tuffa 6 mpix digitalkamera från -02 men autoprogrammet. Inte mycket systemkamera över den. Autolevel och lätt skärpning är det jag gjort.
                            Klart imponerande att få så bra troffe bilder med en gammal enkel kompaktkamera.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• nicson
                              Användare
                              • January 2010
                              • 639

Ursprungligen postat av matt.is
                              Har lite yngel (multisar, leleupi, etc) i mitt tanganyika-akvarium, där min grupp T Kiriza också går. Frågan är om det går bra att mata med ex cyclops, bosmina?

Tropheusar är ju kanska känsliga för ny mat...
                              Skall gå fint det! Jag kör med cyclops o krill i mitt kar med Maswa, leleupi, multisar o daffodiler. Det mesta hamnar i troffarna medan resten lever på smulorna. Teorin är ju att alla räk- o kräftdjur med skalen kvar erbjuder tillräckligt med motion för troffarnas tarmar o jag tycker det verkar stämma.

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1604

Själv

Ursprungligen postat av matt.is

Tropheusar är ju kanske känsliga för ny mat...
                                skulle jag välja mat efter huvudfisken i akvariet, alltså i miitt fall T. Kiriza. sedan skulle övriga invånare käka samma käk som jag ger troffarna.

Men tropheus kan äta cyclops.....

Kommentar

Arbetssätt...