If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
skulle vilja gissa på en Molwe, Men den finns söder om Kala... Du får nog tala om det snart!
OK, det är en Tropheus moorii Malasa Island.
Malasa kallas ibland också Mamalesa men jag är osäker på om det verkligen är samma. Jag har nämligen en grupp Cyprichromis leptosoma Mamalesa som skiljer sig åt mot C. l. Malasa tycker jag.
Hursomhelst, föräldrarna till mina T. m. Malasa Island köptes ursprungligen VF från Ankaret i Landskrona av en kompis till mig och några år senare köpte jag 1+5 (?) av honom. Ynglen efter denna grupp sparade jag och har idag lite drygt 30st F1r. Ingen av föräldrarna finns kvar i livet.
OK, det är en Tropheus moorii Malasa Island.
Malasa kallas ibland också Mamalesa men jag är osäker på om det verkligen är samma. Jag har nämligen en grupp Cyprichromis leptosoma Mamalesa som skiljer sig åt mot C. l. Malasa tycker jag.
Hursomhelst, föräldrarna till mina T. m. Malasa Island köptes ursprungligen VF från Ankaret i Landskrona av en kompis till mig och några år senare köpte jag 1+5 (?) av honom. Ynglen efter denna grupp sparade jag och har idag lite drygt 30st F1r. Ingen av föräldrarna finns kvar i livet.
Jag var lite inne på Malasa, när jag febrilt kikade i min Aqualog för att identifiera den
fin variant som påminner en del om några andra som t, ex just Lufubun speciellt på en av bilderna i Schupkes aqualog.
Hade jag varit dig hade jag nog hyrt en avfuktare 1-2 veckors tid. Och gjort några hål i vägen och stuckit in rör som blåser in luft från avfuktaren. Kan göra hålen där karmen sitter så blir det mindre jobb att göra vid hålen sen. Nu vet jag ju inte hur mycket vatten som läckte ut och hur mycket som ran ner i brunen. Men varför chansa inget skoj om det skulle börja bildas mögel.
Idag ser det bättre ut. Matade lite på kvällen (man vågar ju inte fasta hur länge som helst heller). Först hände inget, blev lite orolig, men plötsligt märkte nån maten, och sedan var det full rulle. Ett positivt tecken.
Ja, det verkar vara över för den här gången. Extremt viktigt att man hela tiden är vaksam på minsta tecken på om någotär på tok, och tar i det så fort som möjligt. Vattenbyten, fasta och eventuellt ett vattenbehandlingsmedel.
Easylife verkar ju vara en hel serie olika produkter, vilken är det man ska använda?
Hade jag varit dig hade jag nog hyrt en avfuktare 1-2 veckors tid. Och gjort några hål i vägen och stuckit in rör som blåser in luft från avfuktaren. Kan göra hålen där karmen sitter så blir det mindre jobb att göra vid hålen sen. Nu vet jag ju inte hur mycket vatten som läckte ut och hur mycket som ran ner i brunen. Men varför chansa inget skoj om det skulle börja bildas mögel.
Skulle gissa på 3 liter som rann in i väggen, men det är svårt att gissa. Slängde ju dit handukar som jag bytte när de blev blöta.
Ursäkta att ämnet hamnade i Troffetråden, men det var ju faktiskt ett troffeakvarium
45st ilangi F1or idag Koppar in dem just nu.......Känns grymt bra!
Det kommer att bli ännu bättre, jag har dryga 30 stycken yngel från samma ställe. De är nu 10-12 cm (2år) och väldigt fina. Jag ska lägga ut en video på dom när jag får lite tid över...
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
ser riktigt fina ut Jocke! Har du haft någon lek på dem? Har läst / hört att ilangi ska vara aningen tröga att få till lek Men dom är ju så snygga att det spelar mindre roll när det simmar sådana vackra troffar i akvariet!
Mina är ca 3,8 till 6cm stora, Så jag antar att i slutet av året så kanske dom ligger på 6-9cm
ser riktigt fina ut Jocke! Har du haft någon lek på dem? Har läst / hört att ilangi ska vara aningen tröga att få till lek Men dom är ju så snygga att det spelar mindre roll när det simmar sådana vackra troffar i akvariet!
Mina är ca 3,8 till 6cm stora, Så jag antar att i slutet av året så kanske dom ligger på 6-9cm
Det finns ingen troffe som är snyggare :-)
De har tuggat ett par ggr, men det har inte blivit ngt mer. Jag vill flytta dom till 960-liters för att de ska få det bästa men Elin vill ha kvar sina Ilangi i sovrummet. I det stora har vi Petrochromis trewavasae , Petrochromis famula kaiser och guldkiriza (alla är yngel), och massa substratruvare.
Vet ju att dina yngel blev till sen de vuxna flyttat upp till Ludvika och blev lite ompysslade, läs fick lite nytt vatten varje dag och massa mat. Tror att Niklas tömde 10-12 honor vid samma tillfälle. Nu är ju våra två år och nu tycker jag det skulle vara dags för dom att börja producera lite, får väl skämma bort dom under nåra veckor och se om det ger resultat.
/J
Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.
är en bild på Jockes (i uppsala) vuxna ilangi, gissar på en hona. Tyvärr blev det omöjligt att få bort en annan fisks huvud som dolde halva stjärten på denna. Så jag beskar bort stjärten så ni får se resten av den fina ilangin.
Jocke/maltandis! Så mina yngel föddes hos Niklas då? Har hört att Castelvik byter vatten varje dag och får en del yngel. Så jag tror att det kan fungera om man har tid och ork, I perioder tror jag de flesta har tid med det, frågan är om gruppen reagerar negativt när man sedan återgår till ett större vattenbyte i veckan istället? Men det kan ju vara värt arbetet om man får lilangiyngel
Kommentar