Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_720
    Användare
    • November 2003
    • 368

Hej

Snygga bilder riktigt förtjust i körsbären...

Jag har några "små" yngel frågor:
    Hur snabbt växer Troffe yngel?
    Är det möjligt att låte de små gå kvar med föräldra gruppen hela tiden? (och att de växer och frodas?)

Mvh Micke

Kommentar

• stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

Ursprungligen postat av Micke_720
      Hej

Snygga bilder riktigt förtjust i körsbären...

Jag har några "små" yngel frågor:
      Hur snabbt växer Troffe yngel?
      Är det möjligt att låte de små gå kvar med föräldra gruppen hela tiden? (och att de växer och frodas?)

Mvh Micke
      Tack Micke
      Hur snabbt ett troffe yngel växer är ju ganska så beroende på hur man sköter dom dvs hur ofta och hur mycket man vågar sig på att mata, vatten kvalité osv....
      Hos mig så växer dom inte så snabbt men har kompisar som drar upp dom i vuxen storlek på ett år.
      Personligen så tycker jag att mina troffe yngel växer på bäst och får kraftigast kroppsform när dom får växa upp med föräldragruppen,vad det sen beror på kan man ju fundera över .
      Så visst är det möjligt att låta dom gå kvar med föräldrarna men du får räkna med ett visst svinn
      mvh Stefan

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

hade precis så med min Melanochromis Auratus grupp, runt 25 st vf, att ynglen fick gå kvar med föräldrarna och svinnet var ungefär 30 procent vilket är överkomligt tycker jag med tanke på att det är mindre jobb mm.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• doohan
          Användare
          • August 2004
          • 1604

Golden Kazumba

Alltid jobbigt att posta en bild efter att Stiffe postat sina bilder, Men jag är nybörjare men jag tror ni ser hur fisken ser ut.

F1 ca 11-12cm

Kommentar

• Micke_720
            Användare
            • November 2003
            • 368

Hej

tackar för bra svar..de små kommer att fa gå kvar..
            det är lite fräckt med en stor grupp vuxna djur och minst lika många små i samma burk ;-)

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Ursprungligen postat av doohan
              Alltid jobbigt att posta en bild efter att Stiffe postat sina bilder, Men jag är nybörjare men jag tror ni ser hur fisken ser ut.

F1 ca 11-12cm
              Bra foto på snygg fisk! Men den är ovanligt röd för att vara en Golden kazumba va?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• doohan
                Användare
                • August 2004
                • 1604

Ja

Ursprungligen postat av ozric
                Bra foto på snygg fisk! Men den är ovanligt röd för att vara en Golden kazumba va?
                jag och några troffevänner har funderat en del på just det då dom kan bli ruskigt röda och skiftar i lysande orange metallic . Dels så väljer ägaren av den VF gruppen att spara dem som är rödast då han tycker dom är snyggast. Sedan så är en GK igentligen en Gul Kachese, och denna fångas ju runt i ett område som lär gå från södra ndole runt kachese och ner mot Sumbu. Så släktskapet med den röda kachesen är påtagligt. Det lär vara lite som med ilangin, att beroende på urval/tillgång av guldigare ex så följer det med en del med rött i också.

Ca 8st går i guld, resten i rött. Ser ut som två olika arter simmar i akvariet

DE VF Föräldrarna kommer från Barsche och köptes där som Tropheus Moorii Golden Kazumba. Namnet Kazumba lär vara en hyllning till en dykare vid det namnet(kazumbe) så vad jag har förstått så är Golden Kazumbe samma fisk som Gul Kachese. Se bilder i Schupkes Aqualog.

Så jag skulle inte bli förvånad om det snart dyker upp en "real" golden kazumba som då är väldigt guldig i färgen, precis som med ilangin och lufubun. En förvirrande värld med alla dessa sätt att ge olika namn till samma art.

Och tack!

Kommentar

• maltandis
                  Användare
                  • October 2003
                  • 1567

Kazumba har ju även fångat en del väldigt röda exemplar, Anders en kompis till oss har ett gäng vilda rödingar (tror att det är tre-fyra som ser ut som de vanliga golden kazumba. De andra är faktiskt röda, typ Ndole.
                  Kul med alla fina bilder, i morrn ska två troffegrupper bort. Vi har bestämmt oss för att dra ner lite. Moorii kapampa och moliro lämnar vårt hus för att få nya ägare. Vi tänker behålla Ilangi, kalambo, caramba, guldkiriza, lufubu ska vi hämta så fort vi fått sålt Brichardi Katonga. När allt är klart så blir det 5 kar med troffar och ett med Pettrisar (kanske med troffar) Vi har ju rätt mycket annat oxå 6 olika prinsessor och ett gäng snäckisar. Jag har ju även trillat dit (igen) på lite L-malar.
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Johan F
                    Användare
                    • March 2006
                    • 2439

Ursprungligen postat av ozric
                    Jag håller med..........väldigt likt en ung Ndole.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1604

Dom

Ursprungligen postat av Johan F
                      Jag håller med..........väldigt likt en ung Ndole.
                      lär vara ca 3år och den är ca 11-12cm. Och den kan bli rödare än på bilden. Har diskuterat Kachese och ndole åxå o mellan dessa två lär det råda tvivel då dom är grymt lika och fångas rätt nära varandra. Alltså att ndole och röd kachese är samma fisk!

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Jag har kollat upp det sedan jag skaffade "Red Kachese". Det var Ndole jag hade och jag tror att "Red Kachese" har använts tillfälligt som en handelsnamnsbenämning på arten, istället för det korrekta Ndole.

Bägge arterna ligger i närheten av varandra i sjön och enligt Tropheus boken av Schupke så finns det ett stråk där dessa arters utbredningsområde går samman med varandra.

Kommentar

• stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

Har pratat med en kompis från Danmark som har en vf grupp Golden Kazumba och han har ingen som är röd och har aldrig någonsin fått röda yngel på dom, på dom 5 åren han haft dom.
                          Han håller med om resonemanget om att "röd Kachese" och Ndole är samma art men absolut inte Golden Kazumba.
                          mvh Stefan

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2748

Vi pratar väl alla om samma art hoppas jag, "tropheus red".

Sen har vi lite olika färgvarianter på den arten.

Den gamla hederliga kachese finns i två varianter en red och sen den hedeliga som går mer i gult. Red Kachese har på senare år döpts om till Ndole så det är med ganska stor sannolikhet samma fiskar.
                            Sen finns den gamla vanliga Kachesen som åtminstonde jag tror är samma fisk som golden kazumbe.

Det roliga är att det finns dom som har grupper av golden kazumba där det finns både röda och guldfärgade individer. Avkommorna i dessa grupper fortsätter att vara röda och guldfärgade, inget hopkok. Visst är det märkligt?
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1604

Men

Ursprungligen postat av stiffe
                              Har pratat med en kompis från Danmark som har en vf grupp Golden Kazumba och han har ingen som är röd och har aldrig någonsin fått röda yngel på dom, på dom 5 åren han haft dom.
                              Han håller med om resonemanget om att "röd Kachese" och Ndole är samma art men absolut inte Golden Kazumba.
                              Har han någon åsikt om att Gul Kachese och Golden Kazumba är samma fisk då

Mycket intressanta svar.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Tre arter ligger väldigt nära varandra geografiskt sett och det är Tropheus Kazumba (Golden Kazumba), Tropheus Kachese och Tropheus Ndole.
                                Jag har läst att en del påstår att Tropheus Sumbu är densamma som Golden Kazumba, men det har jag inte funnit något att styrka påståendet med.

Det handlar alltså om tre arter såvitt jag kunnat utröna som ligger alldeles intill varandra i utbredningsområde och det kan även vara en av anledningarna att dessa arter kan vara variabla i färgerna...

En av de vackraste troffar jag haft i min ägo var just arten Tropheus Kachese.

Kommentar

Arbetssätt...