Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Ursprungligen postat av hollowman
    hallå där !!
    tänkte lägga ut lite bilder av mitt akvarium med troffar och diverse tanganyika ciklider...
    akvariet är ett 612liter helglas akvarium med måtten L 150 H 60 D 68
    byggt egen bänk och lysramp till det .. lysrampen består av 4X 38watt philips aquarelle rör + reflektorer ..

inredningen består av Aquaterra moduler grå granit vissa hela vissa itusågade .. diverse sten och skiffer .. 75% korallgrus 25% annat vitt grus ...

filtreringen består av 2 st ytterfilter som sitter i var sin modul ett fluval205 700 liter/t + ett fluval405 1300liter/t + 2 st innerfilter fluval4 plus 1000liter/t
    + värmare Jäger 300watt

fisken i akvariet är : 33st Tropehus Moorii "kambwimba" Red Rainbow F1
    5 st Neolamrologus "lelupi"
    3 st Juidochromis "Regani"
    1 par Neolamprologus brichardi "prinsessan av burundi "
    1 par Eretmodus cyanostictus " hästnos ciklid"
    1 st Gibbiceps

vissa bilder vart bra men det var svårt att få en helbild på akvariet när fisken är still .. hoppas det duger ändå taget med en mobilkamera iallafall

mvh peter

Trevligt troffe kar! Kul att du har blandat in lite fler arter. Blir ju lite roligare rent färgmässigt. Hur tycker du att det funkar att köra Neo. leleupi tillsammans med troffar?
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Norrland
      Användare
      • December 2009
      • 557

Tömde lite honor. Ca 60 småttingar. Ett par honor har redan släppt i stora karet så dar simmar det gud vet hur många? Separerar dom pg av olika storlekar plus enklare att sälja eferpå. Ja det blir Big Foot kvalite pa mina bilder...sorry.
      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• matt.is
        Användare
        • September 2003
        • 386

Snyggt och ungefär samma fiskbestånd som jag.
        Nåt som man lärade sig på ciklidstämman denna gång gm Oliver Knott var att sätt plastfilm på glaset för få mer djup i bakgrunden. Då blir den inte så skarp. Kanske vore nåt att prova, eftersom det är det man vill ha med det blåa ....

hallå där !!
        tänkte lägga ut lite bilder av mitt akvarium med troffar och diverse tanganyika ciklider...
        akvariet är ett 612liter helglas akvarium med måtten L 150 H 60 D 68
        byggt egen bänk och lysramp till det .. lysrampen består av 4X 38watt philips aquarelle rör + reflektorer ..

inredningen består av Aquaterra moduler grå granit vissa hela vissa itusågade .. diverse sten och skiffer .. 75% korallgrus 25% annat vitt grus ...

filtreringen består av 2 st ytterfilter som sitter i var sin modul ett fluval205 700 liter/t + ett fluval405 1300liter/t + 2 st innerfilter fluval4 plus 1000liter/t
        + värmare Jäger 300watt

fisken i akvariet är : 33st Tropehus Moorii "kambwimba" Red Rainbow F1
        5 st Neolamrologus "lelupi"
        3 st Juidochromis "Regani"
        1 par Neolamprologus brichardi "prinsessan av burundi "
        1 par Eretmodus cyanostictus " hästnos ciklid"
        1 st Gibbiceps

vissa bilder vart bra men det var svårt att få en helbild på akvariet när fisken är still .. hoppas det duger ändå taget med en mobilkamera iallafall

mvh peter

Kommentar

• Anna Österman
          Användare
          • March 2006
          • 282

Det Oliver Knott-tipset var klockrent. Det blev riktigt snyggt och stilrent. Undrar om det går att få tag i en frostad blå ton? ALternativt sätta den blå bakom den frostade filmen.
          Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• hollowman
            Användare
            • February 2006
            • 199

Ursprungligen postat av HåE
            Trevligt troffe kar! Kul att du har blandat in lite fler arter. Blir ju lite roligare rent färgmässigt. Hur tycker du att det funkar att köra Neo. leleupi tillsammans med troffar?
            tack HÅE!!!! tycker det funkar jätter bra hittils inge bråk eller så .. vet ju inte sen när mina honor börjar producerar yngel hur det går då för det verkar som lelupin kan ta yngel ..... mvh peter

Kommentar

• hollowman
              Användare
              • February 2006
              • 199

Ursprungligen postat av matt.is
              Snyggt och ungefär samma fiskbestånd som jag.
              Nåt som man lärade sig på ciklidstämman denna gång gm Oliver Knott var att sätt plastfilm på glaset för få mer djup i bakgrunden. Då blir den inte så skarp. Kanske vore nåt att prova, eftersom det är det man vill ha med det blåa ....
              tack matt.is !!! intressand det där med plastfilm på glaset ingen som har några bilder på det upplägget ????..

/// peter

Kommentar

• matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

Kan tänka mig att det blir lite så här...
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

(svagt grumligt blått sken)

tack matt.is !!! intressand det där med plastfilm på glaset ingen som har några bilder på det upplägget ????..

/// peter

Kommentar

• matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

Fel tråd kanske men ingen som har en sådan här

bakom sina moduler?

Kan tänka mig att det blir lite så här...
                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

(svagt grumligt blått sken)

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Fel tråd kanske men ingen som har en sådan här

bakom sina moduler?
                    Jag har köpt det och när jag byter benställning till min 540 så kommer jag att byta till den. Jag har även skaffat till mina 200+L akvarium men inte satt upp dom än. Lite trickigt tycker jag det var med att det är plansch och inget att fästa med. Kanske går det att köra med diskmedel och få den att suga fast sig..annars kan man få onödiga reflektioner och det är inte lika roligt.

Bakgrundsplanscherna är dock poppis...

Kommentar

• matt.is
                      Användare
                      • September 2003
                      • 386

Men det borde väl gå att fästa med vanlig tejp.. Finns sådana bakgrunder hos Djurmagazinet eller är det bara hos PWSS?

Ursprungligen postat av StefanL
                      Jag har köpt det och när jag byter benställning till min 540 så kommer jag att byta till den. Jag har även skaffat till mina 200+L akvarium men inte satt upp dom än. Lite trickigt tycker jag det var med att det är plansch och inget att fästa med. Kanske går det att köra med diskmedel och få den att suga fast sig..annars kan man få onödiga reflektioner och det är inte lika roligt.

Bakgrundsplanscherna är dock poppis...

Kommentar

• h0llowman
                        Användare
                        • April 2010
                        • 106

matt.is du borde kunna gå till djurmagasinet i falun och beställa en bakgrund.. på länken du postade står det gibbon och dom tar grejer från gibbon om jag inte har helt fel...

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Men det borde väl gå att fästa med vanlig tejp.. Finns sådana bakgrunder hos Djurmagazinet eller är det bara hos PWSS?
                          Klart det går med vanlig tejp...men risken är ju att det blir en distans mellan plansch och glas vilket kan ge reflektioner och bli synlig distans. Jag vet inte för jag har som sagt inte satt upp den än. Trodde dock att den var fästbar som t ex den blå filmen man ser normalt på akvarieaffärer.

Djurmagazinet kan nog ta hem, men frågan är om de har de priser som PWSS erbjuder...

I Skövde finns inte planschen att tillgå på Djurmagazinet men som sagt..kan troligen beställas.

Kommentar

• matt.is
                            Användare
                            • September 2003
                            • 386

Tur man kan söka sig till det mesta på nätet innan man köper det.
                            Kanske inte blir så snyggt trots allt

Ursprungligen postat av h0llowman
                            matt.is du borde kunna gå till djurmagasinet i falun och beställa en bakgrund.. på länken du postade står det gibbon och dom tar grejer från gibbon om jag inte har helt fel...

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

Men det borde väl gå att fästa med vanlig tejp..
                              Har läst på något forum att det finns flytande medel för att fästa planscher på glas. Mattias Aldén här på forumet använder dock matolja när han pressar fast sina planscher på akvarium och det blir riktigt snyggt. Karen får ett helt annat djup på det sättet än målad bakruta.
                              Senast redigerad av HåE; 11 April 2011, 15:46.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Gjorde en liten photoshop grej på mitt akvarium för att påvisa skillnaderna. Samma foto men olika bakgrund..dvs svart solfilm kontra Seaview Seaside.

Nu är vi dock lite off topic så jag startar en ny tråd om bakgrunder istället...
                                Senast redigerad av StefanL; 11 April 2011, 15:55.

Kommentar

Arbetssätt...