Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av zeke66
    Ja men ser ju dig som en av dom mest skillade på detta forum. Så tack för svaret. Då slipper jag ju att uppgradera. Funderade på ett 540 l. Men har inte hittat nögon snygg bänk till ett sådant kar då jag gillar inte ställningar i aluminium. Har haft det förut och tycker det känns rangligt särskilt när man har småbarn. Den bänken jag hitta på pwss var svart och det vägrar jag att ha. Gillar i övrigt mitt juwel kar som är i bok. Men var rädd för att det skulle bli för litet. Har ju orginal filtret kvar i det men bytt ut undre kasseten mot biobollar. Sen har jag en maxijet 1000 med filterpatron på och sedan en tunze nano 6045 som pumpar 4500. Så rätt bra snurr på vattnet.
    Se till bara att det inte e full turbulens överallt i burken, fisken behöver ha det lite lugnt om natten =) Tunzen skulle du kunna ha på en timer så den e på mellan 10-15 ungefär. Det kan vara lite kul med variation i vattnet för det ändrar lite på fiskens beteende med.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• zeke66
      Användare
      • May 2006
      • 106

Bra tips ska sätta den på timer =)
      450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1604

Provar

att fota några troffar utan extern blixt. Det kommer bättre bilder om någon vecka då jag lärt mig använda slavblixt

Lägg märke till variationen i färg på bilden med 2st Golden Kazumba! Och nkonde firrarna har inte svamp, det är framrutan som är aningen prickig med stenhårda grönalger.

Kommentar

• hollowman
          Användare
          • February 2006
          • 199

mitt troffe kar =)....!!!!

hallå där !!
          tänkte lägga ut lite bilder av mitt akvarium med troffar och diverse tanganyika ciklider...
          akvariet är ett 612liter helglas akvarium med måtten L 150 H 60 D 68
          byggt egen bänk och lysramp till det .. lysrampen består av 4X 38watt philips aquarelle rör + reflektorer ..

inredningen består av Aquaterra moduler grå granit vissa hela vissa itusågade .. diverse sten och skiffer .. 75% korallgrus 25% annat vitt grus ...

filtreringen består av 2 st ytterfilter som sitter i var sin modul ett fluval205 700 liter/t + ett fluval405 1300liter/t + 2 st innerfilter fluval4 plus 1000liter/t
          + värmare Jäger 300watt

fisken i akvariet är : 33st Tropehus Moorii "kambwimba" Red Rainbow F1
          5 st Neolamrologus "lelupi"
          3 st Juidochromis "Regani"
          1 par Neolamprologus brichardi "prinsessan av burundi "
          1 par Eretmodus cyanostictus " hästnos ciklid"
          1 st Gibbiceps

vissa bilder vart bra men det var svårt att få en helbild på akvariet när fisken är still .. hoppas det duger ändå taget med en mobilkamera iallafall

mvh peter
          Senast redigerad av hollowman; 08 April 2011, 14:22.

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1604

Tycker

Ursprungligen postat av hollowman
            hallå där !!
            tänkte lägga ut lite bilder av mitt akvarium med troffar och diverse tanganyika ciklider...
            akvariet är ett 612liter helglas akvarium med måtten L 150 H 60 D 68
            byggt egen bänk och lysramp till det .. lysrampen består av 4X 38watt philips aquarelle rör + reflektorer ..

inredningen består av Aquaterra moduler vissa hela vissa itusågade .. diverse sten och skiffer .. 75% korallgrus 25% annat vitt grus ...

filtreringen består av 2 st ytterfilter som sitter i var sin modul ett fluval205 700 liter/t + ett fluval405 1300liter/t + 2 st innerfilter fluval4 plus 1000liter/t
            + värmare Jäger 300watt

fisken i akvariet är : 33st Tropehus Moorii "kambwimba" Red Rainbow F1
            5 st Neolamrologus "lelupi"
            3 st Juidochromis "Regani"
            1 par Neolamprologus brichardi "prinsessan av burundi "
            1 par Eretmodus cyanostictus " hästnos ciklid"
            1 st Gibbiceps

vissa bilder vart bra men det var svårt att få en helbild på akvariet när fisken är still .. hoppas det duger ändå taget med en mobilkamera iallafall

mvh peter
            mig se en tuggande hona på bilden näst längst ned? Så har du en bra mobilkamera. Ljust o fräscht akvarium du har.

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Nån som har bilder på avkomma från Chilambo-varianten? Kom väl in några lådor t Örebro för 7-8 år sen.(kanske mer) Nån borde ha odlat på dem. Vore intressant att se.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• hollowman
                Användare
                • February 2006
                • 199

Ursprungligen postat av doohan
                mig se en tuggande hona på bilden näst längst ned? Så har du en bra mobilkamera. Ljust o fräscht akvarium du har.
                tack doohan!!! jag börjar bli nöjd nu fått till stenen nu .. jag är nöjd med skifferdel .. joo det är 1 av 3 honor som går och tuggar börjar komma igång nu .. hoppas bara att något yngel klarar sig ska inte ta upp och tömma!!! tanken med mycket sten i var att det ska gå bra ändå med tanke på att jag har lelupin och regani som kanske tar något yngel ..

/// peter

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Reganin är nog ingen större troffe-yngel-ätare. Värre m Leleupin & övriga troffar.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

Kommentar

• Micke_720
                    Användare
                    • November 2003
                    • 368

Hej

Hur står sig snäcklekarna som yngelätare?
                    Jag har ett 20 tal småttingar i mitt 720 kar med en troffe grupp och har börjat klura på att peta i några snäcklekare.

Mvh Micke

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Ursprungligen postat av Micke_720
                      Hej

Jag har ett 20 tal småttingar i mitt 720 kar med en troffe grupp och har börjat klura på att peta i några snäcklekare.

Mvh Micke
                      hahaha, ok, samma här . Har Kiriza ungdjur med multifaciatus.. Jo lol, Inte så många Multis-förökning på sistone ;-)

Kommentar

• pontus
                        Användare
                        • October 2003
                        • 514

chilambo

Ursprungligen postat av ozric
                        Nån som har bilder på avkomma från Chilambo-varianten? Kom väl in några lådor t Örebro för 7-8 år sen.(kanske mer) Nån borde ha odlat på dem. Vore intressant att se.
                        chilambo är samma som N'konde/musanga , linagu inte 1000% men iaf 99,3% säker ;D

dom kan ha olika namn i olika länder och från olika exportörer

MVH / Pontus
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

Kommentar

• h0llowman
                          Användare
                          • April 2010
                          • 106

hmm händer det att honorna äter upp äggen i mun (ska tillägga att det är första gången dom leker ) hade 3 st som gick och tuggade men nu ser jag bara 2 st

mvh peter

Kommentar

• Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1292

Ursprungligen postat av h0llowman
                            hmm händer det att honorna äter upp äggen i mun (ska tillägga att det är första gången dom leker ) hade 3 st som gick och tuggade men nu ser jag bara 2 st

mvh peter
                            Ja det är inte helt ovanligt innan de har lekt några ggr och lärt sig tekniken att äta och ruva samtidigt.

Detta har hänt mig ett antal ggr speciellt mina VF kambwimba. Av någon orsak har mina andra grupper som är odlade F1 inte visat upp detta så många ggr.

Om fiskarna blir stressade av andra kan de svälja eller om man matar med NLS pellets (eftersom de blir som galna när pelletsen sjunker till botten).

Jag försöker mata extra försiktigt de första 14 dagarna med söndersmulade grönflingor för att sedan gå över till NLS 1mm igen. Detta knep har fungerat bäst när det gäller mina VF Kambwimbas av någon orsak.

Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• sleepy
                              Användare
                              • August 2004
                              • 293

En av mina nyiflyttade snäckisar fick fnatt vid första matningen i mitt kar, Den simma som en torped in i princess boet med massa yngel, den missade de första 3-4 försöken att få tag i något yngel men där efter fick den ett redigt yngel o simmade där ifrån mett o belåten. Endast sett detta en gång, tycker de varkar inte bry sig om yngel annars.

Ursprungligen postat av Micke_720
                              Hej

Mvh Micke
                              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Micke_720
                                Användare
                                • November 2003
                                • 368

Ursprungligen postat av pontus
                                chilambo är samma som N'konde/musanga , linagu inte 1000% men iaf 99,3% säker ;D

dom kan ha olika namn i olika länder och från olika exportörer

MVH / Pontus
                                Ursprungligen postat av sleepy
                                En av mina nyiflyttade snäckisar fick fnatt vid första matningen i mitt kar, Den simma som en torped in i princess boet med massa yngel, den missade de första 3-4 försöken att få tag i något yngel men där efter fick den ett redigt yngel o simmade där ifrån mett o belåten. Endast sett detta en gång, tycker de varkar inte bry sig om yngel annars.
                                Då kanske man skall börja spana efter någon cool liten firre..

Kommentar

Arbetssätt...