Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Jag har faktiskt 3 olika Troffar! Alltså olika grupper, Kiriza, Moliwe, o Ilangi. Och jag kan linka in lite bilder, om nån e intresserad.
    Senast redigerad av Mikael W; 20 March 2011, 07:41.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Ursprungligen postat av Mr.Fish
      Jag har faktiskt 3 olika Troffar! Alltså olika grupper, Kiriza, Moliwe, o Ilangi. Och jag kan linka in lite bilder, om nån e intresserad.
      Klart man är intresserad av att se lite bilder på troffar.
      Senast redigerad av Mikael W; 20 March 2011, 07:43.

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av aldo
        Vad har du för wave maker?
        Jag köpte en pump för 100 kr (boyu wm1 utan styrning) när jag var i kina för två år sedan, den har funkat kanon och är helt tyst. Har funderat lite på boyu wm4.
        Red Sea Wavemaster Pro Wave Maker + 4 Hydor Koralia
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Ursprungligen postat av Mr.Fish
          Jag e intresserad av Moliwe. Aldrig hört talas om den.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
            Kan ingen här svar på mian frågor då jag börjar och bli intresserad av troffar det är väl bra att fler blir det, nu vill jag gärna ha svar / Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Ja då jag är okunnig på troffar har jag några frågor? ska man som nybörjare på troffar ha VF eller odlat? hur många i ett 720 lit akvarium? vad är speciellt med deras beteende? vad kostar dom? måste säga att dom är otroligt fina fiskar, har hållit på med SA så länge och diskus och nu funderar jag på troffar, bilderna ni har lagt upp är ju otroligt fina, hur många färgvarianter finns det? oj många frågor men är nyfiken och vill veta, Har även hört att om man lägger ner en grupp troffar i ett akvarium och dagen efter lägger ner någon till så blir den ihjälslagen av dom andra?? Hoppas på svar då jag vill satsa på dom / Ann-Mari

1. Om man är nybörjare så gör man bäst i att satsa på en odlad grupp.
              2. 30-40st i ett 720 är ok för att sedan få de att yngla av sig och kanske utöka gruppen successivt. Man kan givetvis starta med en mindre grupp på 15-20 individer men jag tycker att en grupp runt 30 är bra.
              3. Troffar är livliga och mycket aktiva i foderjakt och i diverse konflikter som gör akvariet mycket spännande att se på. De leker lätt om man fått en stabil grupp med en bra alfa hane som styr gruppen. Balans i gruppen är viktigt för annars kan en del individer lätt bli stressade.
              4. Det finns väldigt många arter inom Tropheus gruppen och jag vet inte exakt hur många men det är så det räcker till allas tycke och smak.
              5. Det är inte alls säkert att en troffe som blir nedlagd i akvariet efteråt dödas, men det råder en hierarki i gruppen och om någon kommer in senare i gruppen och ska ta plats så kan det bli ganska stor rörelse inom hierarkin vilket kan trigga konflikter som kan leda till död och till att det blir obalans i gruppen trots att den nyinsatte är död. Om man ska sätta in fler individer i en redan etablerad grupp så får man ta viktiga åtgärder för att hjälpa både de nya som de redan etablerade. Det kan vara att man har troffarna i nät för att de ska acklimatisera sig med varandra innan de släpps ihop. Det kan vara bra att släppa ner nya individer i ett nedsläckt akvarium och att man inte tänder det på ett dygn.

Nu finns det säkert en hel del troffe älskare som har fler synpunkter och som kanske inte håller med mig i varje detalj, men jag skriver om mina egna erfarenheter och övertygelse...

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                Tack snälla Stefan för ditt fina svar jag då vet jag vad som gäller jo Stefan jag har hittat en troffe jag gillar i färgern anämligen troffe Ikoeeal den som har ett gult lysande band över kroppen, den är väl odlad / Ann-Mari

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Hej!
                  Kan ingen här svar på mian frågor då jag börjar och bli intresserad av troffar det är väl bra att fler blir det, nu vill jag gärna ha svar / Ann-Mari
                  Jasså, du ska börja med "vindrutetorkare"? Inget fel med det, men det krävs att man sköter om dem ordentligt! Vattenbyten, matning, inte blanda ihop en massa arter och varianter, osv.

Jag tycker att det finns många snygga troffar, men själv vill jag inte ha några. Anledningen är väl att då är jag tvungen att ha minst 25 stora troffekar, och det vill jag inte!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                    Ha ha du är rolig Wilhelm vindrutetorkare jag har ändra mig snälla du alla fiskar har sin skönhet Mvh Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Ikola är fina...

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        En fråga Stefan vet du ungeför priset på Ikola och är dom odlade? / Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Hej!
                          En fråga Stefan vet du ungeför priset på Ikola och är dom odlade? / Ann-Mari
                          Odlade Ikola kan kosta mellan 50-70kr/st. Det beror alldeles på odlaren och storleken på ungdjuren vilket pris han begär. Jag har köpt för 50kr/st och då var de inte könsmogna...men det priset är inget riktpris utan det är snarare 70kr/st.

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            Det låter bra Stefan tror nog jag ska tala med leasing på Onsdag om det och den beskrivning du nämde för mig så tycker jag att dom verkar mycket intressnta i beteende etc, är dom fullvuna när man köper dom eller brukar dom då var mycket mindre? / Ann-Mari

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Jag tror nog att det blir Ikola jag köper då, hade först tänkt och odla grenmalar men när man läser troffetråden från er som kan och ser alla fina bilder då blir man verkligen sugen på troffar / Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Hej!
                                Det låter bra Stefan tror nog jag ska tala med leasing på Onsdag om det och den beskrivning du nämde för mig så tycker jag att dom verkar mycket intressnta i beteende etc, är dom fullvuna när man köper dom eller brukar dom då var mycket mindre? / Ann-Mari
                                De är sällan fullvuxna om de är odlade och om de köps från butik.

Kommentar

Arbetssätt...