Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aldo
    Användare
    • December 2006
    • 175

Hej Norland.
    Med denna fiskblandning ca 7 månader, endast bemban och hästnosarna som leker. Kasakalawen har gått ensamma i ett 540 tidigare, då lektes honorna av två gånger/år.
    Jag funderar på att ha kvar kasakalaven och mpimbwe i detta karet.
    Wave maker är jag sugen på men vågar inte belasta detta gamla kar med det.

Mvh/jimmy

Kommentar

• Morgan
      Användare
      • February 2011
      • 21

Ursprungligen postat av aldo
      Hej.
      Jag har handlat på e-bay usa, två st hinkar nls 1mm.
      Länk: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...m=350375476934
      Ett par månader sedan, då betalade jag 1350 kr tullat o klart.
      Svårt att hitta billigare tror jag.

Mvh/jimmy
      Tack Jimmy! Får nog bli en order från USA. Det priset är ju vad en hink kostar i Sverige. Ingen risk att det fastnar i tullen, och att dom slänger bort det?

Kommentar

• aldo
        Användare
        • December 2006
        • 175

Mitt tullades in 250 kr plus postens avgift 100 kr utöver frakten som redan var betald

Kommentar

• maltandis
          Användare
          • October 2003
          • 1567

Ursprungligen postat av Morgan
          Tack Jimmy! Får nog bli en order från USA. Det priset är ju vad en hink kostar i Sverige. Ingen risk att det fastnar i tullen, och att dom slänger bort det?
          Jo den risken finns, fick tre hinkar beslagtagna för ett år sen. Eldades upp, har börjat handla från England istället. Det kostar en hundring mer än om jag köper det från USA. Jag brukar beställa sex hinkar vid varje tillfälle. Lycka till!
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Morgan
            Användare
            • February 2011
            • 21

Ursprungligen postat av maltandis
            Jo den risken finns, fick tre hinkar beslagtagna för ett år sen. Eldades upp, har börjat handla från England istället. Det kostar en hundring mer än om jag köper det från USA. Jag brukar beställa sex hinkar vid varje tillfälle. Lycka till!
            Tack! Från vem beställer ni i England, är det från fmf? Eller det är på ebay även här?

Kommentar

• maltandis
              Användare
              • October 2003
              • 1567

Feedmyfish, Kevin är en trevlig prick
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Morgan
                Användare
                • February 2011
                • 21

Tack Jocke. Ska kolla lite närmare på detta. Är det säkrare att beställa från England? Är det i så fall för att det är ett EU land. Men det måste väl förtullas ändå?

Kommentar

• maltandis
                  Användare
                  • October 2003
                  • 1567

Ursprungligen postat av Morgan
                  Tack Jocke. Ska kolla lite närmare på detta. Är det säkrare att beställa från England? Är det i så fall för att det är ett EU land. Men det måste väl förtullas ändå?
                  Det är säkrare att beställa från England, men det är nya lagar/regler på gång. Jag köpte ett införselbevis för 1000:- som gäller i två år, tror inte att det behövs. Vad jag vet så har ingen koll på hur många kilo jag tagit in. Jag betalar hellre 800 och vet att jag får det än betalr 700 och kanske får det. Jag tog från USA 3-4 ggr innan tullen slog till och hävdade att det var "farligt" med krill från ett icke EU-land. De babblade något om Galna fisksjukan, eller kosjukan kanske det var. Man kan få tillstånd att ta in från USA oxå, det ska då veterinärbesiktas av en gränsveterinär (kostnad 2500-3000 :-) när det kommer till EU. Tar jag från England så har ju fodret redan veterinärbesiktats där. Tror att man som privatperson måste komma upp i rätt stora volymer för att det ska löna sig att beställa från USA. Frakten är ju billigare från England än USA, jag betalar £60 för 6 hinkar.

Lycka till!

Kommentar

• Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

Hej Norland.

Wave maker är jag sugen på men vågar inte belasta detta gamla kar med det.

Mvh/jimmy
                    Inte behover du kora skvalpet mellan kort sidorna pa burken. Kor reef mode sa blir det kanon utan belasting pa fogarna.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• aldo
                      Användare
                      • December 2006
                      • 175

Ursprungligen postat av Norrland
                      Inte behover du kora skvalpet mellan kort sidorna pa burken. Kor reef mode sa blir det kanon utan belasting pa fogarna.
                      Vad har du för wave maker?
                      Jag köpte en pump för 100 kr (boyu wm1 utan styrning) när jag var i kina för två år sedan, den har funkat kanon och är helt tyst. Har funderat lite på boyu wm4.

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1604

Jag

Vad har du för wave maker?
                        Jag köpte en pump för 100 kr (boyu wm1 utan styrning) när jag var i kina för två år sedan, den har funkat kanon och är helt tyst. Har funderat lite på boyu wm4.
                        köpte 2st SunsSun a5000L/H från Kina för 250kr inkl frakt. Tysta och flyttar vattnet bra. Styrning kostar nog lite mer än så kanske ...

Kommentar

• T.B
                          Användare
                          • November 2010
                          • 13

Kompletterade mina Lufubus med ett jättelikt 15-16cm Ikola par härförleden, gamla och lite sliten look, men vilka fiskar!! Verkar fungera att hålla som par, inga övedrivna aggressioner, de lekte efter par veckor bara Största hakpåsen jag sett! Banden varierar i intensitet hela tiden, ibland skinande gröngula, ibland smutsgula.....men det antar jag är normalt för Ikola?

Kommentar

• T.B
                            Användare
                            • November 2010
                            • 13

Är den lyrformade stjärtfenan unik för Ikola, eller har alla blackvarianter det?

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                              Ja då jag är okunnig på troffar har jag några frågor? ska man som nybörjare på troffar ha VF eller odlat? hur många i ett 720 lit akvarium? vad är speciellt med deras beteende? vad kostar dom? måste säga att dom är otroligt fina fiskar, har hållit på med SA så länge och diskus och nu funderar jag på troffar, bilderna ni har lagt upp är ju otroligt fina, hur många färgvarianter finns det? oj många frågor men är nyfiken och vill veta, Har även hört att om man lägger ner en grupp troffar i ett akvarium och dagen efter lägger ner någon till så blir den ihjälslagen av dom andra?? Hoppas på svar då jag vill satsa på dom / Ann-Mari

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Ursprungligen postat av doohan
                                köpte 2st SunsSun a5000L/H från Kina för 250kr inkl frakt. Tysta och flyttar vattnet bra. Styrning kostar nog lite mer än så kanske ...
                                Har du länk till sajten du köpte från?

Kommentar

Arbetssätt...