Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Ursprungligen postat av ciklidus
    Är det bara hanar som tar revir eller kan en hona också göra det?
    Jag har endast sett att hanar tar ut revir som är en specifik plats i akvariet, men däremot har jag sett honor ha en -till synes- osynlig revirmarkering som de bestämmer över mot andra honor.

Kommentar

• ciklidus
      Användare
      • January 2010
      • 176

Ursprungligen postat av StefanL
      Jag har endast sett att hanar tar ut revir som är en specifik plats i akvariet, men däremot har jag sett honor ha en -till synes- osynlig revirmarkering som de bestämmer över mot andra honor.
      Ja utgick från att det är bara hanar, för jag har ingen som helst koll på kön bland mina troffar
      Tropheus VF kasakalawe

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8623

Ursprungligen postat av Micke_720
        Hej

Jag lägger upp en bild en av de utfärgade pojkarna...tänk när hela gruppen blir så grann!
        (om det går)
        Bra färger och bra bredd på bandet. Går det upp i rygggfenan? Man ser inte riktigt på bilden, när han fällt ner fenan.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke_720
          Användare
          • November 2003
          • 368

Han har en svart överkant på fenan, men hans barn har det inte ; )

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

Så här ser karet ut med Topheus i ... 720 liter med 51st Pemba.
            Det är huvudnummret i mitt Vardags rum.
            Troffarna verkar gilla skiftningen i belysningen mörkare i ena sidan och en 150 W Mh i andra sidan. Jag har provat att tända både..de blev lite stressade då..
            Härligt kar och firrarna är det inget fel på heller. Posta gärna lite lite större bilder.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Norrland
              Användare
              • December 2009
              • 557

Tropheus Red Phoenix
              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Har hört och läst olika teorier men är mycket tveksam. Vad har ni hört?
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Stephan E
                Användare
                • February 2005
                • 307

Ursprungligen postat av Norrland
                Tropheus Red Phoenix
                Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Har hört och läst olika teorier men är mycket tveksam. Vad har ni hört?
                De verkar vara utfodrade med något som förstärker färgerna. Snygg troffe på filmen men de blir väl lika fula som golden Bemba om man inte matar dem rätt. Hur som helst är det ingen troffe som jag skulle köpa . Utvecklingen av nya troffe varianter känns lite oroande och det värsta är den variant utöver Red Phoenix som nämns nedan, Balloon Ikola!!

"The importer in Singapore says they are being line bred in ponds in Africa then shipped to them then they are hormoning/dying them. I also confirmed the info with a suppler in Taiwan. What really sucks about this is while we were talking about this I was looking over the Taiwan list and they have 3 sizes of BALLOON ikola! Like the balloon mollies"

Senast redigerad av Stephan E; 08 February 2011, 12:56.
                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Norrland
                  Användare
                  • December 2009
                  • 557

Ursprungligen postat av Stephan E
                  De verkar vara utfodrade med något som förstärker färgerna. Snygg troffe på filmen men de blir väl lika fula som golden Bemba om man inte matar dem rätt. Hur som helst är det ingen troffe som jag skulle köpa . Utvecklingen av nya troffe varianter känns lite oroande och det värsta är den variant utöver Red Phoenix som nämns nedan, Balloon Ikola!!

"The importer in Singapore says they are being line bred in ponds in Africa then shipped to them then they are hormoning/dying them. I also confirmed the info with a suppler in Taiwan. What really sucks about this is while we were talking about this I was looking over the Taiwan list and they have 3 sizes of BALLOON ikola! Like the balloon mollies"

http://www.trophs.com/forums/lofiver....php/t224.html
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1604

Jag

undrar vem 17 vill ha ballong ikola? Vi aktar oss mycket för korsningar själva, så ägnar somliga sig åt avancerad framtagning av egna påhittade varianter utifrån arter som idag inte finns i obegränsad upplaga i Tanganyika sjön. Nu är det väll inget nytt i sig (platys,mollies) Men att ge sig på sötvattensfiskarnas ferrari och omvandla dom till missfoster gör mig orolig.

När det gäller såkallad vanlig fisk t, ex platy som förvandlas så dom knappt kan simma så säljs ju dem till massorna av folk som kanske inte har så stor kännedom om att dessa fiskar är framodlade och därmed blir det inge debatt om dess existens på marknaden. Men! när dom börjar mecka med en fiskart som har mer insatta hållare så blir ju reaktionen en annan.

Det är ju en sak att urvalsodla på dom finaste ex enligt t, ex färg och form. Men att förvandla firrarna till missfosters är skrämmande enbart för profiten.....

Jag hoppas dessa projekt självdör men risken finns ju om man ser till historien att det finns köpare så länge fiskarna ser roliga,fina ut osv.....

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Tropheus Red Phoenix va ju snygg!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1604

Jag

Ursprungligen postat av ozric
                        Tropheus Red Phoenix va ju snygg!
                        tycker den skulle hetat orange phoenix då den var orange o inte röd

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8623

Ursprungligen postat av doohan
                          tycker den skulle hetat orange phoenix då den var orange o inte röd
                          Så har ju marknadsföring alltid fungerat. Heter den Red är den orange, heter den Orange eller Golden är den gul, och heter den Yellow är den grå mede små inslag av beige.
                          Varför? Jo, så vill kunderna tydligen ha det.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Micke_720
                            Användare
                            • November 2003
                            • 368

Hej

Klämmer in lite bilder på mina Black Pemba när de röjer loss i solskenet från fönstret..
                            Ingen övrig belysning är tänd..

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Riktigt fina foto Micke och troffarna är inte så dumma dom heller!
                              CA

Kommentar

• doohan
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1604

Läste

En reklam för Moliro där den hade tilläggsnamnet "firecracker" Kan såklart tala om att den var väldigt röd. Namnen blir fantasifullare för varje dag

Kommentar

Arbetssätt...