Troffetråden 2011
Kollaps
X
-
-
Okey, lutar åt att det får bli denna utväg. Då jag är student å inte har någon biltillång hur skulle det funka att blanda med tex 10 körsbär i samma size istället för 10 nya Livua? Då dem är betydligt lättare att få tag påKommentar
-
Hej
Jag har en kasakalawe hona som har fått mycket orange färg på fenorna,
samt tappat färg runt munnen.
Tyvärr en dålig bildKommentar
-
Några bilder till.
Orange på bröstfenor, fjärde ryggfensstrålen samt bak på stjärtfenan.
Vad kan det bero på?Kommentar
-
-
Kommentar
-
Det kanske är någon som vill åka förbi dig med 10 Livua, det vore väl allra bäst.
Lycka till!Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.Kommentar
-
Tycker att det skulle synas på flera fiskar, speciellt på ungfiskar som
är uppfödda på samma foder.
Min första tanke var att det är nån ob variant, men jag vet inte hur kasakalave ser ut som ob om det nu finns.Kommentar
-
Hej!
Undrar om det är så att Tropheus alltid är antingen helt stimmiga framme vid rutan...eller är de lite lugnare emellanåt?
Som ni förstår kan jag inget om denna fisk.
Tycker de är jättefina, men vill inte förhasta mig...utan försöka få svar på mina frågor först.
Har läst igenom många trådar.
Men endast sett dom i akvariebutiken, och där är det kanske inte rättvist att bedöma dom...
Hoppas nån vill ta sig tid och förklara lite.
Tack på förhand!Kommentar
-
Förstår precis vad du menar med "stimmiga" men har själv en grupp Moorii Kambwimba (Red Rainbow) som inte alls är så hyperaktiva utan mer lagom i min smak. Det roliga är att där jag köpt dom, Akvarieleasing i Sundbyberg (Sthlm), så går halva gruppen kvar i en avdelning där det finns cirka 15 grupper och jag tycker alltid den gruppen är "lugnast", "blygast" eller vad man nu vill kalla det.
Deelay - du som jobbar där och är här ofta - håller du inte med? Och det är väl kanske inget konstigt med det att olika typer av troffar har olika temperament så att säga men visst är Kambwimban ovanligt lugn? Jag tycker det är positivt och har ju haft dessa en bra tid nu så det är inte så att jag oroar mig för att de INTE är stimmiga...
Hej!
Undrar om det är så att Tropheus alltid är antingen helt stimmiga framme vid rutan...eller är de lite lugnare emellanåt?
Som ni förstår kan jag inget om denna fisk.
Tycker de är jättefina, men vill inte förhasta mig...utan försöka få svar på mina frågor först.
Har läst igenom många trådar.
Men endast sett dom i akvariebutiken, och där är det kanske inte rättvist att bedöma dom...
Hoppas nån vill ta sig tid och förklara lite.
Tack på förhand!Kommentar
-
I likhet med många arter triggas dom när det är rörelse utanför akvariet och ger ett adhd intryck (ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet), men dom har ett mycket intressant beteende som ofta kommer fram med tiden, väldigt aktiva med viss skillnad mellan de olika varianterna och personligen tycker ja att troffar är bland de mest underhållande fiskar man kan ha.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Vad
Jag har sett av olika varianter av troffar är att moorii verkar lugnare än t, ex black o brichardi, ikola.....
Ser det tydligt varje dag då jag har en black och moorii akvarium stående bredvid varandra. Stor skillnad på fart o fläkt kan jag säga Men det gör ju dessa fiskar ännu mer intressanta då det inte bara skiljer sig i utseendet, utan åxå att det finns lugnare och vildare varianter att välja mellan.Kommentar
-
Tack för svar alla!
Har som sagt plöjt antal trådar här inne...
Förstår att man ska ha större grupper...
Men är det inte möjligt att hålla en mindre grupp t ex Moorii med antal lugna arter av Tangayika...?
T ex 1 hane med flera honor...
Är som sagt ny på ciklider. Var ju Guppytokig som "ung"
Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig.
Tack tack!
Mvh VivianKommentar
-
Dom som muterat för mig har genomgått exakt samma första fas som dom tecknen som din nu visar, dvs munnen blir vit, stjärt-, bröst- och rygg-fenan får orange/gula inslag....
Håller tummarna för dig för att den ska blomma ut till en snygg golden Kasakalawemvh StefanKommentar
-
Vackert Stiffe..
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
Kommentar