Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Ursprungligen postat av palleh
    tackar för den snabba responsen=) Har endast en kortsidan täckt nu men ska ta å pröva att täcka den andra med.

Men hur riskebelt är det att introducera ett gäng till min grupp? Samt hur många bör det vara?
    Stoppa ner 10 till... tveksamt att det skulle vara problematiskt. Jag har gjort så väldigt många gånger utan att det blivit något problem.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• palleh
      • December 2006
      • 704

Ursprungligen postat av deelay
      Stoppa ner 10 till... tveksamt att det skulle vara problematiskt. Jag har gjort så väldigt många gånger utan att det blivit något problem.
      Okey, lutar åt att det får bli denna utväg. Då jag är student å inte har någon biltillång hur skulle det funka att blanda med tex 10 körsbär i samma size istället för 10 nya Livua? Då dem är betydligt lättare att få tag på
      http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• aldo
        Användare
        • December 2006
        • 175

Hej
        Jag har en kasakalawe hona som har fått mycket orange färg på fenorna,
        samt tappat färg runt munnen.
        Tyvärr en dålig bild

Kommentar

• aldo
          Användare
          • December 2006
          • 175

Några bilder till.
          Orange på bröstfenor, fjärde ryggfensstrålen samt bak på stjärtfenan.
          Vad kan det bero på?

Kommentar

• aldo
            Användare
            • December 2006
            • 175

Samma fisk för knappt ett år sedan

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1604

Undrar

Ursprungligen postat av aldo
              Samma fisk för knappt ett år sedan
              om du har anstaxhantin i fodret? Har i övrigt ingen aning mer än att det kan bero på fodret....

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Ursprungligen postat av palleh
                Okey, lutar åt att det får bli denna utväg. Då jag är student å inte har någon biltillång hur skulle det funka att blanda med tex 10 körsbär i samma size istället för 10 nya Livua? Då dem är betydligt lättare att få tag på
                Det har vi gjort, blandat red och black alltså. Det var inga problem.
                Det kanske är någon som vill åka förbi dig med 10 Livua, det vore väl allra bäst.
                Lycka till!
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• aldo
                  Användare
                  • December 2006
                  • 175

Ursprungligen postat av doohan
                  om du har anstaxhantin i fodret? Har i övrigt ingen aning mer än att det kan bero på fodret....
                  Jo jag använder anstaxhantin, en tsk till tre kg mix.
                  Tycker att det skulle synas på flera fiskar, speciellt på ungfiskar som
                  är uppfödda på samma foder.
                  Min första tanke var att det är nån ob variant, men jag vet inte hur kasakalave ser ut som ob om det nu finns.

Kommentar

• bartlett
                    Användare
                    • December 2010
                    • 12

Hej!

Undrar om det är så att Tropheus alltid är antingen helt stimmiga framme vid rutan...eller är de lite lugnare emellanåt?

Som ni förstår kan jag inget om denna fisk.

Tycker de är jättefina, men vill inte förhasta mig...utan försöka få svar på mina frågor först.

Har läst igenom många trådar.

Men endast sett dom i akvariebutiken, och där är det kanske inte rättvist att bedöma dom...

Hoppas nån vill ta sig tid och förklara lite.

Tack på förhand!

Kommentar

• Frisken
                      Användare
                      • June 2010
                      • 29

Förstår precis vad du menar med "stimmiga" men har själv en grupp Moorii Kambwimba (Red Rainbow) som inte alls är så hyperaktiva utan mer lagom i min smak. Det roliga är att där jag köpt dom, Akvarieleasing i Sundbyberg (Sthlm), så går halva gruppen kvar i en avdelning där det finns cirka 15 grupper och jag tycker alltid den gruppen är "lugnast", "blygast" eller vad man nu vill kalla det.

Deelay - du som jobbar där och är här ofta - håller du inte med? Och det är väl kanske inget konstigt med det att olika typer av troffar har olika temperament så att säga men visst är Kambwimban ovanligt lugn? Jag tycker det är positivt och har ju haft dessa en bra tid nu så det är inte så att jag oroar mig för att de INTE är stimmiga...

Ursprungligen postat av bartlett
                      Hej!

Undrar om det är så att Tropheus alltid är antingen helt stimmiga framme vid rutan...eller är de lite lugnare emellanåt?

Som ni förstår kan jag inget om denna fisk.

Tycker de är jättefina, men vill inte förhasta mig...utan försöka få svar på mina frågor först.

Har läst igenom många trådar.

Men endast sett dom i akvariebutiken, och där är det kanske inte rättvist att bedöma dom...

Hoppas nån vill ta sig tid och förklara lite.

Tack på förhand!

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

I likhet med många arter triggas dom när det är rörelse utanför akvariet och ger ett adhd intryck (ouppmärksamhet, hyperaktivitet och impulsivitet), men dom har ett mycket intressant beteende som ofta kommer fram med tiden, väldigt aktiva med viss skillnad mellan de olika varianterna och personligen tycker ja att troffar är bland de mest underhållande fiskar man kan ha.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1604

Vad

Jag har sett av olika varianter av troffar är att moorii verkar lugnare än t, ex black o brichardi, ikola.....

Ser det tydligt varje dag då jag har en black och moorii akvarium stående bredvid varandra. Stor skillnad på fart o fläkt kan jag säga Men det gör ju dessa fiskar ännu mer intressanta då det inte bara skiljer sig i utseendet, utan åxå att det finns lugnare och vildare varianter att välja mellan.

Kommentar

• bartlett
                            Användare
                            • December 2010
                            • 12

Tack för svar alla!

Har som sagt plöjt antal trådar här inne...
                            Förstår att man ska ha större grupper...

Men är det inte möjligt att hålla en mindre grupp t ex Moorii med antal lugna arter av Tangayika...?
                            T ex 1 hane med flera honor...

Är som sagt ny på ciklider. Var ju Guppytokig som "ung"

Hoppas ni har möjlighet att hjälpa mig.

Tack tack!

Mvh Vivian

Kommentar

• stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

Ursprungligen postat av aldo
                              Några bilder till.
                              Orange på bröstfenor, fjärde ryggfensstrålen samt bak på stjärtfenan.
                              Vad kan det bero på?
                              Ser ut som några av mina golden Kalambo i ett tidigt stadium...
                              Dom som muterat för mig har genomgått exakt samma första fas som dom tecknen som din nu visar, dvs munnen blir vit, stjärt-, bröst- och rygg-fenan får orange/gula inslag....
                              Håller tummarna för dig för att den ska blomma ut till en snygg golden Kasakalawe
                              mvh Stefan

Kommentar

• Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1292

Vackert Stiffe..

Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

Arbetssätt...