Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • December 2005
    • 418

Fina fiskar och akvarium H.E.J. (Henrik)

Jag ser att du blandar en del annat med troffar, själv har jag gjort det med blandat resultat. Nu har jag bla. altolamprologus (fungarar bra), Ophthalmotilapiapia ventralis, Callochromis melanostigma och pleurospilus och tycker de senare generellt inte ser ut att stortrivas. Du har ju bl.a. xenotilapia som brukar anses ännu känsligare (även om de jag har haft har varit väldigt tuffa), hur fungerar det? För att inte tala om frontosor? Förvånad att ingen börjat skrika om blandning av karnivora och herbivora arter än...

Kommentar

• h0llowman
      Användare
      • April 2010
      • 106

fick idag ett helglas akvarium med måtten 150x60x68 (L x H x B ) 612 liter gratis

nu blir det att bygga en möbel bara och silikonera om det tänkte det var lika bra när det stått tom i ett kall förådd i 2 år ..
      sen så får mina troffar lite mer utrymme .

Kommentar

• PaS
        Användare
        • December 2010
        • 47

Ursprungligen postat av Göran Å
        Välkommen till forummet och troffevärlden.

Musangan ser bra ut, och träning ger färdighet för ännu bättre foton.

Mvh Göran
        Tack Göran, vi (ni) får väl se.

-Alex
        Tropheus

Kommentar

• H.E.J.
          Användare
          • April 2002
          • 179

Ursprungligen postat av Markus_A
          Fina fiskar och akvarium H.E.J. (Henrik)

Jag ser att du blandar en del annat med troffar, själv har jag gjort det med blandat resultat. Nu har jag bla. altolamprologus (fungarar bra), Ophthalmotilapiapia ventralis, Callochromis melanostigma och pleurospilus och tycker de senare generellt inte ser ut att stortrivas. Du har ju bl.a. xenotilapia som brukar anses ännu känsligare (även om de jag har haft har varit väldigt tuffa), hur fungerar det? För att inte tala om frontosor? Förvånad att ingen börjat skrika om blandning av karnivora och herbivora arter än...
          Ja det är inga större problem Xenotilapian lekte i går, så trivas bör dom göra tycker jag.
          Frontosorna är inte fullvuxna men än så länge går det bra, hanen är på ca:20cm.
          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av hollowman
            Johan F grymt snygga !! vad är det för storlek på dom och vad kör du för lysrör när du får fram det gula så mycket ...
            tycker mina blivit lite mer mörka än när dom var inköpta vad kan det bero på mindre gult dom har den gula magen men sen är dom mer svart/bruna dom är ca 4-7cm ?? har bra vattenvärden men mycket brunalger 'kan det ha någon inverkan ???? eller är det att dom håller på att rangorna sig eller vad ??
            kör med 2 st nyinköpta aquarelle rör + 1 aquastar

mvh peter
            Tackar Peter Storleken är mellan 8-10 cm. Lysrör Marine- och Power- Glo.

Mina kommer från Göran Å, och ynglena från denna grupp har mycket gult i sig men sedan blir röd regnbåge alltid snyggare med ålder/storlek. Sköt om dom så kommer det nog med tiden.

/Johan
            Senast redigerad av Johan F; 21 January 2011, 19:00.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2748

Känner mig lite undrande över frågor om lysrörsval grundade på hur en fisk på bild ser ut.

Hur en fisk ser ut i lysrörsljus i verkligheten kontra fotad bild är väl ändock två helt skilda saker?

Kameran försöker fixa vitbalansen, sen komprimeras bilden till JPG och färgbalans får sig ytterligare en tillfixning, sen är det upp till fotografen att göra ytterligare färgjustering innan bilden publiceras.

Vad våran hjärna därefter uppfattar som färg känns för mig lite diffust.

Eller?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Nisse F
                Användare
                • February 2009
                • 26

Ursprungligen postat av h0llowman
                avänder inte det vara bara en fråga jag fun derat över när det gäller bikarbonat och alger =)..

ska till sätta några mal framåt blir nog någon ancistrus

// peter
                Ancistrus i all ära. Dom är fantasitska renhållare, men är det brun alger är det gibbar som gäller.

Nisse

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av tege
                  Känner mig lite undrande över frågor om lysrörsval grundade på hur en fisk på bild ser ut.

Hur en fisk ser ut i lysrörsljus i verkligheten kontra fotad bild är väl ändock två helt skilda saker?

Kameran försöker fixa vitbalansen, sen komprimeras bilden till JPG och färgbalans får sig ytterligare en tillfixning, sen är det upp till fotografen att göra ytterligare färgjustering innan bilden publiceras.

Vad våran hjärna därefter uppfattar som färg känns för mig lite diffust.

Eller?
                  Både jag och nej. Jag försöker alltid få fotot (motivet) så likt som ögat uppfattar det hela. Ex.vit inredning skall vara vit på bild och inte rosa/gul som det är i många fall.
                  Valet av lysrör försöker jag få till som jag vill att ögat skall uppfatta fisk och inredning. Därav har jag gått helt ifrån ex. groluxrör vilket gör vit sand/sten rosa.
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2748

Ursprungligen postat av Johan F
                    Både jag och nej. Jag försöker alltid få fotot (motivet) så likt som ögat uppfattar det hela. Ex.vit inredning skall vara vit på bild och inte rosa/gul som det är i många fall.
                    Valet av lysrör försöker jag få till som jag vill att ögat skall uppfatta fisk och inredning. Därav har jag gått helt ifrån ex. groluxrör vilket gör vit sand/sten rosa.
                    Jag menar absolut inget negativt om just dig och dina bilder, dina bilder ser oftast väldigt bra och färgriktiga ut.
                    Men om man får bilden i rätt färgbalans så säger oftast det inget om hur det egentligen ser ut i akvariet, eller?
                    Hjärnan våran är beskaffad med egen automatisk vitbalansjustering.

Men att ur en bild avgöra om det är bra eller dåliga lysrör?

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Ursprungligen postat av tege
                      Jag menar absolut inget negativt om just dig och dina bilder, dina bilder ser oftast väldigt bra och färgriktiga ut.
                      Men om man får bilden i rätt färgbalans så säger oftast det inget om hur det egentligen ser ut i akvariet, eller?
                      Hjärnan våran är beskaffad med egen automatisk vitbalansjustering.

Men att ur en bild avgöra om det är bra eller dåliga lysrör?
                      Okej då jag med

Det som jag för sig upplever ett mycket större problem är hur skärmen presenterar bilden
                      3000 liter med Tropheus
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• palleh
                        • December 2006
                        • 704

Tänkte rådfråga här om skygga troffar. Köpte min första grupp troffar för några månader sedan nu och allt har gått bra men dem är extremt skygga. Det är 18 st halv vuxna Red Livua i ett kar med måtten: 120*60*35 (L*D*H).

Har prövat att ta ur all sten men eftersom ja har två moduler i den lyckas dem gömma sig vid sidorna om dem. När inte det hjälpte slängde ja i några få stora stenar.

Något tips? Kan tillägga att karet bara är 20-25 cm ovanför golvet.
                        http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Göran Å
                          Användare
                          • December 2005
                          • 1292

Ursprungligen postat av palleh
                          Tänkte rådfråga här om skygga troffar. Köpte min första grupp troffar för några månader sedan nu och allt har gått bra men dem är extremt skygga. Det är 18 st halv vuxna Red Livua i ett kar med måtten: 120*60*35 (L*D*H).

Har prövat att ta ur all sten men eftersom ja har två moduler i den lyckas dem gömma sig vid sidorna om dem. När inte det hjälpte slängde ja i några få stora stenar.

Har själv ett kar underst i en ställning med måtten 145x60x40, innehållande ca 35 troffar på 5-6cm som står på samma höjd som ditt över golvet.

Upplever att de är mer skygga än mina övriga troffe grupper som går i kar högre över golvet.

Mitt inredning ex
                          I mitt fall har jag lite stenar utmed gavlarna samt endast 2 stenar i mitten som revirsten. Har endast ett ljusrör på 30w som ligger längst fram.

Upplever att i mitt fall är de mer skygga eftersom de ser mina grejer som jag har på golvet i mitt förråd samt rörelser från folk och hundar.

Tror att de kommer att bli mindre skyggare när de lär sig rutinerna utanför karet så småningom.

Isamband med div omflyttning av möbler vid inv renovering så stod det plötsligt en massa grejer framför mitt 600L och det skrämde de troffarna då de fick ny utsikt.......

Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2748

Även jag har samma uppfattning som Göran och dig, min nedersta burk i ställningen där är troffarna rörelserädda på allt som händer.

Prova att sätt skydd på kortsidorna så dom ser ut så lite som möjligt. Det kan hjälpa ibland.

Kommentar

• maltandis
                              Användare
                              • October 2003
                              • 1567

Jag tror att både antalet fiskar och att karet står så pass lågt gör att de blir fegare.
                              Vi har ju några ställningar där de undre karen är 20-25cm över backen. De är lite skyggare, även om det nästan alltid är någon hemma hos oss. Vi har ju även två småttingar 2-4 år som försöker banka på fiskarna genom glaset. Tror faktiskt att några av våra troffeyngel (ca 100 st ) som går i ett kar just som ditt har blivit härdarde av allt bankande på ramp och frontruta (inte med hammare). Köp ett gäng till så blir det säkert bättre.
                              Lycka till Jocke
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• palleh
                                • December 2006
                                • 704

tackar för den snabba responsen=) Har endast en kortsidan täckt nu men ska ta å pröva att täcka den andra med.

Men hur riskebelt är det att introducera ett gäng till min grupp? Samt hur många bör det vara?
                                http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...