Troffetråden 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Ursprungligen postat av doohan
    Har han någon åsikt om att Gul Kachese och Golden Kazumba är samma fisk då

Mycket intressanta svar.
    Ja, han tror som du och tege att gul Kachese och golden Kazumba är samma art men med olika fångstplatser.
    mvh Stefan

Kommentar

• doohan
      Användare
      • August 2004
      • 1604

En

Ursprungligen postat av StefanL
      Tre arter ligger väldigt nära varandra geografiskt sett och det är Tropheus Kazumba (Golden Kazumba), Tropheus Kachese och Tropheus Ndole.
      Jag har läst att en del påstår att Tropheus Sumbu är densamma som Golden Kazumba, men det har jag inte funnit något att styrka påståendet med.

Det handlar alltså om tre arter såvitt jag kunnat utröna som ligger alldeles intill varandra i utbredningsområde och det kan även vara en av anledningarna att dessa arter kan vara variabla i färgerna...

En av de vackraste troffar jag haft i min ägo var just arten Tropheus Kachese.
      kompis var inne lite på att Golden Kazumban liknade Sumbu, men jag har frågat på fler ställen och fått svaret att gul kachese och golden kazumba är samma firre. Då mina röda ser ut som väldigt röda kachese/ndole och att om man kollar på gul kachese i Schupkes aqualog så är det ju logiskt att tänka sig att golden kazumba är densamma som gul kachese.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Ursprungligen postat av doohan
        kompis var inne lite på att Golden Kazumban liknade Sumbu, men jag har frågat på fler ställen och fått svaret att gul kachese och golden kazumba är samma firre. Då mina röda ser ut som väldigt röda kachese/ndole och att om man kollar på gul kachese i Schupkes aqualog så är det ju logiskt att tänka sig att golden kazumba är densamma som gul kachese.
        Sumbu verkar vara rödare än Kazumban, så du är nog på rätt spår.

Så för tillfället finns då fyra arter inom mycket tajt område om jag inte missat något ;-)

Tropheus Sumbu
        Tropheus Kazumba Golden (Yellow Kachese)
        Tropheus Kachese
        Tropheus Ndole (Red Kachese)

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av stiffe
          Han håller med om resonemanget om att "röd Kachese" och Ndole är samma art
          Båda är väl spec red... så alla (än så länge) e nog inne på att det är samma art.
          Kachese och Ndole ligger ju ett stenkast från varandra.
          Det är ju fångstplatsen dessa namn avser och inte artens namn.

Så länge man blandar ihop fångstplats med artnamn så kommer dessa diskussioner att finnas.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8623

Ursprungligen postat av Micke_720
            Hej

Snygga bilder riktigt förtjust i körsbären...

Jag har några "små" yngel frågor:
            Hur snabbt växer Troffe yngel?
            Är det möjligt att låte de små gå kvar med föräldra gruppen hela tiden? (och att de växer och frodas?)

Mvh Micke
            1) Det verkar vara lite olika. Hos mig växer dubbar snabbast.
            2) Ja!!! Det är ju det trevligaste alternativet. Ha gärna lite stenrösen (de behöver inte vara enorma) med sten i pingisbollstorlek och mindre, så de små kan söka skydd. Själv har jag fuskat, jag har besticklådor av plast under stenarna. Hålen kan gärna vara 1-2 cm stora, det är ju meningen att ynglen så lätt som möjligt kan söka skydd mot de vuxna fiskarna.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1604

.

Provar en bild på en gul/guld golden kazumba som tyvärr inte färgar på sin röda ryggfena. Ska försöka fånga dom som går i guld på bild när dom färgar då dom är mycket vackra då.

Kommentar

• stiffe
                Användare
                • April 2002
                • 953

Ursprungligen postat av deelay
                Båda är väl spec red... så alla (än så länge) e nog inne på att det är samma art.
                Kachese och Ndole ligger ju ett stenkast från varandra.
                Det är ju fångstplatsen dessa namn avser och inte artens namn.

Så länge man blandar ihop fångstplats med artnamn så kommer dessa diskussioner att finnas.
                Ja, du får ursäkta mitt klumpiga ordval
                Jag tror nog att dom här diskussionerna kommer att finnas ändå, även om jag slutar att blanda ihop arter med fångstplatser.
                Jag tycker att det framgår ganska så tydligt att det är fiskarnas enorma likhet eller tom att det är samma fisk från dom olika fångstplatserna som vi diskuterar.
                Men som sagt hoppas att du kan ursäkta detta jag lovar att det aldrig ska upprepas
                mvh Stefan

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av stiffe
                  Ja, du får ursäkta mitt klumpiga ordval
                  Jag tror nog att dom här diskussionerna kommer att finnas ändå, även om jag slutar att blanda ihop arter med fångstplatser.
                  Jag tycker att det framgår ganska så tydligt att det är fiskarnas enorma likhet eller tom att det är samma fisk från dom olika fångstplatserna som vi diskuterar.
                  Men som sagt hoppas att du kan ursäkta detta jag lovar att det aldrig ska upprepas
                  Det va ju inte dig jag menade... jag menade generellt =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

En stor orsak att det blandas friskt med namnen är ju exportörer och importörers/handlares förkärlek till att ge fiskarna allehanda "flashiga" namn...

Nu menar jag inte direkt troffar utan generellt...då det finns massor av exempel.

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2748

Om jag fiskar abborre i min vik och det är ett bra fiskeställe så blir det "minabborrar". Året där på finns det dåligt med abborrar där så jag förflyttar mig till grannens vik och där får jag massor av abborrar igen, då får jag plötsligt exklusiva "grannabborrar".

Vad tror ni? även om fisken där nere är väldigt stationär så sker det hela tiden förändringar. Klart att fisketeamet inte ligger kvar o försöker fånga fisk vid ett speciellt ställe om det är dåligt med fisk. Då flyttar man sig en bit till där det finns fisk som ser lika dan ut.
                      Senast redigerad av tege; 17 April 2011, 07:08.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• ozric
                        Användare
                        • March 2004
                        • 3187

Its all`bout the money..
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

Kommentar

• Micke_720
                          Användare
                          • November 2003
                          • 368

Ursprungligen postat av Mikael W
                          1) Det verkar vara lite olika. Hos mig växer dubbar snabbast.
                          2) Ja!!! Det är ju det trevligaste alternativet. Ha gärna lite stenrösen (de behöver inte vara enorma) med sten i pingisbollstorlek och mindre, så de små kan söka skydd. Själv har jag fuskat, jag har besticklådor av plast under stenarna. Hålen kan gärna vara 1-2 cm stora, det är ju meningen att ynglen så lätt som möjligt kan söka skydd mot de vuxna fiskarna.
                          Hej det super kul med en grupp små i karet, nu gömmer de sig inte längre utan far runt
                          som en liten mini grupp med troffar.

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1604

VF tropheus moorii yellow nkonde

Provar med en bild från föräldragruppen till mina F1or

Kommentar

• stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

Snyggt, Ronny
                              mvh Stefan

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem

• September 2009
                                • 22826

Snygg bild!
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...