Jag har ett malawiakvarie på 375 liter som drabbats av något. En rödzebra hane dog igår drog sig tillbaka för två dagar sen och fenorna försvann så han stod på huvudet ena sekunden och på stjärten nästa. Fenstrålarna fanns kvar bara det som kallas simhud på en anka försvann. Visst var det en bra beskrivning
Nu har jag sett en maizoni hane som också börjat dra sig tillbaka men som ändå verkar ganska pigg, kommer när det är dags för mat. MEN han spottar ut maten om det är flingfoder(har ätit detta förut) fick dock räxmix nu och detta åt han. Han har dessutom vit genomskinlig trådig cirka 7-8 cm lång avföring. Bukvatten eller? Något annat? någon flagatel är det väl? Resten av fiskarna verkar lite hängiga och ganska smala men inte direkt sjuka. Så karantän är nog redan förbi ska nog medi i hela karet. Jag har furanol 2 hemma hjälper detta? om ni tror det, ska jag göra vattenbyte(hur stort?) salt (har redan i men kanske mer) matning(under behandling) ytterfiltren (ska de vara kvar eller tas bort om de ska vara kvar ska jag göra rent dem innan behandling) ?????? som sagt var många frågor hoppas det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig så jag får en bra start på det nya året...

Kommentar