Svarta prickar på Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nille_Pe
    Användare
    • September 2002
    • 121

    Svarta prickar på Diskus

    Tjena!

    Jag satt och tittade på mina diskusar i dag och upptäckte att flera stycken av dem hade svarta prickar på kroppen. Det är inte några utbuktningar utan som cirklar utspridda över kroppen.
    Man skulle kunna säga att de påminner lite om våra (människans) födelsemärken/leverfläckar.

    Jag vet inte om det är något som det alltid har haft men jag tycker att man borde ha lagt märke till det tidigare eftersom man tittar ju på dem ganska så ofta.

    Kan det vara någon motsvarighet till våra födelsemärken eller är det ett symtom på att något inte står rätt till?

    Är det någon som känner igen detta?

    /Nille

    //Nille

    Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
    www.vaaf.se
  • JohanW
    Användare
    • February 2003
    • 127

    #2
    Vilken typ av diskus har du?Pigeon?

    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • Nille_Pe
      Användare
      • September 2002
      • 121

      #3
      Tjena Johan!

      Jag har sex stycken; 1 brun, 1 golden candel, 1 red royal, 2 regnbåge och en som jag inte riktigt vet vad det är, typ en blandning mellan red royal och regnbåge.
      Som du ser så är det bara en som är "naturlig" och resten är framodlade.
      Så även om inte namnen säger dig någonting så kanske du vet vilka de är, fast du kallar dem för något annat?

      Den som kallas Golden candel är gul, och har väldigt många svarta prickar, precis som många framavlade varianter har (t.ex pigeon), så det är inte den jag är bekymrad över. De är snarare de andra.
      Jag jämförde "goldens" prickar med de andras, men jag vet inte om jag kom fram till någonting. Förhoppningsvis är de att även dessa har sådana här prickar, som jag förmodar är ofarliga.
      Jag lär väl hålla ett vakande öga på dem de närmsta dagarna och se ifall de blir fel.

      Jag vet inte om man oroar sig i onödan, det känns som man är en slags "diskus hypokondriker" i och med att jag hade problem med att de matvägrade förut och skrev in om det och nu är man bekymrad över det här. Men det hela handlar ju om att jag bara vill att de ska va friska och ha det så bra som möjligt.

      /Nille



      //Nille

      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
      www.vaaf.se

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

        #4
        matar du med spirulina? det kan ge svarta fläckar på fiskarna som går bort om man upphör med spirulinabaserat foder.


        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2002
          • 157

          #5
          Hej!
          Du har matat med foder innehållande spirulina,det går bort när du upphör med det.mvh Ann-Marie

          Kommentar

          • Nille_Pe
            Användare
            • September 2002
            • 121

            #6
            Tjena!

            Ante och Ann-Marie: Tack för "ert" svar!

            Det kan mycket väl stämma för jag har matat med räkmix (som innehåller spirulina) ganska så flitigt under de senaste dagarna.

            Är fläkarna farliga? Alltså finns det någon risk att jag har överdoserat med spirulinan och att diskusarna lider av det?

            /Nille

            //Nille

            Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
            www.vaaf.se

            Kommentar

            • Ante
              Användare
              • November 2002
              • 571

              #7
              det är lungt, mata med något annat ett tag och se om det går bort.
              jag matar mina tropheusar med Spirulinaflingor men bara ett par gånger i veckan.

              Kommentar

              • Nille_Pe
                Användare
                • September 2002
                • 121

                #8
                Jag hoppar över räkmixen i några dagar och ser vad som händer.

                Hur som helst verkar det inte vara något "fel" på dem, för det är verkligen hungriga och nyfikna när man går förbi akvariet.

                //Nille

                Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                www.vaaf.se

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • November 2002
                  • 157

                  #9
                  Hej Nille P!
                  Det är nog ingen större fara i all den stund dom äter spirulina ger
                  sådana svarta prickar, jag gör alltid hemmagjord räkmix åt mina diskus
                  lycka till. mvh Ann-Marie

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • May 2002
                    • 390

                    #10
                    Problemet kan uppstå om man har fått in vissa typer av parasiter. Den typen jag har haft som ger upphov till detta tas bort med vanligt salt. Den andra alternativet är att du har en hög halt av nitrat på grunda av eftersatta delvattenbyten etc. Detta kontrollerar du genom att mäta nitrathalten (ej nitrit) om den är över 30 mg/l så skall du byta mera vatten och se över ditt vattenbytes program.

                    Johan Nilsson
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • Nille_Pe
                      Användare
                      • September 2002
                      • 121

                      #11
                      OK jag ska kolla nitrathalten.

                      Tack för ditt tips!

                      /Nille

                      //Nille

                      Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                      www.vaaf.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...