Scanna diabilder och negativ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    Användare
    • February 2009
    • 334

Scanna diabilder och negativ?

Har en jäkla massa diabilder och färgnegativ som ligger och tar plats i lådor. HAr en fundering på att scanna in dess i datorn.
    Är det någon här på forumet som har scannat in diabilder och negativ?
    Vilken utrustning skall man ha? osv...
    Jordätare är det som gäller..
  • cichlids4fun
    • April 2002
    • 3109

det fööljde med en sådan diabildscanner till min scanner när jag köpte den, men det finns att köpa lösa oxå, http://www.24.se/digital-diabildscan...541-c-348.aspx
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• GöranE
      Användare
      • February 2009
      • 334

Tjusigt. Tack för infon Peter. Ser bra ut. Ett klart alternativ. Fock en prisuppgift på 3-4 :- per bild om man lämnar bilderna till någon. Kan bli avgjort billigare pm man gör det själv.

Letade runt lite och hittade en scanner på www.kjell.com.
      Någon som har erfarenhet av denna?

Sidan kunde inte hittas, försök söka på nått annat eller gå till www.kjell.com/se
      Jordätare är det som gäller..

Kommentar

• Erik Åhlander
        • September 2006
        • 796

Räkna med att det tar mycket tid - och om det är viktiga bilder så sparar man ändå originalet, så man vinner inget utrymme. En scanner med magasin kostar runt 10 000, då slipper man scanna bild för bild. Vill man ha ett snyggt resultat blir det en hel del photoshoppande efteråt (det finns otroligt mycket damm på ett dia!), men all information som finns på diat får du ändå knappt in i en tif-fil. Ett bra dia kan man oftast förstora upp fotografiskt till 24 x 36 cm. Gör man motsvarande bild digitalt blir den minimum 4248 x 2832 pixlar (vid 300dpi) om jag har räknat rätt. Det är en ganska stor bild, och har man många så tar även lagringen en hel del utrymme.

Däremot blir ju en bra bild ännu bättre efter lite photoshop.

Vill du bara kunna titta på bilderna på en dataskärm blir det ju mycket enklare.

Kommentar

Arbetssätt...