Ok, dom hade flera olika modeller bla. en på 6-7000K. Kanske funkar bättre med den då? Funderar på att slå till på två och testa först. Men kanske kör på den med högre Kelvin då.
Power LED ramp
Kollaps
X
-
-
Skulle definitivt gå på dagsljus 6000-7000K, höll på att säga ju högre desto bättre men det kanske finns en övre gräns oxå?
Om du vill att din aväxter skall trivas är det dasgljus som gäller.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Jag har 6500 på mina lysrör men jag tror ännu vitare är ok.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Konstigt det där med kelvin och akvarieväxter. För enligt klorofyllskalan ska klorofyll alpha och beta kunna utföra sin fotosyntes både vid 4-5000k och vid 6-7000k. Men jag provar på den högre skalan när jag testar då!SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
//KajKommentar
-
Läste Larrys LED ramps tråd med intresse och sedan kom jag på att jag hade en LED ramp-tråd själv för länge sedan..
Nu är intresset något sånär tillbaka efter en rejäl svacka pga akvarieläckage, uppbrutet golv mm.
Jag har fortfarande kvar min fula skiva men numera hänger den i två ståltrådar från taket. Funkar bra över mitt 840 litersbalja och för att sammanfatta så har jag 11st vanliga LED spotlights med GU10 fattning. Enl spec är märkeffekten 3W/st (skall motsvara en 30W lampa) ljustemperatur ca 6500K (dagsljus)och 350lumen /lampa.
Har iofs inte några växter i bottensubstratet pga att jag har jordätare. Några Anubias funkar dock bra fastvuxna på rötter lite högre upp i karet.Jordätare är det som gäller..Kommentar
-
Fast färgtempen på en ljuskälla och vilka "färgstick" du har i ljuset som triggar fotosyntesen är olika sakerKommentar
Kommentar