utfryst discus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smillan

    utfryst discus

    Är nybörjare med discusar och har nyligt införskaffat VF discusar...(vilket var svårare än vi trott) Vi hade 2 par från början men de var kraftigt angripna av gälparasiter och tyvärr dog en hane. De övriga börjar pigga på sig förutom en hona som helst ligger och trycker i en stenklyfta. Detta tyder väl på att hon inte mår bra så fort hon är ute och simmar så kommer hanen och jagar in henne under stenklyftan igen. Kan detta beteende minskas om det är jämna par???
    Detta räknas förmodligen till kategorin dumma frågor men jag vore tacksam för tips!

  • imported_n/a
    Användare
    • November 2002
    • 157

    #2
    Hej Smillan!
    Det låter inte bra att honan jagas, försök att skaffa flera diskus så
    din hona slipper agera måltavla för hanen.Sedan nämner du klippblock
    personligen har jag inga stenar i mitt akvarium med tanke på vattnets surhetsgrad,lägg i rötter så kan honan få lugnare,hanen behöver motstånd från andra hannar,så han förhoppningsvis blir lugnare själv
    lycka till smillan mvh Ann-Marie

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      största orsaken är att du har för få, någon måste bestämma och någon måste hamna längst ner på stegen och om du bara har tre så blir den underlägsna utsatt hela tiden tills den dör.

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        För allt i världen! Skaffa inte vildfångade diskus det första man gör.Det blir bara problem.Förlåt men jag tror inte de lever särskilt länge.
        Tänkte mig för om jag verkligen skulle skriva detta "hårda" inlägg.
        Köp friska och välmående odlade Diskus så stora som möjligt så slipper man problem och kan njuta av sin hobby.


        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • August 2002
          • 330

          #5
          bara en fundering:Varför skulle man ej kunna ha klippblock i diskus kar?med tanke på vattnets surhetsgrad??Ja med det gäller ju bara om stenen är kalkhaltig,vad jag vet så är tex granit stabilt,eller vet du annat ann-marie?

          Kommentar

          • Venflon
            Användare
            • March 2003
            • 9

            #6
            @Ann-Marie: Varför skulle honan få det lungnare med rötter i Akvariet?

            Angående vildfångade diskusar som nybörjarfiskar:
            Mina första diskusar jag köpte var vildfångade. Jag hade inga problem med dem. Mina kompisar har doch haft lite problem när de har köpt vildfångade som inte har varit i akvarium så länge. Köper man vildfångade diskusar som har varit i ett akvarium i några månader så ser jag inga större skillnader mot odlade i svårhetsgrad. Är det någon på forumet som har fått lek av vildfångade tidigare än sex månader efter inköpet?

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              År 1975 köpte jag mina första VF bruna hos Herkules i GBG.Hade studerat fiskarna i ungefär en månads tid , så en onsdag köpte två st. som jag trodde skulle vara ett par. På fredagen vid halvsex tiden bar dom sig underligt åt. Jag trodde fisken skulle dö för mig ,men det var leken som satte igång.( Det var mitt första lekpar som har följts av fler.)Det blev flera kullar efter mina bruna så jag kände mig ganska stolt för det var inte så många på den tiden som fick fram diskusyngel.Det var en som hade Högsbo Zoo , som var säker på diskus tror han hette Ulf Jansson .
              MVH Mats

              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej igen.
                Glömde säga att priset var 375:- st.Var mycket pengar för en vanlig metallarb. på den tiden.
                MVH Mats

                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Johan1
                  Användare
                  • May 2002
                  • 390

                  #9
                  Jag har vildfångad diskus. Vad är skillnaden ligger i att de oftast kräver större akvarium och en nogrannare skötsel med en bra nitrogen cykel inte så mycket pH hit och dit. Leka dom är oftast inte så svårt som alla tror.

                  3 Diskusar tycker jag är för lite. Jag håller mina i grupper om minst 10 st. Utom då de leker. Mitt förslag är att du skaffar några fiskar till i akvariet. Diskus är aggresiva om de trivs och kommer alltid att hacka på den som är lägst i rang. För sök att dela upp akvariet i en rad zoner så att de olika fiskarna får sitt eget rivir.

                  Hur man lyckas att anpassa en grupp med vf är väligt olika. Jag har haft grupper som går jättebra med och andra som vägrat att äta i flera veckor. Enkel regel är att krångla inte med pH hit och dit och skaffa en bra pump så löser det sig oftast.

                  Johan Nilsson
                  https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                  Kommentar

                  Arbetssätt...