Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
-
Klart jag skulle bli förbannad om vargen tar min hund, varför inte. Men jag får skylla mig själv, det kan jag hålla med om. Tyvärr är det en risk man tar med lös hund och risken blir större och större desto fler vargarna blir.
Varför ska jag träna bort det jag har hunden för? Enligt mig är det omöjligt att träna bort en hunds jaktinstinkt, men du kanske vet bättre.
En jakthund utom synhåll vet man oftast vad den håller på med, då är det nog värre med en brukshund.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Hej.
Håller fult och fast med dig Jocke.En hund skall lyda,punkt slut.Har träffat på varg med lösa hundar i skogen 10 -15 meters avstånd och då skall hunden lyda.Går jämnt med lösa hundar i vargmarker och har så gjort sedan vargen kom till våra trakter.Har haft får också och då fick jag stängsla därefter.
mvh MatsKommentar
-
Hej.
Håller fult och fast med dig Jocke.En hund skall lyda,punkt slut.Har träffat på varg med lösa hundar i skogen 10 -15 meters avstånd och då skall hunden lyda.Går jämnt med lösa hundar i vargmarker och har så gjort sedan vargen kom till våra trakter.Har haft får också och då fick jag stängsla därefter.
mvh MatsSenast redigerad av JockeB; 20 February 2011, 18:32.Mvh Jocke
-
Jo att träna lydnad är en sak, bara för att jag bor i skogen och har jakt som hobby är jag inte helt obegåvad.
Tror vi misstolkar varandra lite.
Om vi fortsätter med din lydiga tax(har själv haft taxar och vet ganska bra hur en sån funkar). Klart det går att träna lydnad. Känner du dig stolt för att du får en tax att sitta still på kommando bredvid dig?(antar det)
Vad tror du då jägaren gör som kan avbryta en jagande tax på långt håll bara genom att blåsa i ett horn. 15minuter senare är taxen på plats. Det är lycka det.
Det vet du precis som jag att träna hund inom närområdet är inte så himla svårt.
Men hur som haver släpper du din tax och den går på ett spår då är det strax jakt i skogen, vet långhårstaxar som har varit prydnads hundar i flera generationer som när dom äntligen råkar komma lös i skogen så nog har det blivit jakt.....Det är ju det dom är framavlade för en gång i tiden.
Skilnaden är att du vill ha kontroll på din hund, den får inte göra nått utan att du ger den tillåtelse(vad nu det är för hundliv) Jag som har drivande hund låter min hund jobba helt på egen hand i skogen.
Jag lovar det är lite svårare att kalla in en hund på en kilometers avstånd än på 50 meters håll. Just därför blir lyckande så ofantligt mycket större när det funkar.
Vad är det för nöje att hålla jakthundar som du gör men som inte får göra vad dom är framavlade för har jag lite svårt att förstå egentligen, men eftersom jag är en nyfiken person så frågar jag?Kommentar
-
Jo att träna lydnad är en sak, bara för att jag bor i skogen och har jakt som hobby är jag inte helt obegåvad.
Tror vi misstolkar varandra lite.
Om vi fortsätter med din lydiga tax(har själv haft taxar och vet ganska bra hur en sån funkar). Klart det går att träna lydnad. Känner du dig stolt för att du får en tax att sitta still på kommando bredvid dig?(antar det)
Vad tror du då jägaren gör som kan avbryta en jagande tax på långt håll bara genom att blåsa i ett horn. 15minuter senare är taxen på plats. Det är lycka det.
Det vet du precis som jag att träna hund inom närområdet är inte så himla svårt.
Men hur som haver släpper du din tax och den går på ett spår då är det strax jakt i skogen, vet långhårstaxar som har varit prydnads hundar i flera generationer som när dom äntligen råkar komma lös i skogen så nog har det blivit jakt.....Det är ju det dom är framavlade för en gång i tiden.
Skilnaden är att du vill ha kontroll på din hund, den får inte göra nått utan att du ger den tillåtelse(vad nu det är för hundliv) Jag som har drivande hund låter min hund jobba helt på egen hand i skogen.
Jag lovar det är lite svårare att kalla in en hund på en kilometers avstånd än på 50 meters håll. Just därför blir lyckande så ofantligt mycket större när det funkar.
Vad är det för nöje att hålla jakthundar som du gör men som inte får göra vad dom är framavlade för har jag lite svårt att förstå egentligen, men eftersom jag är en nyfiken person så frågar jag?
Sen finns det ju annat man kan "omskola" sin hund till, tjänstehund i mitt fall då, finns ju mycket att välja på, obs: Så du inte missuppfattar, mina hundar är nästan dagligen i skogen lösa, men ser jag att dom har fått upp ett rådjur eller så, så kan jag avbryta det direkt med ett rop.Mvh Jocke
-
Jag försöker bara komma fram till att har man ingen koll på sin hund, jakthund (vilket dom flesta raser var en gång i tiden) eller inte, o låter den dra fritt, o så tar en varg eller nått annat den, jaa då blir det ett jävla liv o artiktar i tidningen, jag undrar bara fattar man inte själv att det kan hända??? Nee uppenbarligen inte, för då ska det dödas som aldrig förr. För mig är det lika jävla korkat som om jag skulle släppa mina fritt på motorvägen o bli galen om domblev överkörda! Ska vi förbjuda trafik då också?
Sen finns det ju annat man kan "omskola" sin hund till, tjänstehund i mitt fall då, finns ju mycket att välja på, obs: Så du inte missuppfattar, mina hundar är nästan dagligen i skogen lösa, men ser jag att dom har fått upp ett rådjur eller så, så kan jag avbryta det direkt med ett rop.
Vad du menar med dödas som aldrig förr vet jag inte, 20 vargar per år har man skjutit, rätt eller fel får man tycka vad man vill om.
En jakthund som blir vargdödad är oftast ingen hund som drar runt, du som hundmänniska borde veta lite bättre om vad en jakthund gör i skogen, du har ju själv jakthundar säger du.
Vet inget om dina hundar(raser) men du är säker på att du kan avbryta vid rådjurskontakt, vad händer med orrhönan som du inte hinner se. En sån kan nästan vilken hund som helst klippa i ett nafs, men det kanske inte räknas. Om du anser att du har så väluppfostrade hundar så du kan låta dom löpa fritt i skogen året runt eller nästan dagligen så hör du nog till den skara folk som du själv beskrev tidigare.
Jag undrar fortfarande vad vitsen är att hålla jakthundraser som inte får användas som dom borde är?Kommentar
-
Det är mycket konstigt. Då handlar det ju om en naturlig olycka, jämförbar med att hunden drunknande i en vak eller föll utför ett stup.
Skulle en hund ta en varg vore det nåt att skriva om. Detta eftersom det vore ett lagbrott (då vargen är fridlyst) och hundens ägare skulle hållas ansvarig för detta brott.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Det är mycket konstigt. Då handlar det ju om en naturlig olycka, jämförbar med att hunden drunknande i en vak eller föll utför ett stup.
Skulle en hund ta en varg vore det nåt att skriva om. Detta eftersom det vore ett lagbrott (då vargen är fridlyst) och hundens ägare skulle hållas ansvarig för detta brott.
Om du tycker det är något konstigt med det så tycker jag du är lite onaturlig.Kommentar
-
Jadu Mikael inte vet jag, men vad tror du själv lockar flest läsare? om en varg dödat en hund på gårdsplan, eller eller om en hund gått ner sig i en vak? Tidningar skriver sånt som lockar läsare, punkt slut. Svårare än så är det inte.
Om du tycker det är något konstigt med det så tycker jag du är lite onaturlig.
men
man kan skilja på bra o dåliga nyheter
dvs man riktar sig till dom som skriver lite bättrejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Stackrarna känner sig säkert trygga med dig vid sin sida.
Har du varit ut o kollat in någon av deras matplatser i vinter. Sånna här vintrar är rådjuren och älgarna riktigt svårfångade(ironi) så dina vänner lider säkert och behöver din hjälp.Senast redigerad av tege; 20 February 2011, 23:38.Kommentar
Kommentar