Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knocko
    Användare
    • February 2010
    • 115

Ursprungligen postat av tege
    Att inte låta en hund få springa lös i skog och mark är en form av djurplågeri i mina ögon.
    Kan bara hålla med...

Kommentar

• JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

Klart jag skulle bli förbannad om vargen tar min hund, varför inte. Men jag får skylla mig själv, det kan jag hålla med om. Tyvärr är det en risk man tar med lös hund och risken blir större och större desto fler vargarna blir.

Varför ska jag träna bort det jag har hunden för? Enligt mig är det omöjligt att träna bort en hunds jaktinstinkt, men du kanske vet bättre.
      En jakthund utom synhåll vet man oftast vad den håller på med, då är det nog värre med en brukshund.
      Nee inte träna bort kanske, men lära den att lyssna på dig mera än sin instinkt. Jag har 2 raser som använts till jakt, Den ena på jakt av Jaguar i sydamerika, den andra på vildgris i Australien, men dom vet att det jag säger gäller, inte vad deras instinkt säger. Säger bara att allt går att träna om man vet hur. Jag kan stå med mina lösa och vad som helst kan springa förbi, säger jag stanna, så är det så.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Mats
        • April 2002
        • 804

Hej.
        Håller fult och fast med dig Jocke.En hund skall lyda,punkt slut.Har träffat på varg med lösa hundar i skogen 10 -15 meters avstånd och då skall hunden lyda.Går jämnt med lösa hundar i vargmarker och har så gjort sedan vargen kom till våra trakter.Har haft får också och då fick jag stängsla därefter.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Håller fult och fast med dig Jocke.En hund skall lyda,punkt slut.Har träffat på varg med lösa hundar i skogen 10 -15 meters avstånd och då skall hunden lyda.Går jämnt med lösa hundar i vargmarker och har så gjort sedan vargen kom till våra trakter.Har haft får också och då fick jag stängsla därefter.
          mvh Mats
          Jaa precis, har du kontroll på din hund så är det inga bekymmer! Vet man inte hur man gör så finns det ställen och folk att vända sig till. Och ALLA raser går att träna... Jag har till och med hafft strävhårig tax, som ska vara såååå svårtränad Jag vet inte hur många jag mött genom åren med ursäkten, han är så envis, han är mupp, går inte att lära nått, hmmm nee vet man inte vad man gör så går ju ingenting.. Lånade en grannes enligt dom helgalna hund i 2 tim en gång, när han fatta att han inte var flockledaren längre så var det inga som helst problem att lära honom nått, det är ju till 95% där det offta faller. Och den här kommentaren gillar jag bäst: Det ska tilläggas att jag har 2 stadiga hundar i 60 kg klassen, som båda är klassade som så kallade farliga hundar. Så när jag är ute och går och möter andra hundar så sätter jag ner dom bredvid mig och låter dom passera (mina är alltid lösa) Då kommer det: Vilka duktiga hundar du har! Min går inte att lära nått, hmm ja vad ska man svara, jo att jaa dom föddes ju inte sånna, jag har tränat dom!
          Senast redigerad av JockeB; 20 February 2011, 18:32.
          Mvh Jocke

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2748

Ursprungligen postat av Beast
            Jaa precis, har du kontroll på din hund så är det inga bekymmer! Vet man inte hur man gör så finns det ställen och folk att vända sig till. Och ALLA raser går att träna... Jag har till och med hafft strävhårig tax, som ska vara såååå svårtränad

Jo att träna lydnad är en sak, bara för att jag bor i skogen och har jakt som hobby är jag inte helt obegåvad.

Tror vi misstolkar varandra lite.

Om vi fortsätter med din lydiga tax(har själv haft taxar och vet ganska bra hur en sån funkar). Klart det går att träna lydnad. Känner du dig stolt för att du får en tax att sitta still på kommando bredvid dig?(antar det)
            Vad tror du då jägaren gör som kan avbryta en jagande tax på långt håll bara genom att blåsa i ett horn. 15minuter senare är taxen på plats. Det är lycka det.
            Det vet du precis som jag att träna hund inom närområdet är inte så himla svårt.
            Men hur som haver släpper du din tax och den går på ett spår då är det strax jakt i skogen, vet långhårstaxar som har varit prydnads hundar i flera generationer som när dom äntligen råkar komma lös i skogen så nog har det blivit jakt.....Det är ju det dom är framavlade för en gång i tiden.

Skilnaden är att du vill ha kontroll på din hund, den får inte göra nått utan att du ger den tillåtelse(vad nu det är för hundliv) Jag som har drivande hund låter min hund jobba helt på egen hand i skogen.

Jag lovar det är lite svårare att kalla in en hund på en kilometers avstånd än på 50 meters håll. Just därför blir lyckande så ofantligt mycket större när det funkar.

Vad är det för nöje att hålla jakthundar som du gör men som inte får göra vad dom är framavlade för har jag lite svårt att förstå egentligen, men eftersom jag är en nyfiken person så frågar jag?
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Jo att träna lydnad är en sak, bara för att jag bor i skogen och har jakt som hobby är jag inte helt obegåvad.

Tror vi misstolkar varandra lite.

Om vi fortsätter med din lydiga tax(har själv haft taxar och vet ganska bra hur en sån funkar). Klart det går att träna lydnad. Känner du dig stolt för att du får en tax att sitta still på kommando bredvid dig?(antar det)
              Vad tror du då jägaren gör som kan avbryta en jagande tax på långt håll bara genom att blåsa i ett horn. 15minuter senare är taxen på plats. Det är lycka det.
              Det vet du precis som jag att träna hund inom närområdet är inte så himla svårt.
              Men hur som haver släpper du din tax och den går på ett spår då är det strax jakt i skogen, vet långhårstaxar som har varit prydnads hundar i flera generationer som när dom äntligen råkar komma lös i skogen så nog har det blivit jakt.....Det är ju det dom är framavlade för en gång i tiden.

Skilnaden är att du vill ha kontroll på din hund, den får inte göra nått utan att du ger den tillåtelse(vad nu det är för hundliv) Jag som har drivande hund låter min hund jobba helt på egen hand i skogen.

Jag lovar det är lite svårare att kalla in en hund på en kilometers avstånd än på 50 meters håll. Just därför blir lyckande så ofantligt mycket större när det funkar.

Vad är det för nöje att hålla jakthundar som du gör men som inte får göra vad dom är framavlade för har jag lite svårt att förstå egentligen, men eftersom jag är en nyfiken person så frågar jag?
              Jag försöker bara komma fram till att har man ingen koll på sin hund, jakthund (vilket dom flesta raser var en gång i tiden) eller inte, o låter den dra fritt, o så tar en varg eller nått annat den, jaa då blir det ett jävla liv o artiktar i tidningen, jag undrar bara fattar man inte själv att det kan hända??? Nee uppenbarligen inte, för då ska det dödas som aldrig förr. För mig är det lika jävla korkat som om jag skulle släppa mina fritt på motorvägen o bli galen om domblev överkörda! Ska vi förbjuda trafik då också?

Sen finns det ju annat man kan "omskola" sin hund till, tjänstehund i mitt fall då, finns ju mycket att välja på, obs: Så du inte missuppfattar, mina hundar är nästan dagligen i skogen lösa, men ser jag att dom har fått upp ett rådjur eller så, så kan jag avbryta det direkt med ett rop.
              Mvh Jocke

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2748

Ursprungligen postat av Beast
                Jag försöker bara komma fram till att har man ingen koll på sin hund, jakthund (vilket dom flesta raser var en gång i tiden) eller inte, o låter den dra fritt, o så tar en varg eller nått annat den, jaa då blir det ett jävla liv o artiktar i tidningen, jag undrar bara fattar man inte själv att det kan hända??? Nee uppenbarligen inte, för då ska det dödas som aldrig förr. För mig är det lika jävla korkat som om jag skulle släppa mina fritt på motorvägen o bli galen om domblev överkörda! Ska vi förbjuda trafik då också?

Sen finns det ju annat man kan "omskola" sin hund till, tjänstehund i mitt fall då, finns ju mycket att välja på, obs: Så du inte missuppfattar, mina hundar är nästan dagligen i skogen lösa, men ser jag att dom har fått upp ett rådjur eller så, så kan jag avbryta det direkt med ett rop.
                Klart det blir rubriker i tidningarna om en varg tar en hund, vargen har varit utrotningshotad och helt plötsligt tar den ett antal hundar. Klart tidningarna skriver om det. Trafikdödade hundar är väl mer ett vardagligt problem som ingen bryr sig i.
                Vad du menar med dödas som aldrig förr vet jag inte, 20 vargar per år har man skjutit, rätt eller fel får man tycka vad man vill om.

En jakthund som blir vargdödad är oftast ingen hund som drar runt, du som hundmänniska borde veta lite bättre om vad en jakthund gör i skogen, du har ju själv jakthundar säger du.

Vet inget om dina hundar(raser) men du är säker på att du kan avbryta vid rådjurskontakt, vad händer med orrhönan som du inte hinner se. En sån kan nästan vilken hund som helst klippa i ett nafs, men det kanske inte räknas. Om du anser att du har så väluppfostrade hundar så du kan låta dom löpa fritt i skogen året runt eller nästan dagligen så hör du nog till den skara folk som du själv beskrev tidigare.

Jag undrar fortfarande vad vitsen är att hålla jakthundraser som inte får användas som dom borde är?

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8624

Klart det blir rubriker i tidningarna om en varg tar en hund
                  Det är mycket konstigt. Då handlar det ju om en naturlig olycka, jämförbar med att hunden drunknande i en vak eller föll utför ett stup.

Skulle en hund ta en varg vore det nåt att skriva om. Detta eftersom det vore ett lagbrott (då vargen är fridlyst) och hundens ägare skulle hållas ansvarig för detta brott.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2748

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Det är mycket konstigt. Då handlar det ju om en naturlig olycka, jämförbar med att hunden drunknande i en vak eller föll utför ett stup.

Skulle en hund ta en varg vore det nåt att skriva om. Detta eftersom det vore ett lagbrott (då vargen är fridlyst) och hundens ägare skulle hållas ansvarig för detta brott.
                    Jadu Mikael inte vet jag, men vad tror du själv lockar flest läsare? om en varg dödat en hund på gårdsplan, eller eller om en hund gått ner sig i en vak? Tidningar skriver sånt som lockar läsare, punkt slut. Svårare än så är det inte.

Om du tycker det är något konstigt med det så tycker jag du är lite onaturlig.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Jadu Mikael inte vet jag, men vad tror du själv lockar flest läsare? om en varg dödat en hund på gårdsplan, eller eller om en hund gått ner sig i en vak? Tidningar skriver sånt som lockar läsare, punkt slut. Svårare än så är det inte.

Om du tycker det är något konstigt med det så tycker jag du är lite onaturlig.
                      Det är svårt att ändra på hur tidningar skriver
                      men
                      man kan skilja på bra o dåliga nyheter
                      dvs man riktar sig till dom som skriver lite bättre
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2748

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Det är svårt att ändra på hur tidningar skriver
                        men
                        man kan skilja på bra o dåliga nyheter
                        dvs man riktar sig till dom som skriver lite bättre
                        Lika svårt som att någon ska bestämma vad som är en bra eller dålig nyhet

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Lika svårt som att någon ska bestämma vad som är en bra eller dålig nyhet
                          Jag bestämmer gärna själv
                          men låter du någon annan bestämma om bra eller dåliga nyheter ??
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2748

Jag bestämmer gärna själv
                            men låter du någon annan bestämma om bra eller dåliga nyheter ??

Aha! det är därför du hänger i den här tråden och kommer med smarta inlägg hela tiden

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Aha! det är därför du hänger i den här tråden och kommer med smarta inlägg hela tiden
                              Du kan se mig som ett skyddshelgon
                              för våra stackars Vargar
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2748

Du kan se mig som ett skyddshelgon
                                för våra stackars Vargar
                                Okej!
                                Stackrarna känner sig säkert trygga med dig vid sin sida.
                                Har du varit ut o kollat in någon av deras matplatser i vinter. Sånna här vintrar är rådjuren och älgarna riktigt svårfångade(ironi) så dina vänner lider säkert och behöver din hjälp.
                                Senast redigerad av tege; 20 February 2011, 23:38.

Kommentar

Arbetssätt...