Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Jag tror inte att det är känt varför skrattmåsarna har minskat. Råkan lever ju bara vid slätter och då i stora kolonier. Vem skulle ta en råka? Örn och Berguv? Den senare finns i Stockholm!

Korpen har också ökat. Jag vet inte varför och jag vet inte om någon annan kråkfågel ökat på större skala. De orsakar problem bland annat skada genom att picka ut ögonen på lamm som de sedan äter av när de dött. Kråkfåglar är extremt smarta och nu menar jag smartare än hundar t ex. Man har till och med inte kunnat utesluta att vissa individer har en jaguppfattning. För att slira tillbaka till varg så finns det alltså en likartad problematik.
    Pilgrimsfalk (har ju så smått börjat häcka inne i städerna), duvhök och berguv, men även örn som du nämner. Alla de här arterna är ju inte så vanliga längre i vårt land på grund av människans framfart.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

fortsätter med lite mer offtopic då, Ser tornfalk nästan dagligen i stockholms innerstad, ibland ser ja sparvhök och det är kul att de två ökar här men mindre kul att duvhök minskat på platser de förr var ganska vanliga i som delar av närkes landsbygd
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Jag tror inte att det är känt varför skrattmåsarna har minskat. Råkan lever ju bara vid slätter och då i stora kolonier. Vem skulle ta en råka? Örn och Berguv? Den senare finns i Stockholm!

Korpen har också ökat. Jag vet inte varför och jag vet inte om någon annan kråkfågel ökat på större skala. De orsakar problem bland annat skada genom att picka ut ögonen på lamm som de sedan äter av när de dött. Kråkfåglar är extremt smarta och nu menar jag smartare än hundar t ex. Man har till och med inte kunnat utesluta att vissa individer har en jaguppfattning. För att slira tillbaka till varg så finns det alltså en likartad problematik.
        Det finns häckande berguv ute på den skånska slätten.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

OT: Jag bor i Stockholm och vi har ofta duvhök som tar björktrastar på våran tomt. Kul var när vi hade besök från kompisar från olika delar av landet och just som jag berättade att vi ibland har en duvhök som tar fåglar på tomten som hojtar en av gästerna till då en björktrast och efterföljande duvhök susar 1meter ovanför oss i hög fart för att slå ned 10 meter längre bort. Höken får då syn på oss och tittar på sitt byte några gånger sedan lämnar han bytet och flyger vidare.

Deras kommentar var: "Ska man behöva åka till storstaden för att se rovfåglar??"

Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

Ursprungligen postat av DRE

Deras kommentar var: "Ska man behöva åka till storstaden för att se rovfåglar??"

hehe kul med opportunister har flera gånger sett Kustlabb i innerstan (alltid vid öppet vatten) men den har försvunnit vid mitt lantställe i västerbotten (ö i kvarken)
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Eller så är kråkfåglarna ett svar på att miljögifterna minskat. Läs om råka här http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ka

(Hundratals? Menar du inte tusentals?)
              Råkorna återhämtade sig snabbt när betning av utsäde med
              alkylkvicksilver förbjöds 1966. Anledningen till att man kan få en uppfattning av att Råkan haft en explosiv ökning på senare tid är att den flyttat in till tätorterna efter att tidigare främst funnits i jordbruksområden.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Botia
                Användare
                • June 2009
                • 63

Ni verkar veta en del om fåglar också
                Då kanske jag kan få passa på att fråga var gråsparvarna tagit vägen
                - dock inga rovfåglar men trivsamma små saker som jag inte ser alls lika mycket som förr? Känns lite sorgligt

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Ursprungligen postat av Botia
                  Ni verkar veta en del om fåglar också
                  Då kanske jag kan få passa på att fråga var gråsparvarna tagit vägen
                  - dock inga rovfåglar men trivsamma små saker som jag inte ser alls lika mycket som förr? Känns lite sorgligt
                  Effektivare jordbruk, mindre spillsäd - mindre gråsparvar. Det är vad jag har hört.

Håller med dig om att de är trivsamma små fåglar.
                  När jag flyttade till Genarp 1991 så hade vi alltid några gråsparvspar som byggde bo och födde fram ungar under takpannorna på huset.
                  Det ser jag aldrig nu mer.
                  Pilfinkarna däremot är vanligare nu än vad de var för. Har nästan bara pilfinkar i holkarna nu för tiden.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Med en vargstam som just nu ökar lavinartat så får man väl köpa sig en trädskällare om man ska ut i skogen hädanefter.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ravenskog
                      Användare
                      • March 2007
                      • 311

Korpen ökade så fort den blev fridlyst, och är nu ett vanligt inslag på soptippar. Från att ha varit en vördad ödemarksfågel till en skräpfågel..

Kommentar

• Ravenskog
                        Användare
                        • March 2007
                        • 311

Ursprungligen postat av tege
                        Med en vargstam som just nu ökar lavinartat så får man väl köpa sig en trädskällare om man ska ut i skogen hädanefter.
                        Det där får du nog förklara för flertalet här, dom kanske tror det är nåt som ska skälla PÅ träd

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Ursprungligen postat av snarten
                          Korpen ökade så fort den blev fridlyst, och är nu ett vanligt inslag på soptippar. Från att ha varit en vördad ödemarksfågel till en skräpfågel..
                          Skulle den vara mindre vördnadsfull bara för att den även söker föda på soptippar? Jag tycker det är en grymt häftig fågel oavsett.

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Lavinartat är väl ändå att ta i.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Lavinartat är väl ändå att ta i.
                              En politisk valin kanske.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Pontulf
                                Användare
                                • August 2010
                                • 30

En väldigt rolig jakt det med, men vågar man släppa hunden?

Kommentar

Arbetssätt...