Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
-
fortsätter med lite mer offtopic då, Ser tornfalk nästan dagligen i stockholms innerstad, ibland ser ja sparvhök och det är kul att de två ökar här men mindre kul att duvhök minskat på platser de förr var ganska vanliga i som delar av närkes landsbygdTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag tror inte att det är känt varför skrattmåsarna har minskat. Råkan lever ju bara vid slätter och då i stora kolonier. Vem skulle ta en råka? Örn och Berguv? Den senare finns i Stockholm!
Korpen har också ökat. Jag vet inte varför och jag vet inte om någon annan kråkfågel ökat på större skala. De orsakar problem bland annat skada genom att picka ut ögonen på lamm som de sedan äter av när de dött. Kråkfåglar är extremt smarta och nu menar jag smartare än hundar t ex. Man har till och med inte kunnat utesluta att vissa individer har en jaguppfattning. För att slira tillbaka till varg så finns det alltså en likartad problematik.Kommentar
-
OT: Jag bor i Stockholm och vi har ofta duvhök som tar björktrastar på våran tomt. Kul var när vi hade besök från kompisar från olika delar av landet och just som jag berättade att vi ibland har en duvhök som tar fåglar på tomten som hojtar en av gästerna till då en björktrast och efterföljande duvhök susar 1meter ovanför oss i hög fart för att slå ned 10 meter längre bort. Höken får då syn på oss och tittar på sitt byte några gånger sedan lämnar han bytet och flyger vidare.
Deras kommentar var: "Ska man behöva åka till storstaden för att se rovfåglar??"
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Eller så är kråkfåglarna ett svar på att miljögifterna minskat. Läs om råka här http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ka
(Hundratals? Menar du inte tusentals?)
alkylkvicksilver förbjöds 1966. Anledningen till att man kan få en uppfattning av att Råkan haft en explosiv ökning på senare tid är att den flyttat in till tätorterna efter att tidigare främst funnits i jordbruksområden.Kommentar
-
Ni verkar veta en del om fåglar också
Då kanske jag kan få passa på att fråga var gråsparvarna tagit vägen
- dock inga rovfåglar men trivsamma små saker som jag inte ser alls lika mycket som förr? Känns lite sorgligtKommentar
-
Håller med dig om att de är trivsamma små fåglar.
När jag flyttade till Genarp 1991 så hade vi alltid några gråsparvspar som byggde bo och födde fram ungar under takpannorna på huset.
Det ser jag aldrig nu mer.
Pilfinkarna däremot är vanligare nu än vad de var för. Har nästan bara pilfinkar i holkarna nu för tiden.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Med en vargstam som just nu ökar lavinartat så får man väl köpa sig en trädskällare om man ska ut i skogen hädanefter.Kommentar
-
Jag tror inte att det är känt varför skrattmåsarna har minskat. Råkan lever ju bara vid slätter och då i stora kolonier. Vem skulle ta en råka? Örn och Berguv? Den senare finns i Stockholm!
Korpen har också ökat. Jag vet inte varför och jag vet inte om någon annan kråkfågel ökat på större skala. De orsakar problem bland annat skada genom att picka ut ögonen på lamm som de sedan äter av när de dött. Kråkfåglar är extremt smarta och nu menar jag smartare än hundar t ex. Man har till och med inte kunnat utesluta att vissa individer har en jaguppfattning. För att slira tillbaka till varg så finns det alltså en likartad problematik.Kommentar
-
Kommentar
-
Skulle den vara mindre vördnadsfull bara för att den även söker föda på soptippar? Jag tycker det är en grymt häftig fågel oavsett.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
Kommentar