Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
bra skrivetTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Har du läst artikeln?
Vad har vi nationalparker för, det är väl de få fredade områdena som djuren har i Sverige, och inte ens här får de vara ifred på grund av korkade hundägare som inte kan respektera koppeltvånget.
Jag vet inte riktigt om du var överens med dig själv när du ställde denna fråga, men jag fick intrycket att just denna gången så hade du riktiga problem när du tänkte...om du ens gjorde det.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Förövrigt tycker jag iofs att just uppdrag granskning har varit ganska bra på att även ta upp den typen av ämnen... Ett exempel;
Jag instämmer dock fullständigt i resten du skrev.
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Vad tror du själv?
Har du läst artikeln?
Vad har vi nationalparker för, det är väl de få fredade områdena som djuren har i Sverige, och inte ens här får de vara ifred på grund av korkade hundägare som inte kan respektera koppeltvånget.
Jag vet inte riktigt om du var överens med dig själv när du ställde denna fråga, men jag fick intrycket att just denna gången så hade du riktiga problem när du tänkte...om du ens gjorde det.
Det var väl snarast din koppling att hunden var släkt med vargen och att ränderna går aldrig ut jag funderade över.
Just därför undrar jag vad det är för skillnad på om en hund råkar ta ett rådjur eller om det är en varg som gör det . vad är det då för skillnad på tristheten? Eller stannar vargarna utanför våra parkgränser tror du?
Olyckor händer och ingen vet något om omständigheterna. Det är ju inte något som direkt är vanligt förekommande mig veterligen.
Sen tycker väl jag också att det är oerhört oansvarigt att släppa hundar lösa hur som helst.Kommentar
-
Vad tror du själv?
Har du läst artikeln?
Jag vet inte riktigt om du var överens med dig själv när du ställde denna fråga, men jag fick intrycket att just denna gången så hade du riktiga problem när du tänkte...om du ens gjorde det.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Alla?
Förövrigt tycker jag iofs att just uppdrag granskning har varit ganska bra på att även ta upp den typen av ämnen... Ett exempel;
Jag instämmer dock fullständigt i resten du skrev.
Mvh/Andreas.
Att spektakulära grejer som hemliga sällskap av kverulansparanoiker startar ett utrotningskrig mot en djurart eller att delar av västkustens fiskeflotta bygger sitt motstånd mot fiskeribiologers rekommendationer på att det står i bibeln att världens slits ut som en trasa och att fisken ska ta slut blir "bra TV". Men det riskerar att få gemene man att tro att problemet endast orsakas av tokstollar.Senast redigerad av Ola Svensson; 16 February 2011, 23:52.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
rådjur, men självklart ska hunden vara kopplad om man
inte med 100% säkerhet kan kalla in hunden.
Värre är det med våra tamkatter som springer lösa överallt
och tar ihjäl precis allt dom får tag i.
Det gjordes en undersökning i Storbritannien och där visade
det sig att tamkatterna dödade ca 200 miljoner däggdjur
varje år och i Sverige räknar man med att tamkatterna tar ca
10 miljoner måfåglar varje år...Senast redigerad av Knocko; 17 February 2011, 13:11.Kommentar
-
Det var väl snarast din koppling att hunden var släkt med vargen och att ränderna går aldrig ut jag funderade över.
Just därför undrar jag vad det är för skillnad på om en hund råkar ta ett rådjur eller om det är en varg som gör det . vad är det då för skillnad på tristheten? Eller stannar vargarna utanför våra parkgränser tror du?
Olyckor händer och ingen vet något om omständigheterna. Det är ju inte något som direkt är vanligt förekommande mig veterligen.
Sen tycker väl jag också att det är oerhört oansvarigt att släppa hundar lösa hur som helst.
Här är vi till 100% överens.
"Det var väl snarast din koppling att hunden var släkt med vargen och att ränderna går aldrig ut jag funderade över."
Hunden liksom vargen är ett rovdjur, och det måste de hundägare som släpper lös sina hundar vara medvetna om. Tror att vi är överens här också.
Att släppa lös sin hund bland en massa villebråd slutar förr eller senare med en olycka...för villebrådet.
Det för oss tillbaka till att det är oansvarigt att släppa hundarna lösa hur som helst, och det var vi ju överens om att det inte var bra.
"Just därför undrar jag vad det är för skillnad på om en hund råkar ta ett rådjur eller om det är en varg som gör det . vad är det då för skillnad på tristheten? Eller stannar vargarna utanför våra parkgränser tror du?"
Jag skulle vilja ha vargarna innanför parkgränserna istället, då blir de ju fredade.
Det som är trist är att människorna inte respekterar det som nationalparken står för.
Huvudsyftet är inte att skapa ett strövområde,typ en gräsmatta i innerstaden, som är till för människor och hundar. Utan snarare till för att bevara och skydda de djur och växter som lever inom dess gränser.
En hund som fäller rådjur eller dylikt i en nationalpark gör egentligen inget fel, den följer sin naturliga instinkt.
Det för oss tillbaka till att det är oansvarigt att släppa hundarna lösa hur som helst, och det var vi ju överens om att det inte var bra.
Dessutom är det väl också så att vargen tar djur för att kunna överleva, hunden gör det för att den kan. Överlevnaden är inga större problem. När den kommer hem igen efter att ha varit ute på en skogsrunda så tar husse/matte fram hundmatsburken och bjuder den på en rejäl dos med hundmat inköpt från ICA
Sen noterade jag att min rubrik tydligen tolkas som riktigt elak.
Jag ser inget elakt i min rubrik, det jag ser i min rubrik är;
Läs artikeln noga, läs sen HELA mitt inlägg om vad jag tycker om att släppa hundar lösa i ett fredat område. hundar som får mat och omvårdnad av sina hussar och mattar, som alltså inte behöver jaga för att överleva.
Är också övertygad om att det står med tydliga skyltar att hundar skall INTE springa lösa i nationalparken.
Bor själv i närheten av ett naturvårdsområde, skyddet är alltså inte lika starkt här. Men det står klart och tydligt att man inte får släppa sina hundar lösa inom området.
Citat från artikeln
"Händelsen visar hur viktigt det är att hundägarna tar sitt ansvar, och respekterar det koppeltvång som gäller i nationalparken. Det är ju för övrigt något som gäller i alla marker där det finns vilt, säger Hans Wieslander, som är ansvarig för skogs- och viltfrågor i nationalparken."Åter till CA
-
Samma sak när Martin Timell hade skotertävling på barmark i Abisko Nationalpark (tvärförbjudet!) och avfärdar kritiken som trams.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag skulle vilja ha vargarna innanför parkgränserna istället, då blir de ju fredade.
Det som är trist är att människorna inte respekterar det som nationalparken står för.
Dessutom är det väl också så att vargen tar djur för att kunna överleva, hunden gör det för att den kan.
Är också övertygad om att det står med tydliga skyltar att hundar skall INTE springa lösa i nationalparken.
Men det står klart och tydligt att man inte får släppa sina hundar lösa inom området.
Citat från artikeln
"Händelsen visar hur viktigt det är att hundägarna tar sitt ansvar, och respekterar det koppeltvång som gäller i nationalparken. Det är ju för övrigt något som gäller i alla marker där det finns vilt, säger Hans Wieslander, som är ansvarig för skogs- och viltfrågor i nationalparken."
Med trist menade du altså för oss mäniskor, för rådjuret tror jag inte det spelar någon roll om den blir dödad av en varg eller om det är av en hund.(att jag inte fattade det)
Med en flock fredade vargar inom området lär det inte bli några rådjur eller dovhjortar kvar överhuvedtaget i parken, då slår man många flugor i en smäll.
Men, det vi inte vet är om hunden släpptes lös medvetet eller om det var en olyckshändelse, kanske var det Hans egen lilla pudel som bet och slet, innan dess är en rubrik i Helsingborgs Dagblad Lika mycket värd som en rubrik från Aftonbladet.
Men beklagligt är det när vissa hundägare släpper sina små gosedjur lösa hur som helst utan en aning om vad dom är kapabla till.Kommentar
-
Tack, äntligen klev du ur gungflyn.
Med trist menade du altså för oss mäniskor, för rådjuret tror jag inte det spelar någon roll om den blir dödad av en varg eller om det är av en hund.(att jag inte fattade det)
Med en flock fredade vargar inom området lär det inte bli några rådjur eller dovhjortar kvar överhuvedtaget i parken, då slår man många flugor i en smäll.
Men, det vi inte vet är om hunden släpptes lös medvetet eller om det var en olyckshändelse, kanske var det Hans egen lilla pudel som bet och slet, innan dess är en rubrik i Helsingborgs Dagblad Lika mycket värd som en rubrik från Aftonbladet.
Men beklagligt är det när vissa hundägare släpper sina små gosedjur lösa hur som helst utan en aning om vad dom är kapabla till.
Men angående att vargarna kommer att rensa en hel nationalpark på vilt, det tror jag först när jag får se det.
Det beror givetvis på hur stor nationalparken är, kan tänka mig att den park (Dalby söderskog) som ligger närmast där jag själv bor kommer att ha rätt lite vilt kvar efter ett tag.
Om allt då hade fått förlöpa utan människans inblandning så hade vargarna i sin tur flyttat därifrån och då hade övrigt vilt kommit tillbaka. Parken erbjuder trots allt gott om föda och skydd.
Efter ett tag så hade vargarna åter igen också kommit tillbaka...och så börjar rundvandringen om igen.
Det är nog denna dynamik som vi missar när vi bara tittar NU.
Då ser det ut som om vargarna rensar ut allt i sitt närområde, men i det långa perspektivet så är balansen inte rubbad. Bytesdjuren "tar igen sig" på annat håll.
Ett annat exempel som man ser här nere hos oss. Under de senaste 10-15 åren så har antalet kråkfåglar (främst kajor och råkor) ökat markant här nere. När de samlas på kvällarna så kan det röra sig om flockar på flera 100tals fåglar. Det såg jag inte för 20-30 år sen.
Om ett antal år så kommer, om de får vara ifred, fågelätande rovfåglar såsom pigrimsfalk, duvhök, berguv etc bli vanligare. Mat finns ju i överflöd!
Tyvärr så får ju inte rovfåglarna vara ifred.
Så vi får nog dras med de stora "svartfågel"flockarna ett bra tag framöver och varje vår så klagar folk på vilket oväsen de för under häckningstiden samt hur mycket de skitar ned i våra fina parker (fast det är nog mest gässen som får lida för detta)Åter till CA
-
hmm, gungfly??
Men angående att vargarna kommer att rensa en hel nationalpark på vilt, det tror jag först när jag får se det.
Det beror givetvis på hur stor nationalparken är, kan tänka mig att den park (Dalby söderskog) som ligger närmast där jag själv bor kommer att ha rätt lite vilt kvar efter ett tag.
Om allt då hade fått förlöpa utan människans inblandning så hade vargarna i sin tur flyttat därifrån och då hade övrigt vilt kommit tillbaka. Parken erbjuder trots allt gott om föda och skydd.
Efter ett tag så hade vargarna åter igen också kommit tillbaka...och så börjar rundvandringen om igen.
Det är nog denna dynamik som vi missar när vi bara tittar NU.
Då ser det ut som om vargarna rensar ut allt i sitt närområde, men i det långa perspektivet så är balansen inte rubbad. Bytesdjuren "tar igen sig" på annat håll.
Ett annat exempel som man ser här nere hos oss. Under de senaste 10-15 åren så har antalet kråkfåglar (främst kajor och råkor) ökat markant här nere. När de samlas på kvällarna så kan det röra sig om flockar på flera 100tals fåglar. Det såg jag inte för 20-30 år sen.
Om ett antal år så kommer, om de får vara ifred, fågelätande rovfåglar såsom pigrimsfalk, duvhök, berguv etc bli vanligare. Mat finns ju i överflöd!
Tyvärr så får ju inte rovfåglarna vara ifred.
Så vi får nog dras med de stora "svartfågel"flockarna ett bra tag framöver och varje vår så klagar folk på vilket oväsen de för under häckningstiden samt hur mycket de skitar ned i våra fina parker (fast det är nog mest gässen som får lida för detta)
(Hundratals? Menar du inte tusentals?)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Eller så är kråkfåglarna ett svar på att miljögifterna minskat. Läs om råka här http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ka
(Hundratals? Menar du inte tusentals?)
Om det är så att de har ökat på grund av minskade miljögifter så är ju det oerhört positivt.
Men vem kommer att "dra nytta" av den ökade mängden råkor?
Eller är det bara så att mängden råkor ökar medan andra arter som utnyttjar samma födotillgång som råkan minskar?
Vi hade ju rätt mycket skrattmåsar för i tiden men de verkar ha minskat.
Vi börjar komma rätt långt ifrån vargjakt nu, men det är ändå intressant att diskutera.Åter till CA
-
Jag tror inte att det är känt varför skrattmåsarna har minskat. Råkan lever ju bara vid slätter och då i stora kolonier. Vem skulle ta en råka? Örn och Berguv? Den senare finns i Stockholm!
Korpen har också ökat. Jag vet inte varför och jag vet inte om någon annan kråkfågel ökat på större skala. De orsakar problem bland annat skada genom att picka ut ögonen på lamm som de sedan äter av när de dött. Kråkfåglar är extremt smarta och nu menar jag smartare än hundar t ex. Man har till och med inte kunnat utesluta att vissa individer har en jaguppfattning. För att slira tillbaka till varg så finns det alltså en likartad problematik.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar