Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
-
Skulle vargen bara ta svaga och sjuka djur, hade den svält sig själv till utrotning. Vargens största bytesgrupp är älgkalvar, där det finns gott om älg.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Precis som de flesta andra jägare och även vargen, de tar det som är lätt att ta. Inte minst märks det på den allt mer ökande vildsvinsstammen. Där står jägarna sig slätt.Kommentar
-
Det är ju så naturen har löst det hela, de svaga och sjuka rensas undan - kommer inte att föra sina gener vidare. På så sätt "utvecklas" ju arten, det gynnar arten älg men kanske inte just den enskilda individen som blir tagen.
Mig veterligen är det så det fungerar runt om i naturen, de svaga/felaktiga rensas hela tiden bort. Evolution kallas det visst
Den enda art som gör tvärtom om är väl människan då den oftast går på de stora starka direkt, du nämnde det själv i ett tidigare inlägg då du ville ha fina troféer. Med andra ord kortsiktigt tänkande - vilket får väl sägas vara rätt vanligt när det gäller människan.
Vilken älgtjur skjuter du? Den lille klene älgtjuren med små horn eller den stora bjässen med den största maffigaste hornkrona du nånsin har sett.
Vilken av dessa älgtjurar har satt flest älgkalvar till världen?
Vilken tjur ger sig vargen på?Senast redigerad av jinnarparen; 13 February 2011, 17:41.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Det har hänt ett antal ggr att örn har tagit hundar, men ingen menar att örnar ska utrotas eller ens ha skyddsjakt på dom. Detsamma gäller Lo och Björn, och björn har även dödat folk. Det är aldrig prat om att de ska bort från markerna....
Jo, kalvar är klenare än vuxna, men jag motargumenterade Knocko som enligt mig menade att vargen tog individer som inte var friska alls.
Jägarna klagar inte att det är för mycket vildsvin
Att jag nämnde att jägare bara vill ha fina trofeér, var ironiskt menat, det trodde jag att de flesta förstod utan att sätta dit en..
Jag skjuter den mindre tjuren för köttet är bäst på den, hornen sågar jag av och gör dörrhandtag av...
Vargen ger sig på den älgen som löper.. troligtvis den mindre. Och då är han plötsligt en konkurrent, så jag måste skjuta vargen oxåKommentar
-
Det har hänt ett antal ggr att örn har tagit hundar, men ingen menar att örnar ska utrotas eller ens ha skyddsjakt på dom. Detsamma gäller Lo och Björn, och björn har även dödat folk. Det är aldrig prat om att de ska bort från markerna....
Det där är bara prat bland jägare (o då är dom ganska inskränkta o tycker samma)
alla vi andra gillar alla djurjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Att jag nämnde att jägare bara vill ha fina trofeér, var ironiskt menat, det trodde jag att de flesta förstod utan att sätta dit en..
Jag skjuter den mindre tjuren för köttet är bäst på den, hornen sågar jag av och gör dörrhandtag av...
Vargen ger sig på den älgen som löper.. troligtvis den mindre. Och då är han plötsligt en konkurrent, så jag måste skjuta vargen oxåKommentar
-
Det har visat sig att de älgar som fälls inte är de skadade eller sjuka utan det är förhållandevis spritt bland populationen. Däremot så är 80% av de tagna älgarna 0- eller 1-åringar. Och en högre andel äldre djur.
Ref.: http://www.wwf.se/source.php/1116787/wwf-1076719-1.pdfKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Rovdjur tar självklart svaga och sjuka (och ett hypotetiskt problem är alltså att utan rovdjur finns det ingen som tar svaga och sjuka). Detta är inte samma sak som att rovdjur bara tar svaga och sjuka.Senast redigerad av Ola Svensson; 14 February 2011, 12:38.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det är ju så naturen har löst det hela, de svaga och sjuka rensas undan - kommer inte att föra sina gener vidare. På så sätt "utvecklas" ju arten, det gynnar arten älg men kanske inte just den enskilda individen som blir tagen.
Mig veterligen är det så det fungerar runt om i naturen, de svaga/felaktiga rensas hela tiden bort. Evolution kallas det visst
Detta i sin tur leder till att naturen fungerar som den gör med en kapprustning mellan bytesdjur- rovdjur, växter - betare, organismer - sjukdomar, konkurrens mellan och inom arten. Men vargen finns inte för att hålla andra arter fria från dåliga gener. Den finns endast för att den KAN finnas.
Detta är alltså den biologiska/ekologiska/evolutionära sättet att förklara det hela.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar