Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Ursprungligen postat av snarten
    Får man bort vargen får vi en rikare fauna lokalt sett, se bara i Skåne som är vilttätast i Sverige och vargfritt
    Att det kanske är vilttätast här nere bero nog inte på att vi saknar varg.

Personligen tycker jag själv att framför allt dovhjortarna har minskat i antal där jag bor, jämfört med hur det var för 20 år sen när jag flyttade hit.
    Men vi har ju förstås mer vildsvin nu än vad vi hade då.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Ursprungligen postat av Knocko
      Dom skador vargen gör bleknar lite i jämförelse med vad tex älgarna
      ställer till med varje år.

Här är en lista på vad älgarna stälde till med år 2010, kanske man ska
      skjuta bort all älg också med tanke på vilka enorma skador dom ställer till med.

http://www.vargreviret.com/html/vilt...r_utskrift.htm
      Nja, att skjuta bort all älg blir nog inte sanktionerat förrän vi får hit rovälgar som äter allt annat jaktbart.
      Konkurrensen om det jaktbara du vet....
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Får man bort vargen får vi en rikare fauna lokalt sett, se bara i Skåne som är vilttätast i Sverige och vargfritt
        Nej så är det inte. Det du kallar vilt är inte samma sak som fauna. Det vi vill ha är en mosaik av olika miljöer och där bidrar vargen bland annat genom att lokalt minska förekomsten av råddjur. Därmed ökar förekomsten av det rådjuret äter vilket gynnar en hel del djurarter som du troligen inte kallar vilt, men som definitivt hör till faunan.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 11 February 2011, 13:16.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Knocko
          Användare
          • February 2010
          • 115

Ursprungligen postat av jinnarparen
          Nja, att skjuta bort all älg blir nog inte sanktionerat förrän vi får hit rovälgar som äter allt annat jaktbart.
          Konkurrensen om det jaktbara du vet....
          Haha! Rovälgar!

Undra hur en sån skulle se ut?

Snacka om att man skulle vara skraj när man va ute å gick i skogen...

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Haha och en del tycker inte att den här tråden duger till nåt, man tackar för dagens skratt - rovälgar !!
            *tänker mig en enorm blodsdreglande, frustande, älgtjur med stora huggtänder och ilsken blick*
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Henrik77
              Användare
              • May 2006
              • 15

Tur att vargar jagas. se bara hur det gick för dinosaurierna när det inte fanns människor som jagade och reglerade beståndet. Dom dog ut. ;o) PS Jag gillar vargar å tror naturen klarar att fixa balans i dom flesta fallen.

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

Personligen tycker jag själv att framför allt dovhjortarna har minskat i antal där jag bor, jämfört med hur det var för 20 år sen när jag flyttade hit.
                tar vargen vildsvin?

annars kanske man kan lära dem och plantera ut ett par hundra vargar i småland
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ravenskog
                  Användare
                  • March 2007
                  • 311

Ursprungligen postat av Knocko
                  Dom skador vargen gör bleknar lite i jämförelse med vad tex älgarna
                  ställer till med varje år.

Här är en lista på vad älgarna stälde till med år 2010, kanske man ska
                  skjuta bort all älg också med tanke på vilka enorma skador dom ställer till med.

http://www.vargreviret.com/html/vilt...r_utskrift.htm
                  Det är väl inte älgens fel att folk inte kan hantera ett fordon...

Kommentar

• Ravenskog
                    Användare
                    • March 2007
                    • 311

Va fan jinnarparen, är du ingen "äkta" skåning, eller flytta du inom skånes gränser?

Skåne saknar alla de stora rovdjuren, förutom nåt enstaka lodjur..

Kommentar

• Ravenskog
                      Användare
                      • March 2007
                      • 311

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Nej så är det inte. Det du kallar vilt är inte samma sak som fauna. Det vi vill ha är en mosaik av olika miljöer och där bidrar vargen bland annat genom att lokalt minska förekomsten av råddjur. Därmed ökar förekomsten av det rådjuret äter vilket gynnar en hel del djurarter som du troligen inte kallar vilt, men som definitivt hör till faunan.
                      Nu menade jag lokalt uppe i norra värmland, förutsättningarna är olika genom hela landet. Rådjursstammen är såpass svag att den har ingen inverkan på övrig fauna här uppe. Däremot bäver som vargen mer än gärna har som bytesdjur, försvinner lokalt med förödande effekt. De våtmarker de skapar försvinner, vilket gynnar endast skogsägarna(och öring om det finns). Det enda vargen bidrar med är undanträngande av arter, lokalt sett.

Kommentar

• Ravenskog
                        Användare
                        • March 2007
                        • 311

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        tar vargen vildsvin?

annars kanske man kan lära dem och plantera ut ett par hundra vargar i småland
                        Varg tar vildsvin, men inte som förstaval. Vildsvin är ett flockdjur, vilket gör att vargen får svårare att komma åt dom(många försvarare). De svin som går ensamma är oftast stora galtar med stora betar och brosk-sköldar, ett djur som inte heller är lätt att ta.

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Va fan jinnarparen, är du ingen "äkta" skåning, eller flytta du inom skånes gränser?

Jag får nog sägas vara en äkta skåning.

Kan räkna ett antal generationer skåningar bakåt i tiden.
                          Flytten var från staden ut till landet.

På tal om rovdjur så har vi fått ett "nytt" rovdjur de senaste åren.
                          Man kan nog se en markant ökning efter att Öresundsbron blev klar, det "nya" rovdjuret är nämligen .......danska jägare!!!!

Uppträder oftast i små bilkaravaner när de förflyttar sig mellan jaktmarkerna. Jakten bedrivs oftast som "spaningsjakt" (eller vad det nu kallas, de sitter stilla på sina 3-4 m högar stolar).

Läten; gutturala ljud, ljuden formas långt ner i svalget, en viss likhet med skånskan kan skönjas. Det är dock fastslaget att den ädla skånskan (som för övrigt föreslås bli ett nytt världsspråk, en ny studie skall presenteras inför FN inom kort) är en mer utvecklad form av dessa ljud...
                          Senast redigerad av jinnarparen; 12 February 2011, 13:06.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Knocko
                            Användare
                            • February 2010
                            • 115

Det är väl inte älgens fel att folk inte kan hantera ett fordon...
                            Det är väl knappast vargens fel att den är hungrig och tar lätta byten som får och jakthundar heller.

Sen i första hand så tar vargen svaga och sjuka djur, sånt som jägarna inte vill skjuta på...

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Vi har kungsörn också.

Kommentar

• cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • April 2002
                                • 3111

Jag får nog sägas vara en äkta skåning

det hörs

Läten; gutturala ljud, ljuden formas långt ner i svalget, en viss likhet med skånskan kan skönjas. ...
                                Mvh
                                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...