Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av tege
    Tror inte många svenskar har gått genom livet med en saknad av varg eller iller, men det kanske inte var så du menade.
    Det jag kanske är mest nyfiken på är varför ingen lägger sig i då man skjuter 5000 Illrar som kanske dom flesta hamnar på soptippen eller i åteln. Tvivlar på att alla 5000 har tagits till vara för päls. Varför bör inte naturen sköta sig själv dom åren illern når rekordantal?
    Finns det möjlighet att skjuta 5000 illrar och ändå bibehålla en livskraftig population är inte det något problem. Det skjuts ju 100.000 älgar/år. Dessutom utsätts illern för konkurrens av minken + en del större predatorer.

Jag tror heller inte på sagor om att vargantalet kommer att justera sig själv till rätt balans i skogarna. En del tror att det är jägarna som matar älgarna så dom klonar sig själv till enorma mängder som sen jägarna driver runt halva landet i sin jakt på älgkött. Mig veterligen är det skogsbruket som matar älgen och förökar sig sköter dom nog själva, men så länge vårat skogsbruk ger klövviltet bra betingelser så borde det också innebära att rovdjuren kanske blir fler än vad dom borde vara. Det är då det kan bli problem för det finns någon som kallas människor här i alldeles för stort antal.
    Det infinner sig alltid någon form av balans utan att människan försöker lägga sig. Snarare är det så att när människan lägger sig bryts balansen. Jodå, skogbruket bidrar med mycket "mat" åt viltet, så varför stödutfodra? Jo, man vill ha större populationer, större än vad naturen själv kan producera = industrialiserad jakt.

Problemet med vargen är just nu en politisk fråga, istället för att öppna hela landet för vargen och ha en vettig avskjutning när antalet är tillräckligt. Varför i hela värden ska vargen bara få finnas i vissa län och varför ska skåningar och samer ha div undantag.
    Just precis, vi har en miljöminister som tillhör ett parti som påstår sig representera landsbygden, vilket miljöministern själv har väldigt lite gemensamt med. Han vet det och har därför satt ihop en rovdjurspolitik som en sorts kompromiss för att verka trovärdig inför landsbygdsbefolkningen. Visst borde vargen få finnas i fler län. Har personligen inget emot om det funnits varg i Skåne, men tror knappast att vargen hade trivts här nere. De bästa miljöbetingelserna för varg börjar någonstans vid Dalarna och Värmland och hela vägen norrut. Norr om Dorotea är det väldigt gles bebyggelse inåt landet. Hade varit perfekt för vargen, men åter igen så fegar miljöministern inför rennäringen.

Det vore trevligt om man kunde sätta på sig en egen vargpälsmössa i framtiden utan att alla tittar snett på en.
    Helt OK så länge vi har en livskraftig population, vilket vi INTE har idag.

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av specmats
      håller med och att döda djur som konkurrerar om samma byte är tyvärr vanligt, ett exempel är jakten på duvhök för att den dödar fasaner-listan är lång
      Precis vad jag skrivit tidigare. Man kan fråga 1000 personer om vilka djur de tycker är skadedjur och få 1000 olika svar. Ska vi utrota alla eller är det bara jägarnas åsikter som gäller?

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Nu är jag jätterädd

vågar jag gå ut
        hörde att mest hundar finns i Stockholm ...... hjälp
        ska jag beväpna mig, har några handgranater i källaren och en granne med bombbälte
        tror ni att vi kommer att klara oss
        hörde att hundar inte tycker om lukt av människor
        nu har alla i familjen varit ute o skitigt
        fy fan vad det luktar (jävligt dåligt tips tack)
        grannarna håller på att stänga fönstren o emigrera tror jag ....dom såg sura ut
        har ni några fler tips
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Min erfarenhet av vilda djur i skogen säger
          ju mindre hund desto vassare tänder
          så passa er för dom där skitsmå med antilopögon ... dom hugger utan anledning
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor

Kommentar

• tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8482818.ab

Nu är jag jätterädd

vågar jag gå ut
            ska jag beväpna mig, har några handgranater i källaren och en granne med bombbälte
            har ni några fler tips
            Ett tips, flytta ut på landet för där finns inga hundar kvar snart
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Ett tips, flytta ut på landet för där finns inga hundar kvar snart
              Då ska jag bli kompis med dig
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

Då ska jag bli kompis med dig
                Okejdå, välkommen.

Kommentar

• Ravenskog
                  Användare
                  • March 2007
                  • 311

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8482818.ab

Nu är jag jätterädd

vågar jag gå ut
                  har ni några fler tips
                  Så går det när hundar blir vilda.. Sen att det överhuvudtaget ska finnas "vildhundar" i Europa, är ju konstigt för oss i norden...

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Var i Lissabon i somras. Där sprang omkring en massa lösa hundar och sket lite varstans. Vissa människor lade t.o.m. ut mat till dem. Det är så att man tar sig för pannan. Fast de kanske ser till så att råttorna inte ökar i antal.

Kommentar

• jinnarparen
                      • April 2002
                      • 2670

Hundjakt, kunde det vara något?

Istället för att jaga varg så går det kanske lika bra att jaga hundar...med hundar också kanske?

Fast detta problem med hundar finns, mig veterligen inte i Sverige...
                      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Hundjakt, kunde det vara något?

Istället för att jaga varg så går det kanske lika bra att jaga hundar...med hundar också kanske?

Fast detta problem med hundar finns, mig veterligen inte i Sverige...
                        ..och dessa hundproblem förekommer mestadels i städerna och det kanske är lite riskabelt att panga hundar där.

Kommentar

• wenger
                          Användare
                          • February 2003
                          • 233

Va bra borde vara skottpengar på jakthundar, ordet jakt borde betyda att dessa hundar är extra farliga för människor och borde därför skjutas så fort man kan. Med tanke på hur många jakthundar det finns såborde man kunna skjuta minst 50 000 om året utan att dom riskerar utrotning. Finns även många andra fördelar man slipper Att trampa i hundskit när man går ut. Kanske kan man även involvera vargen i denna utomordentliga form av jakt?

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Ursprungligen postat av Lundensis
                            ..och dessa hundproblem förekommer mestadels i städerna och det kanske är lite riskabelt att panga hundar där.
                            jo, riskabelt är det nog säkert. Men samtidigt blir det nog väldigt spännande och krävande också, att skjuta hundar i städerna.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              jo, riskabelt är det nog säkert. Men samtidigt blir det nog väldigt spännande och krävande också, att skjuta hundar i städerna.
                              Ursäkta en novis, men vad är det som är så riskabelt och krävande om man ska skjuta hundar i storstan? Vad menar ni.

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

det är nästan 9 miljoner människor och 2-300 vargar och en bollibompa-uträkning rent biologiskt saknar relevans, alltså är ni 2-30000 jägare på varg inom kort tid utrotade i er åsikt. ursäkta men motstånd som hunddödare el whatever är skitsnack, vi vill ha varg och gärna mer och dessutom är demokratin så att massa vinner.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...