Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Jag chansar
    Rejält!
    //Kaj

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av jinnarparen
      Jag tycker inte det är ok att skjuta iller, precis som jag inte tycker det är ok att skjuta varg.

Det är därför jag inte skjuter iller...och inte varg heller.

Men det jag ville komma fram till är att vargen räknas av vissa här som ett skadedjur, och du nämner att du inte vat vad den gör för skada eller nytta.
      Jag resonerar som så... den försöker överleva på så gott den kan, och bidrar till den biologiska mångfalden.
      Det är först när något är borta som man saknar det och då är det för sent
      Tror inte många svenskar har gått genom livet med en saknad av varg eller iller, men det kanske inte var så du menade.
      Det jag kanske är mest nyfiken på är varför ingen lägger sig i då man skjuter 5000 Illrar som kanske dom flesta hamnar på soptippen eller i åteln. Tvivlar på att alla 5000 har tagits till vara för päls. Varför bör inte naturen sköta sig själv dom åren illern når rekordantal?

Personligen tycker jag det är ok med jakt så länge man tar reda på bytet och det kommer till någon sorts användning.

Men jag har lika fullt full förståelse för dom som är tom på klövvilt inom sitt arrende att det då blir hetskt mot dom djur som sopar rent, det är då vårt rätta jag kommer fram, urmänniskan.

Jag tror heller inte på sagor om att vargantalet kommer att justera sig själv till rätt balans i skogarna. En del tror att det är jägarna som matar älgarna så dom klonar sig själv till enorma mängder som sen jägarna driver runt halva landet i sin jakt på älgkött. Mig veterligen är det skogsbruket som matar älgen och förökar sig sköter dom nog själva, men så länge vårat skogsbruk ger klövviltet bra betingelser så borde det också innebära att rovdjuren kanske blir fler än vad dom borde vara. Det är då det kan bli problem för det finns någon som kallas människor här i alldeles för stort antal.

Problemet med vargen är just nu en politisk fråga, istället för att öppna hela landet för vargen och ha en vettig avskjutning när antalet är tillräckligt. Varför i hela värden ska vargen bara få finnas i vissa län och varför ska skåningar och samer ha div undantag.

Det vore trevligt om man kunde sätta på sig en egen vargpälsmössa i framtiden utan att alla tittar snett på en.

(det blev mer än svar till dig, hoppas det är ok)
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Det verkar som att de som är emot vargjakt är i mot all jakt, svårt att mötas på halva vägen då...
        Jag bryr mig inte om ifall vargen jag skjuter är frisk eller genetiskt defekt, jag vill bara ha bort dom från min jaktmark. Största orsaken är att de är inplanterade, och jag har två tillförlitliga ögonvittnen som sett utplanteringen. Hade dom bara haft kameran med sig.... eller bössan

För c:a 6 år sen upptäckte vargspårarna (Skandulv), att en hane i Bograngenreviret var steril. Vips dök det upp en vuxen flerårig hane från ingenstans, för att ta över alfahanens roll. Men som tur var hann jägarna före, vikten uppskattades till 75 kilo. Så stora vargar har redan etablerat revir och bildat flock, alltså en stödutsättning av Skandulv...

Trots att vargen tjuvjagats helt sen begynnelsen, fortsätter stammen att öka! Att säga att den är utrotningshotad i detta stadiet, låter galet enligt mig.

Kommentar

• Knocko
          Användare
          • February 2010
          • 115

Ursprungligen postat av snarten
          Det verkar som att de som är emot vargjakt är i mot all jakt, svårt att mötas på halva vägen då...
          Jag bryr mig inte om ifall vargen jag skjuter är frisk eller genetiskt defekt, jag vill bara ha bort dom från min jaktmark. Största orsaken är att de är inplanterade, och jag har två tillförlitliga ögonvittnen som sett utplanteringen. Hade dom bara haft kameran med sig.... eller bössan

För c:a 6 år sen upptäckte vargspårarna (Skandulv), att en hane i Bograngenreviret var steril. Vips dök det upp en vuxen flerårig hane från ingenstans, för att ta över alfahanens roll. Men som tur var hann jägarna före, vikten uppskattades till 75 kilo. Så stora vargar har redan etablerat revir och bildat flock, alltså en stödutsättning av Skandulv...

Trots att vargen tjuvjagats helt sen begynnelsen, fortsätter stammen att öka! Att säga att den är utrotningshotad i detta stadiet, låter galet enligt mig.
          Hur kan man flytta och sätta ut en vild varg på 75 kilo?

Jag är själv jägare och förstår inte som jägare hur man kan skjuta
          och jaga allt som rör sig bara för att det är tillåtet.

Sen att vargen i sverige är akut hotad är det ju som sagt inget tvivel på

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Jag är iaf inte emot all jakt. Jag skulle bara vilja höra ett vettigt argument varför man ska skjuta varg nu när det bara finns ca 200 stycken i Sverige. Att du vill ha bort den från dina jaktmarker för att den konkurerar med dig om viltet tycker INTE jag är ett vettigt argument. Det ger ju ett lite komiskt intryck när man vill ta bort ett djur för att det dödar djur som man själv vill döda. Vargen kan väl knappast äta andra saker för att överleva men det kan ju faktiskt du göra. Det handlar om att liv eller död för vargen, för dig handlar det om att du vill komma ut i naturen och skjuta på djur.

Att det behövs jakt för att hålla nere viltet är jag helt med på, men inte om det sköts på ett naturligt sätt. Då behöver inte vi människor vara inne och leka gud, då är våran roll överspelad genom att naturen sköter sig så som det var tänkt från början innan vår hjärna lyckades tänka ut saker som är lite för bra i vissa lägen. Jag är inte emot utveckling men det är ju vår utveckling som har gjort att det ser ut som det gör på den här planeten.

Kommentar

• zenon
              Användare
              • September 2009
              • 168

Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Jag är iaf inte emot all jakt. Jag skulle bara vilja höra ett vettigt argument varför man ska skjuta varg nu när det bara finns ca 200 stycken i Sverige. Att du vill ha bort den från dina jaktmarker för att den konkurerar med dig om viltet tycker INTE jag är ett vettigt argument. Det ger ju ett lite komiskt intryck när man vill ta bort ett djur för att det dödar djur som man själv vill döda. Vargen kan väl knappast äta andra saker för att överleva men det kan ju faktiskt du göra. Det handlar om att liv eller död för vargen, för dig handlar det om att du vill komma ut i naturen och skjuta på djur.

Att det behövs jakt för att hålla nere viltet är jag helt med på, men inte om det sköts på ett naturligt sätt. Då behöver inte vi människor vara inne och leka gud, då är våran roll överspelad genom att naturen sköter sig så som det var tänkt från början innan vår hjärna lyckades tänka ut saker som är lite för bra i vissa lägen. Jag är inte emot utveckling men det är ju vår utveckling som har gjort att det ser ut som det gör på den här planeten.
              +1 på den!

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Ikväll blir det vargtass mmmmmmm vad gott!

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

Ursprungligen postat av Erik Österlund

håller med och att döda djur som konkurrerar om samma byte är tyvärr vanligt, ett exempel är jakten på duvhök för att den dödar fasaner-listan är lång
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av specmats
                    håller med och att döda djur som konkurrerar om samma byte är tyvärr vanligt, ett exempel är jakten på duvhök för att den dödar fasaner-listan är lång
                    Glöm inte Vargen som enligt vissa dödar hundar för att dom jagar vargmat.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av tege
                      Glöm inte Vargen som enligt vissa dödar hundar för att dom jagar vargmat.
                      Det tror inte någon på
                      nästan alla hundar äter hundmat
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Tror inte många svenskar har gått genom livet med en saknad av varg eller iller, men det kanske inte var så du menade.
                        Det jag kanske är mest nyfiken på är varför ingen lägger sig i då man skjuter 5000 Illrar som kanske dom flesta hamnar på soptippen eller i åteln. Tvivlar på att alla 5000 har tagits till vara för päls. Varför bör inte naturen sköta sig själv dom åren illern når rekordantal?

Personligen tycker jag det är ok med jakt så länge man tar reda på bytet och det kommer till någon sorts användning.

Men jag har lika fullt full förståelse för dom som är tom på klövvilt inom sitt arrende att det då blir hetskt mot dom djur som sopar rent, det är då vårt rätta jag kommer fram, urmänniskan.

Jag tror heller inte på sagor om att vargantalet kommer att justera sig själv till rätt balans i skogarna. En del tror att det är jägarna som matar älgarna så dom klonar sig själv till enorma mängder som sen jägarna driver runt halva landet i sin jakt på älgkött. Mig veterligen är det skogsbruket som matar älgen och förökar sig sköter dom nog själva, men så länge vårat skogsbruk ger klövviltet bra betingelser så borde det också innebära att rovdjuren kanske blir fler än vad dom borde vara. Det är då det kan bli problem för det finns någon som kallas människor här i alldeles för stort antal.

Problemet med vargen är just nu en politisk fråga, istället för att öppna hela landet för vargen och ha en vettig avskjutning när antalet är tillräckligt. Varför i hela värden ska vargen bara få finnas i vissa län och varför ska skåningar och samer ha div undantag.

Det vore trevligt om man kunde sätta på sig en egen vargpälsmössa i framtiden utan att alla tittar snett på en.

"Varför bör inte naturen sköta sig själv dom åren illern når rekordantal?
                        "

Precis, byt ut iller mot varg och ställ samma fråga.

Varför skall vi tvunget blanda oss i allting, vi tror vi vet att vi gör rätt. Men det har nog visat sig varenda gång att det blivit fel.
                        Naturen har kunnat lösa de här problemen i flera 100 miljoner år och klarar det säker nu med.

Jag visste inte om att vi skåningar inte får ha varg här hos oss. Varför är det så?
                        Personligen hade jag inte haft något emot det. Bor själv inte så långt från skogen (1 km)
                        Bara det att det har blivit vanligare med vildsvin här tycker jag är bra.
                        Det blir lite extra spännande de gånger man är ute o springer i skogen, träffar jag på något vildsvin idag?...men det har bara hänt en gång tyvärr.

Då är det mer problem med lösa hundar i skogen, men det ordnar sig också. Först blir jag förbannad på hunden och sen får hundägaren sig en avhyvling därefter...o bägge två brukar vara lite spaka när 2m/110 kg jinnarpare blir förbannad.

"Personligen tycker jag det är ok med jakt så länge man tar reda på bytet och det kommer till någon sorts användning. "
                        Denna inställning kan jag hålla med om, vi är ju trots allt allätare.
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

"Jag bryr mig inte om ifall vargen jag skjuter är frisk eller genetiskt defekt, jag vill bara ha bort dom från min jaktmark"

Lystring Jägare!!
                          Håll er undan från snartens jaktmarker, får han syn på er så skjuter han för att döda. Ni är konkurrenter.

Vad är det du bidrar med på dina jaktmarker som ger dig rätt att skjuta bort allt som kan tänkas ta några av de älgar eller annat vilt som du anser dig ha rätt till.
                          Ingen av de eventuella älgar som vargen kan tänkas ta är dina. Du har ingen äganderätt till dem.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

"men så länge vårat skogsbruk ger klövviltet bra betingelser "

Är det så?

De skogsbruk som de har här nere ser ju bara ut som granmattor (jmf gräsmattor).
                            Det kan inte vara några bra betingelser i de plantagerna.

Går man in i en sådan granmatta så inte syns det mycket ätbart mellan 0-2 m. Möjligtvis så finns det något högre upp, men det hörs i varje fall inte. Det är förvånansvärt tyst i en granmatta på våren om man jämför med de ställen där det är lite mer blandat och framför allt där det finns växtlighet på marken också. Men nu hamnade vi lite utanför ämnet....
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

Ursprungligen postat av jinnarparen
                              "Jag bryr mig inte om ifall vargen jag skjuter är frisk eller genetiskt defekt, jag vill bara ha bort dom från min jaktmark"

Lystring Jägare!!
                              Håll er undan från snartens jaktmarker, får han syn på er så skjuter han för att döda. Ni är konkurrenter.

Vad är det du bidrar med på dina jaktmarker som ger dig rätt att skjuta bort allt som kan tänkas ta några av de älgar eller annat vilt som du anser dig ha rätt till.
                              Ingen av de eventuella älgar som vargen kan tänkas ta är dina. Du har ingen äganderätt till dem.
                              Hehehe...klockren jag vågar inte besöka dom jaktmarkerna trots att jag inte är jägare, hade inte känt mig säker(och då pratar vi inte om vargen)

Kunde inte låta bli!
                              CA

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Ärligt
                                Ärligt? Jag pratade inte denna gång, jag skrev och jag kan faktiskt både andas in och ut när jag skriver.

Kommentar

Arbetssätt...