Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av tege
    Skönt att höra, det börjar kännas som jakt och jägare börjar höra till ett utdöende släkte från vissa håll.

Men om vi ska skjuta 5000vargar hur stor bör då vargstammen vara tycker ni?
    Bara att sätta sig ner och räkna. Hur stor älgstam krävs för att skjuta 100.000 älgar?

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

Ursprungligen postat av Kajjjan
      Man behöver inte byta ut orden. Att skicka ut hunden i skogen och bli upprörd över att varg eller björn eller vad det nu är skrämmer livet ur hundstackarn, eller t o m tar en tugga eller två, ja då får man ju tänka efter lite och undra om man inte kunde ha räknat ut det i förväg. Hunden har inte där att göra om han inte är en vildhund. Det resonemanget får mig att tänka på Malte Lindeman, Valfrid Lindemans son, som var en bråkstake vid Åhus Folkets Park på sin tid. På frågan hur han alltid kunde hamna i bråk svarade han: Ja, jag går bort till dansebanan och kastar in hatten bland de dansande och sen rusar jag in och skriker "trör du på hatten din jävel?". Och sen e slagsmålet igång...(Trör är skånska och betyder trampar...)

När folk vill göra något som inte är riktigt ok, ser de ofta till att rättfärdiga med något som har gjorts mot dem. (typ "han började kasta sten!") Om inte ngt ännu har gjorts mot dem ser de till att ngt händer eller i värsta fall drömmer de upp ngt.

//Kaj
      Eller den här (inte från Lindeman): "Det började med att Sven slog tillbaka".

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Lundensis
        pratar du både när du andas in o när du andas ut .....
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Ursprungligen postat av Lundensis
          Antar att du menar Victoriasjön och det var ju människan som planterade in den där.
          Jo det var det. Människan är invandrad/"inplanterad" i scandinavien där vargen finns. Det jag menar är att om vi inte är lika primitiva som Nilabborren så har vi ett val att inte utrota vargen bara för att vi kan det. Utan det som skiljer människan från primitiva djur som nilabborren är att vi kan välja, mänskligheten går inte under pga ett antal scandinaviska vargar.

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Absolut, men utan att vara människa så utrotade den ett antal arter.
            Nånting störde balansen i sjön, människan. Upphovet är alltid människan.

Mvh Jari

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Ursprungligen postat av jarinen
              Nånting störde balansen i sjön, människan. Upphovet är alltid människan.

Mvh Jari
              Hmm
              det hände 1962
              tänkte på en sak till
              dont mention the war
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                kvalitet på inlägg varierar

denna tråd är skitdålig men man kan inte låta bli att titta.
                en ny funktion är att man kan gradera inläggen
                tex 1-10

då kan vi mobba någon på riktigt
                Du skojar säkert! Den "featuren" vill du inte ha, jag lovar!

Mvh Jari

Kommentar

• Knocko
                  Användare
                  • February 2010
                  • 115

Djur utrotar varandra hela tiden, bara att titta på Nya Zeland och Australien, men man kanske ska tillägga att det är människorna som fört med sig djuren dit som tar över och utrotar dom endemiska arterna.

Sen verkar det ligga i människans natur att utrota och förstöra, finns snart inga tigrar, gorillor, isbjörnar, noshörningar, hajar ja listan kan göras hur lång som helst kvar.
                  Sen skövlar vi regnskogarna också så det ser väl inte alltför ljust ut för kommande generationer....

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Ursprungligen postat av Knocko
                    Djur utrotar varandra hela tiden, bara att titta på Nya Zeland och Australien, men man kanske ska tillägga att det är människorna som fört med sig djuren dit som tar över och utrotar dom endemiska arterna.

Sen verkar det ligga i människans natur att utrota och förstöra, finns snart inga tigrar, gorillor, isbjörnar, noshörningar, hajar ja listan kan göras hur lång som helst kvar.
                    Sen skövlar vi regnskogarna också så det ser väl inte alltför ljust ut för kommande generationer....
                    Jepp. Man får ju bara hoppas att det finns tillräckligt med andra arter kvar när människan till slut har lyckats utrota sig själv.
                    Senast redigerad av Mikael W; 22 January 2011, 09:01.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Ursprungligen postat av Knocko
                      Jo, men det är ju det jag säger. Alltid människan som ställer till det, varför?? Jo, människan är den som besitter resurser för detta, har inget med urval o evolution att göra utan nåt helt annat. Skulle jag vara konkret så skulle jag "svära i kyrkan" nämligen den kyrka som NCS tror sig behöver utgöra samt många med den som går ut på att människor o djur är samma korn o skrot.

Jag vet inte vad såna föreställningar kan handla om men jag gissar på ett desperat behov av att förenkla existensiella frågor.

Mvh Jari

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Lundensis
                        pratar du både när du andas in o när du andas ut .....
                        Hahaha, ja det händer.

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Jo, men det är ju det jag säger. Alltid människan som ställer till det, varför?? Jo, människan är den som besitter resurser för detta, har inget med urval o evolution att göra utan nåt helt annat. Skulle jag vara konkret så skulle jag "svära i kyrkan" nämligen den kyrka som NCS tror sig behöver utgöra samt många med den som går ut på att människor o djur är samma korn o skrot.

Jag vet inte vad såna föreställningar kan handla om men jag gissar på ett desperat behov av att förenkla existensiella frågor.

Mvh Jari
                          Klart att det har med urval och evolution att göra. Vi är också en produkt av naturligt urval där vi bl.a. har utvecklat förmåga till kritisk granskning.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Ursprungligen postat av Lundensis
                            Hahaha, ja det händer.
                            Ärligt
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Du skojar säkert! Den "featuren" vill du inte ha, jag lovar!

Mvh Jari

Jag chansar
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Instämmer.
                                //Kaj

Kommentar

Arbetssätt...