Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knocko
    Användare
    • February 2010
    • 115

Är själv jägare men tycker att vargjakten är rent ut sagt åt helvete.

Håller med Jan Guillou, man skjuter inte utrotningshotade djur...

Läs:

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Jag gillar vargar!
      Senast redigerad av Wilhelm; 18 January 2011, 20:28.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• JockeB
        Användare
        • May 2004
        • 2964

Ursprungligen postat av Knocko
        Är själv jägare men tycker att vargjakten är rent ut sagt åt helvete.

Håller med Jan Guillou, man skjuter inte utrotningshotade djur...

Läs:

Tack Nee det är ju just det, man utrotar inte arter bara för sin egen vinning! Och som sagt vi pratar ca 200 djur!
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Knocko
          Användare
          • February 2010
          • 115

Ursprungligen postat av Beast
          Tack Nee det är ju just det, man utrotar inte arter bara för sin egen vinning! Och som sagt vi pratar ca 200 djur!
          Exakt! Helt jävla otroligt!
          Och detta sker i sverige?

Och kom ihåg det nu alla varghatare och skjutkåta trofé jägare... klappa går bra men inte skjuta.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Ursprungligen postat av tege
            Visst är det så, utveckling kallas det i andra sammanhang.

Odlar man morötter gör man allt för att slippa ogräset.

Plockar du svamp så lämnar du kvar barren och mossan i skogen.

Visst är det märkligt?
            ...och det är just sådant resonemang som är så fruktansvärt tragiskt och man tror knappt det är sant när det kommer från folk som "gillar" att röra sig i naturen. Snart vill ni väl också att älgarna står bundna ute i skogen med en streckkod i arslet och ett chip med koordinater i örat. Utveckling eller?

Kommentar

• tege
              Användare
              • February 2005
              • 2753

Ursprungligen postat av Lundensis
              Anledningen till att vargen ses som ett problem av svenska jägare är troligtvis pga av att jägarna har ett industrialiserat synsätt på jakten, det måste ge avkastning varje gång även om det i verkligheten inte alltid gör det. Stödutfodringen är ett typiskt tecken på industritänk. Med det synsättet kommer jakten till slut att bli en industri och inte en hobby och blir det så, kan vi lugnt räkna med förstörda habitat och en rejält minskad biologisk mångfald. Vi är redan på väg dit.
              Troligtvis tror du helt fel, men mäniskan är till naturen lat och vill göra saker så enkelt som möjligt ja. Därför sker en utveckling av saker man ägnar sig åt. Jakt fiske trädgårdsodling mm mm.
              Men jag tror inga svenska jägare vill industriallisera jakten, va har du fått en så befängd tanke ifrån

...och det är just sådant resonemang som är så fruktansvärt tragiskt och man tror knappt det är sant när det kommer från folk som "gillar" att röra sig i naturen. Snart vill ni väl också att älgarna står bundna ute i skogen med en streckkod i arslet och ett chip med koordinater i örat. Utveckling eller?
              Sorry trodde du förstod mitt ironiska medhåll tidigare.

Men de klart om älgarna utrustas med gps redan när dom föds, så slipper man kanske använda lös hund vid jakt då kanske det skulle vara lättare att acceptera vargen också.(jag är ironisk nu)(antar att ditt inlägg också var ironiskt)
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Troligtvis tror du helt fel, men mäniskan är till naturen lat och vill göra saker så enkelt som möjligt ja. Därför sker en utveckling av saker man ägnar sig åt. Jakt fiske trädgårdsodling mm mm.
                Ja, människan är lat men det är resursbrist, inte lathet som gör att man går från svedjejordbruk via jordbruk med djur som binds på natten och gödsel som bärs ut på åkrarna till modernt jordbruk. Arbetsinsatsen/energiåtgången per kilo mat ökar men det gör även kilo mat per ytenhet. Jag kommer inte ihåg siffran exakt, men jag tror att Sverige utan jordbruk (dvs. jägar- och samlarsamhälle) kunde försörja 10-20 000 människor.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Ja, människan är lat men det är resursbrist, inte lathet som gör att man går från svedjejordbruk via jordbruk med djur som binds på natten och gödsel som bärs ut på åkrarna till modernt jordbruk. Arbetsinsatsen/energiåtgången per kilo mat ökar men det gör även kilo mat per ytenhet. Jag kommer inte ihåg siffran exakt, men jag tror att Sverige utan jordbruk (dvs. jägar- och samlarsamhälle) kunde försörja 10-20 000 människor.
                  Öh, vad menar du?

Tror varken det är lathet eller resursbrist som får en liten klick av jägarkåren att gå ut och jaga varg. Det gör man av helt andra orsaker.

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Men jag tror inga svenska jägare vill industriallisera jakten, va har du fått en så befängd tanke ifrån
                    Vad kallar du stödutfodring då? Man utfodrar vilda djur bara för att det ska finnas så mycket som möjligt vilt att jaga till nästa säsong och eftersom man vet att viltet håller sig nära åtlarna slipper man röra så mycket på sig, bara att sitta still och krama avtryckaren. Det kallar jag för industrialisering.

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

Öh, vad menar du?

Tror varken det är lathet eller resursbrist som får en liten klick av jägarkåren att gå ut och jaga varg. Det gör man av helt andra orsaker.
                      Men vargen tar ju era älgar. Blir det inte brist på sådana då, dvs. resursbrist?

Kommentar

• Knocko
                        Användare
                        • February 2010
                        • 115

Vilka orsaker då?

Att minska inaveln?
                        Att 200 individer är alldeles för många?
                        Att vargen tar lite tamboskap och hundar varje år?

Vargen i Sverige är utrotningshotad och det borde strida mot alla
                        lagar både Svenska och internationella att jaga ett hotat djur.

Jag hoppas verkligen det blir ett beslut i EU domstol så det kan bli ett slut
                        på den här idiotin en gång för alla...

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Det borde finnas en Gilla varg knapp på sidan!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Öh, vad menar du?

Ursprungligen postat av Knocko
                            Vilka orsaker då?

Att minska inaveln?
                            Att 200 individer är alldeles för många?
                            Att vargen tar lite tamboskap och hundar varje år?
                            Hej hopp

Jag gav bara en liten ovidkommande lektion om mänskliga samhällens pre-industriella utveckling. Det är mängden mat som man kan få ut ur ett område som ger vilken "utvecklingsnivå" samhället ligger på. Svedjejordbruk är "slöare" sätt att bruka jorden än mer effektiva metoder, däremot räcker inte marken till lika många människor. Det är inte lathet som ledde till att svedjejordbruket övergavs om populationstätheten minskar återgår man till svedjejorbruk.

Så människan är lat men det är inte latheten som driver på utvecklingen utan populationstätheten.

Men glöm det där nu...
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 20 January 2011, 11:59.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Vad kallar du stödutfodring då? Man utfodrar vilda djur bara för att det ska finnas så mycket som möjligt vilt att jaga till nästa säsong och eftersom man vet att viltet håller sig nära åtlarna slipper man röra så mycket på sig, bara att sitta still och krama avtryckaren. Det kallar jag för industrialisering.
                              Att skjuta klövvilt vid åtel är förbjudet. Jaktbrott kallas det.

Men visst stödutfodrar vissa för att hjälpa och därför ha kvar sin viltstam även efter vintern, betydelsen är ringa enligt senaste rön. Att därför kalla det indusrialisering är en grov överdrift tycker jag.

Mig veterligen är det rent ekonomiskt en förlustaffär att jaga, det är mycket billigare att åka till ICA och köpa sitt kött som är uppvuxet med hjälp av sojaprotein som man i sin tur skövlar regnskog i sydamerika för att odla. Men det är ett helt annat problem

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Mig veterligen är det rent ekonomiskt en förlustaffär att jaga, det är mycket billigare att åka till ICA och köpa sitt kött som är uppvuxet med hjälp av sojaprotein som man i sin tur skövlar regnskog i sydamerika för att odla. Men det är ett helt annat problem
                                ...men här har mina ovidkommande kommentarer viss relevans. Viltköttet räcker inte för att påverka detta ens lite tyvärr. Det som krävs är att vi alla drar ner på industriköttkonsumtionen. Jag gissar att vi kommer att se köttprodukter odlade i näringslösning i framtiden vilket inte kommer att verka mer konstigt än att käka quorn.

Men nu lovar jag att inte skriva mer om saken
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...