Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
-
Var har Vargarna tagit vägen för i denna tråd finns dom inte.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Även detta år fullbordade jägarkåren förtjänstfullt vår demokratiskt valda riksdags beslut att skjuta av en del av stammen. Vänta till nästa vinter då kan man spåra dom nyfödda igen, ta reda på vart lyorna finns och återigen skjuta av övertaligheten.Kommentar
-
Hur många destruerade man när det var olagligt ....... svara ärligtjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Också jag har funderat över detta. Varför tänker vi att evolutionen borde stängas av nu, och just de arter som nu finns skulle "djupfrysas" för all framtid?
Att vi reflekterar är väl inte problemet, utan bara något vi pga vår kapacitet till det kommer att göra (eller egentligen bara vissa av oss). Men en skillnad mellan vad vi människor gör och övrig evolutionär kamp är att vi dels är så fruktansvärt mycket fler än vi borde vara och dels att vi har den intellektuella kapaciteten att förstöra mer än bara det som ligger inom fysiskt räckhåll. Samtidigts som vi då alldeles uppenbart saknar den intellektuella kapaciteten att kontrollera både vårt antal och våra gärningar.
Det som Ola skrev om att det tidigare kom fler arter än det försvann, kan det handla om jordens utvecklingsfaser? Då var jorden i fertil ålder, nu är den på ålderdomshemmet? Kom ihåg att solen ju faktiskt kommer att slockna inom överskådlig framtid.
Eller ens om en miljon år vilket är en bagatell i universums klocka.
Om alla arter inklusive människan försvinner nästa århundrade så kommer nya att ta plats, visst kan det kännas konstigt men knappast onaturligt.
Man brukar säga att ekologi är läran om naturens balans, men jag vill hävda att naturen aldrig är någon som helst balans bara en ständig förändran där arter gör allt för att ta så mycket utrymme de kan. Däri skiljer sig inte människan från andra. Diskussionen nu handlar om en gradering, dvs åsikterna säger att människan har en orättvis kapacitet att ta för sig snabbare än någon art tidigare. Inte ens det är onaturligt det är ett resultat av evolutionen. Jo jag står fast vid det även om det kanske är kontroversiellt. Det betyder inte att jag inte sörjer för alla vackra arter som försvinner eller oroas för vad som kan komma hända med jorden. men det är högst subjektivt. I en rationell objektiv mening spelar det väl ingen roll om alla arter dör ut.
Detta är en filosofiskt utläggning och speglar som sagt inte mitt emotionella tillstånd i frågan.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Nej inte tror jag att dom varken skuter björn eller varg olaglit i Norrland. Har varken sett eller hört om detta. Men darimot finns det överdjavulskt med renskav att avnjuta året om. En o annan säl-skalle sitter i fiske-bodarna därimot.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
Kommentar