Se t.ex. här: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_extinctions
Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
-
Se t.ex. här: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_extinctionsKommentar
-
Kommentar
-
-Att Ni orkar..-Var är Vargen? Var är Vargen , Ni trodde va död; Ebba Grön.. Vargar levande, som döda känns främmande på ett Ciklid-Forum, tycker Jag iofs.Kommentar
-
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Jepp, den här tråden (liksom sin föregångare förra året) har för länge sedan tappat bort sig från det den startades för, dvs att uttrycka bekymmer för att jakt tillåts på en uppenbart svag och utrotningshotad art. Jag kan också säga så här: Varje gång vi människor "lyckas" utrota en annan av jordens arter blir vi mer ensamma, och ett steg närmare undergången. Jag känner något mycket sorgligt inför detta.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Menar du att du är emot vår lyckade (nästan) utrotning av pest,kolera,mul och klövsjuka, smittkoppor osv ?. ( biologisk mångfald var det)Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
En mycket intressant fråga. Det svåra här är att slå fast var man ska dra gränsen. Tänk dig att en intelligent art skulle uppstå en vacker dag. Hur skulle den då fundera om att utrota oss? Efter allt vad vi har ställt till med skulle den väl anse att vi är det värsta skadedjuret.mvh
Mikael W
-
Arter har slagit ut arter ända sedan den "första arten" började sin kamp. Det är en väldigt naturlig del av evolutionen. Problemet för oss människor är att vi reflekterar över det. Om det reflektionsförmåga är en sidoresultat av att vi började tala eller har ett eget syfte kan man ju debattera kring.
Sedan kan man hävda att vi påverkar mer än andra arter, men där tror jag vi vet för lite för att säga det. Det är väl troligt dock. Sedan kan man ju fråga sig om det är ondskefullt eller bara naturligt?
Tråkigt? Javisst. Och sorgligt för jag gillar den naturen vi har och de djuren vi har, men vet inte om jag kommer att gilla det som istället kommer.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Arter har slagit ut arter ända sedan den "första arten" började sin kamp. Det är en väldigt naturlig del av evolutionen. Problemet för oss människor är att vi reflekterar över det. Om det reflektionsförmåga är en sidoresultat av att vi började tala eller har ett eget syfte kan man ju debattera kring.
Sedan kan man hävda att vi påverkar mer än andra arter, men där tror jag vi vet för lite för att säga det. Det är väl troligt dock. Sedan kan man ju fråga sig om det är ondskefullt eller bara naturligt?
Tråkigt? Javisst. Och sorgligt för jag gillar den naturen vi har och de djuren vi har, men vet inte om jag kommer att gilla det som istället kommer.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Tråkigt? Javisst. Och sorgligt för jag gillar den naturen vi har och de djuren vi har, men vet inte om jag kommer att gilla det som istället kommer.
Att vi reflekterar är väl inte problemet, utan bara något vi pga vår kapacitet till det kommer att göra (eller egentligen bara vissa av oss). Men en skillnad mellan vad vi människor gör och övrig evolutionär kamp är att vi dels är så fruktansvärt mycket fler än vi borde vara och dels att vi har den intellektuella kapaciteten att förstöra mer än bara det som ligger inom fysiskt räckhåll. Samtidigts som vi då alldeles uppenbart saknar den intellektuella kapaciteten att kontrollera både vårt antal och våra gärningar.
Det som Ola skrev om att det tidigare kom fler arter än det försvann, kan det handla om jordens utvecklingsfaser? Då var jorden i fertil ålder, nu är den på ålderdomshemmet? Kom ihåg att solen ju faktiskt kommer att slockna inom överskådlig framtid.mvh
Mikael W
-
Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
Kommentar