Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ursprungligen postat av Pontulf
    Okej, säg en art som vi jägare har utrotat då.
    Se t.ex. här: http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_extinctions
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Pontulf
      Användare
      • August 2010
      • 30

Ursprungligen postat av Mikael W
      Patetiskt, vad har vi i sverige som vill ha fri varg jakt i sverige med dessa djurs utrotning, borde vi ha gått in med pengar för att skydda dem?

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Patetiskt, vad har vi i sverige som vill ha fri varg jakt i sverige med dessa djurs utrotning, borde vi ha gått in med pengar för att skydda dem?
        Sorry, missförstod tydligen vad Du menade med "vi".
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

-Att Ni orkar..-Var är Vargen? Var är Vargen , Ni trodde va död; Ebba Grön.. Vargar levande, som döda känns främmande på ett Ciklid-Forum, tycker Jag iofs.

Kommentar

• Norrland
            Användare
            • December 2009
            • 557

Hur ska vi jägare då kunna utöva våran hobby som vi brinner för?
            Nja. Hobby? I Norrland skuter vi renar, sälar, björn, tjäder m.m. Dvs, allt som det finns mycket av runt hus knuten. Ingen javel från Söder som kan stoppa det.
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Ursprungligen postat av Mr.Fish
              -Att Ni orkar..-Var är Vargen? Var är Vargen , Ni trodde va död; Ebba Grön.. Vargar levande, som döda känns främmande på ett Ciklid-Forum, tycker Jag iofs.
              Jepp, den här tråden (liksom sin föregångare förra året) har för länge sedan tappat bort sig från det den startades för, dvs att uttrycka bekymmer för att jakt tillåts på en uppenbart svag och utrotningshotad art. Jag kan också säga så här: Varje gång vi människor "lyckas" utrota en annan av jordens arter blir vi mer ensamma, och ett steg närmare undergången. Jag känner något mycket sorgligt inför detta.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• HåkanM
                NCS Medlem

• November 2005
                • 1296

Jag kan också säga så här: Varje gång vi människor "lyckas" utrota en annan av jordens arter blir vi mer ensamma, och ett steg närmare undergången. Jag känner något mycket sorgligt inför detta.
                Menar du att du är emot vår lyckade (nästan) utrotning av pest,kolera,mul och klövsjuka, smittkoppor osv ?. ( biologisk mångfald var det)

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Mr.Fish
                  Imperiet!!!
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Imperiet!!!
                    Aaaaaaaaaaaaah, Jo, det e helt rätt o riktigt ;-)

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Ursprungligen postat av HåkanM
                      Menar du att du är emot vår lyckade (nästan) utrotning av pest,kolera,mul och klövsjuka, smittkoppor osv ?. ( biologisk mångfald var det)
                      En mycket intressant fråga. Det svåra här är att slå fast var man ska dra gränsen. Tänk dig att en intelligent art skulle uppstå en vacker dag. Hur skulle den då fundera om att utrota oss? Efter allt vad vi har ställt till med skulle den väl anse att vi är det värsta skadedjuret.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Arter har slagit ut arter ända sedan den "första arten" började sin kamp. Det är en väldigt naturlig del av evolutionen. Problemet för oss människor är att vi reflekterar över det. Om det reflektionsförmåga är en sidoresultat av att vi började tala eller har ett eget syfte kan man ju debattera kring.

Sedan kan man hävda att vi påverkar mer än andra arter, men där tror jag vi vet för lite för att säga det. Det är väl troligt dock. Sedan kan man ju fråga sig om det är ondskefullt eller bara naturligt?

Tråkigt? Javisst. Och sorgligt för jag gillar den naturen vi har och de djuren vi har, men vet inte om jag kommer att gilla det som istället kommer.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
                          Arter har slagit ut arter ända sedan den "första arten" började sin kamp. Det är en väldigt naturlig del av evolutionen. Problemet för oss människor är att vi reflekterar över det. Om det reflektionsförmåga är en sidoresultat av att vi började tala eller har ett eget syfte kan man ju debattera kring.

Sedan kan man hävda att vi påverkar mer än andra arter, men där tror jag vi vet för lite för att säga det. Det är väl troligt dock. Sedan kan man ju fråga sig om det är ondskefullt eller bara naturligt?

Tråkigt? Javisst. Och sorgligt för jag gillar den naturen vi har och de djuren vi har, men vet inte om jag kommer att gilla det som istället kommer.
                          Storleken och hastigheten gör detta unikt. Det går inte riktigt bra att jämföra med att arter alltid dör ut. I de fossila serierna är artbildningen högre än utdöendena och troligen är det en trend med ökat artantal över tid trots urtida massutdöenden (man får ju kallibrera med att det blir svårare att hitta äldre fossil mm). Så är det definitivt inte nu. Det dör ut mycket fler arter än vad som bildas. Om det dyker upp en civilisation om en miljard år är kanske det enda vi lämnar efter oss vara ett obegripligt massutdöende.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• zenon
                            Användare
                            • September 2009
                            • 168

Får hoppas att du skämtar?

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

Också jag har funderat över detta. Varför tänker vi att evolutionen borde stängas av nu, och just de arter som nu finns skulle "djupfrysas" för all framtid?

Att vi reflekterar är väl inte problemet, utan bara något vi pga vår kapacitet till det kommer att göra (eller egentligen bara vissa av oss). Men en skillnad mellan vad vi människor gör och övrig evolutionär kamp är att vi dels är så fruktansvärt mycket fler än vi borde vara och dels att vi har den intellektuella kapaciteten att förstöra mer än bara det som ligger inom fysiskt räckhåll. Samtidigts som vi då alldeles uppenbart saknar den intellektuella kapaciteten att kontrollera både vårt antal och våra gärningar.

Det som Ola skrev om att det tidigare kom fler arter än det försvann, kan det handla om jordens utvecklingsfaser? Då var jorden i fertil ålder, nu är den på ålderdomshemmet? Kom ihåg att solen ju faktiskt kommer att slockna inom överskådlig framtid.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

Kom ihåg att solen ju faktiskt kommer att slockna inom överskådlig framtid.
                                Inte om Al Gore får bestämma - då med taxeringar ställer in solen i perfect temp. Sorry, var tvungen va ett Troll.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...