Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Kommentar
-
Jadu Mikael inte vet jag, men vad tror du själv lockar flest läsare? om en varg dödat en hund på gårdsplan, eller eller om en hund gått ner sig i en vak? Tidningar skriver sånt som lockar läsare, punkt slut. Svårare än så är det inte.
Om du tycker det är något konstigt med det så tycker jag du är lite onaturlig.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Antar då att du aldrig har din hund lös. (men så var det tydligen inte)
Vad menar du egentligen? Har du hunden lös i bland eller inte, eller är det skillnad på skog och strand.
Hur mycket strandfågel har din hund skrämt livet ur och varför just när det är dåligt väder? finns det ingen fågel där då eller syns dom inte i dimman???
Hur mår ditt samvete? mitt eget är helt ok.
Nej, jag har honom inte lös i skogen och ser inte att han lider av det
Ja, han får springa på ett stort allmänbad (ej under säsong) när det är dåligt väder - som du vet blåser det rätt rejält ibland vid kusten och dåligt väder/regn....ja då är det inga fåglar som spatserar på stranden heller direkt och om så vore så händer det faktiskt att vi vänder hemåt igen och tar tomten, trot om du vill. Dimma släpper jag honom knappast i.....
och varför just i dåligt väder:
Av hänsyn till hundrädda, väljer jag att minimera risken att möta någon då, även om nu min hund inte går fram till någon - de kan bli rädda ändå
Hoppas det inte stör - den respekten kanske du också borde ha om du släpper ut din ur synhåll - även folk går i skogarna, en av orsakerna till att jag inte vill släppa honom där
På 1 km avstånd kan ägaren knappast garantera andras säkerhet och ej heller hundens säkerhet
-även hunden "kan" stöta på en ilsk människa om denne upplever hunden som ett hot
Sen har vi förmånen till en stor tomt som han har möjlighet att härja av sig i och leka med boll.
Han är 9 år och frisk som en nötkärna och inte överviktig
-så vad är djurplågeriet?
Din hund kanske är smartare än min - men min skulle aldrig fatta när det var säsong eller inte - lovligt att jaga djur i skogen eller inte
-för det är väl inte ok hela året - men det vet säkert din hund.Senast redigerad av Botia; 21 February 2011, 09:12.Kommentar
-
Mitt samvete går det absolut ingen nöd på - då finns det uppenbarligen andra saker att oroa sig över här i livet
Nej, jag har honom inte lös i skogen och ser inte att han lider av det
Ja, han får springa på ett stort allmänbad (ej under säsong) när det är dåligt väder - som du vet blåser det rätt rejält ibland vid kusten och dåligt väder/regn....ja då är det inga fåglar som spatserar på stranden heller direkt och om så vore så händer det faktiskt att vi vänder hemåt igen och tar tomten, trot om du vill. Dimma släpper jag honom knappast i.....
och varför just i dåligt väder:
Av hänsyn till hundrädda, väljer jag att minimera risken att möta någon då, även om nu min hund inte går fram till någon - de kan bli rädda ändå
Hoppas det inte stör - den respekten kanske du också borde ha om du släpper ut din ur synhåll - även folk går i skogarna, en av orsakerna till att jag inte vill släppa honom där
På 1 km avstånd kan ägaren knappast garantera andras säkerhet och ej heller hundens säkerhet
-även hunden "kan" stöta på en ilsk människa om denne upplever hunden som ett hot
Sen har vi förmånen till en stor tomt som han har möjlighet att härja av sig i och leka med boll.
Han är 9 år och frisk som en nötkärna och inte överviktig
-så vad är djurplågeriet?
Din hund kanske är smartare än min - men min skulle aldrig fatta när det var säsong eller inte - lovligt att jaga djur i skogen eller inte
-för det är väl inte ok hela året - men det vet säkert din hund.
Det var ju stor skillnad på hundhållning som du nu beskriver, med andra ord överdrev du friskt när du sa att du aldrig hade din hund lös.
Själv vill jag nog påstå att alla hundägare låter lika dant, deras hundar ställer aldrig till med något och är helt felfria.
Visst finns det risker med att släppa en drivande hund i skogen, risker som dom som sysslar med sånt är beredda på att ta. Som jägare följer jag även tider för när man får ha lös hund i skogen, det borde du också göra allra helst när du är i strandmiljö.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Har också en svår hund, bullterrier, det har gått så långt att jag har ändrat mig till Sitt! Om du vill. Ligg! Om du har lust...
Men sen har jag även en labradormix och henne behöver jag bara höja handen åt så sätter hon sig, sänker jag handen lägger hon sig och en busvissling när hon är på vift och hon kommer på tre röda medan min bullterrier kan stå och stirra med helt tom blick, ibland flera minuter, ibland undrar jag om det är nåt som försiggår där inne över huvud taget, men charmigare hund finns nog inte...Kommentar
-
hehe ja det finns onekligen raser som är svåra att dressera och en lös greyhound som inte skulle sätta efter en hare, rådjur mm skulle ja verkligen vilja uppleva och eftersom hunden kommer upp till närmare 70 pinnar är den ett dödshot å då speciellt i öppen terräng..
(är du från ö-vik!? lite nyfiken för ja är därifrån, döpt i själevads kyrka)Senast redigerad av specmats; 21 February 2011, 21:07.Tropheus Duboisi halembe, so
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Din ton låter som jag lyckats reta dig lite.....(jag lyckades)
Det var ju stor skillnad på hundhållning som du nu beskriver, med andra ord överdrev du friskt när du sa att du aldrig hade din hund lös.
Själv vill jag nog påstå att alla hundägare låter lika dant, deras hundar ställer aldrig till med något och är helt felfria.
Visst finns det risker med att släppa en drivande hund i skogen, risker som dom som sysslar med sånt är beredda på att ta. Som jägare följer jag även tider för när man får ha lös hund i skogen, det borde du också göra allra helst när du är i strandmiljö.
nej jag överdrev inte, men uttryckte mig klumpigt. Jag avsåg att jag inte hade min lös i skogen utom synhåll då det var det diskussionen handlade om som jag fattade det. Och det har jag inte heller.
MEN visst springer han ibland på sandstränderna vid halv storm, detta för att som sagt minimera risken att stöta på människor, fåglar, vargar eller vad du vill.
Kanske skulle jag för säkerhets skull skrivit också att tomten är inhägnad - men det är den.
men vad menar du med att alla hundägare säger att deras hund aldrig ställer till med nåt? Det har jag aldrig sagt om min - han är hund och klart jag litar på honom på ett vis - men på ett annat vis måste jag också inse att han trots allt är just det: "en hund" - så jag skulle aldrig komma på tanken att säga att "han skulle aldrig...." Jag misstror honom inte - men instinkter sitt långt inne och därmed vill jag heller inte ha honom i skogen lös, utom synhåll. För ansvaret över honom och hans beteende är mitt, till syvende och sist.
och vad gäller strandmiljö - så skrev jag också att han inte springer där under "säsong" - i mitt inlägg vill jag minnas
Och med det trodde jag de flesta fattade att han inte är där sommarsäsong eller under häckningstid för fåglar - det står faktiskt stora skyltar på denna stora badplats om när hundar INTe får vara där - även om jag inte förtydligade det
Senast redigerad av Botia; 21 February 2011, 21:49.Kommentar
-
hehe ja det finns onekligen raser som är svåra att dressera och en lös greyhound som inte skulle sätta efter en hare, rådjur mm skulle ja verkligen vilja uppleva och eftersom hunden kommer upp till närmare 70 pinnar är den ett dödshot å då speciellt i öppen terräng..
(är du från ö-vik!? lite nyfiken för ja är därifrån, döpt i själevads kyrka)
Jo jag är från Ö-vik, eller tre mil söder om Ö-vik, Köpmanholmen heter byhålan jag bor i om du nu vet var det är...Kommentar
-
Greyhound är verkligen hunden me Dr Jekyll and Mr Hyde personlighet och som du säger extremt lugn å trevlig för det mesta.
angående övik så jo det vet jag, kul, kommer själv från Domsjö, nuförtiden har vi (släkten) landsställe några mil norr om stan och Ava skärgård heter det (2 mil söder om nordmaling)Tropheus Duboisi halembe, so
-
Greyhound är verkligen hunden me Dr Jekyll and Mr Hyde personlighet och som du säger extremt lugn å trevlig för det mesta.
angående övik så jo det vet jag, kul, kommer själv från Domsjö, nuförtiden har vi (släkten) landsställe några mil norr om stan och Ava skärgård heter det (2 mil söder om nordmaling)Kommentar
-
ja området har ett otroligt bra fiske på speciellt abborre, sik, gädda och havsöring, vi fiskar i området Drivören som är en halvö till Kronören. Det ligger norr om ava-campingTropheus Duboisi halembe, so
-
Mycket snack om hundar i denna tråd från otaliga experter.
Är det någon som kan gissa vilken ras det är på bilden ??
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
Kommentar