Vargjakt 2011
Kollaps
X
-
Newbie December 2009
Malawi: 450 liter
Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano
Järfälla/Stockholm -
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Jaga kan man göra på många olika sätt. Kan tänka mig att det är så här det går till när samerna ser en varg, kanske är det vardagsmat i Norrbotten???
Eller så inte.Kommentar
-
Kommentar
-
Citat från www.vargupproret.se
"Tvingades skjuta sin hund i nacken efter vargattacken.
Albin gallskrek Plötsligt hörde han hur hunden gallskrek på en kilometers avstånd. Håkan Johansson sprang allt vad han kunde mot platsen och avlossade skott efter skott i luften. Under vägen hörde han hur Albins hemska skri förvandlades till ett mer lågmält klagoyl. – Det var fruktansvärd terräng att springa i, så det tog sin tid. När jag kom fram på 70 meters avstånd såg jag en ensam varg som stod och tuggade Albin i strupen. Jag lyfte studsaren för att skjuta den, men jag såg absolut ingenting i kikaren – det var som att titta i en tub med mjölk. Och ingenting hade jag att torka med, eftersom jag var totalt genomblöt, berättar Håkan Johansson. Lommade i väg Vargen lommade i väg och när Håkan nådde fram till Albin låg han bara och tittade på sin husse. – Jag lade mig ned och pratade med honom en stund. Han verkade först inte vara så allvarligt skadad, jag såg bara några sår här och där. Men när jag kände med handen över ryggen upptäckte jag att en ryggkota var helt krossad. Det bara knastrade när jag lade handen där. Håkan Johansson förstod vilket oundvikligt faktum han stod inför. Han reste sig för att hämta geväret. Nådaskottet – Då stapplade han upp på frambenen och försökte följa efter mig. Blicken var hemsk, han såg ut att tro att han gjort något fel. Han orkade sitta en liten stund, sedan trillade han omkull. Jag tog geväret och sköt honom i nacken, berättar Håkan Johansson. Han handlade rationellt i den svåra situationen och släpade själv ut sin döda jaktkompis till närmaste väg. Efteråt har känslorna hunnit i kapp honom. Grämer sig – Det känns för djävligt. Jag har inte sovit någonting i natt. Allra mest grämer det mig att jag inte lyckades ta livet av vargen, säger Håkan Johansson. På onsdagen var länsstyrelsens besiktningsman, Hanse Hansson, med och spårade vargen som dödade Albin. Det visade sig vara en varg från det så kallade Fulufjällsreviret, som lämnat flocken, vandrat iväg 18 kilometer och dödat Albin, för att sedan gå raka vägen tillbaka igen."Kommentar
-
Citat från www.vargupproret.se
"Tvingades skjuta sin hund i nacken efter vargattacken.
Albin gallskrek Plötsligt hörde han hur hunden gallskrek på en kilometers avstånd. Håkan Johansson sprang allt vad han kunde mot platsen och avlossade skott efter skott i luften. Under vägen hörde han hur Albins hemska skri förvandlades till ett mer lågmält klagoyl. – Det var fruktansvärd terräng att springa i, så det tog sin tid. När jag kom fram på 70 meters avstånd såg jag en ensam varg som stod och tuggade Albin i strupen. Jag lyfte studsaren för att skjuta den, men jag såg absolut ingenting i kikaren – det var som att titta i en tub med mjölk. Och ingenting hade jag att torka med, eftersom jag var totalt genomblöt, berättar Håkan Johansson. Lommade i väg Vargen lommade i väg och när Håkan nådde fram till Albin låg han bara och tittade på sin husse. – Jag lade mig ned och pratade med honom en stund. Han verkade först inte vara så allvarligt skadad, jag såg bara några sår här och där. Men när jag kände med handen över ryggen upptäckte jag att en ryggkota var helt krossad. Det bara knastrade när jag lade handen där. Håkan Johansson förstod vilket oundvikligt faktum han stod inför. Han reste sig för att hämta geväret. Nådaskottet – Då stapplade han upp på frambenen och försökte följa efter mig. Blicken var hemsk, han såg ut att tro att han gjort något fel. Han orkade sitta en liten stund, sedan trillade han omkull. Jag tog geväret och sköt honom i nacken, berättar Håkan Johansson. Han handlade rationellt i den svåra situationen och släpade själv ut sin döda jaktkompis till närmaste väg. Efteråt har känslorna hunnit i kapp honom. Grämer sig – Det känns för djävligt. Jag har inte sovit någonting i natt. Allra mest grämer det mig att jag inte lyckades ta livet av vargen, säger Håkan Johansson. På onsdagen var länsstyrelsens besiktningsman, Hanse Hansson, med och spårade vargen som dödade Albin. Det visade sig vara en varg från det så kallade Fulufjällsreviret, som lämnat flocken, vandrat iväg 18 kilometer och dödat Albin, för att sedan gå raka vägen tillbaka igen."Kommentar
-
Läste på nyheterna på TV tidigare ikväll, om vargtiken utanför bollnäs som hittades tidigare i februari
Hon hade blivit påkörd av en scooter (?) - och sen slagits ihjäl med trubbigt föremål
- måhända var det för att vargen var skadad kan man tro
- men med tanke på att det var revbensbrott, benbrott och skallbrott - så låter det inte i mina öron som någon vänlig själ varit human... låte som fya för mig
Sen skulle jag tro att många "däruppe" har en kniv i scootern, just för oförutsedda olyckor och om det var av barmhärtighet för skadad arg så varför benbrott och revbensbrott?
Nä, vart fasen ska de ta vägen? Vi vill kunna gå i skogen med lössläppta (!) hundar men de ska inte få springa i sin naturliga mark?
Jag har inga vetenskapliga haranger att komma med - men nånstans tycker jag att var i jösse namn ska våra stackars vilda djur ta vägen?Kommentar
-
Skulle jag se en varg jaga eller bita min hund så skulle jag nog knäppa vargen utan att tveka det minsta, men det beror ju på att jag älskar min hund nästan över allt annat...Kommentar
-
-
Kommentar
-
men eftersom det finns varg som så många hatar - ska de bort bara för att det är djurplågeri att inte låta en hund springa lös?
med vilken rätt går tamhundens behov före en vargs naturliga liv?
Det mest optimala vore väl ändå att båda kunde få göra sitt - men eftersom det inte går så....
Sen är det väl heller inte lovligt under del av året, när vilddjur går med smått eller vad det nu är - är det inte djurplågeri då också? eller får då hunden springa övrig tid på året - och så är samvetet rent?
Och det finns ju andra sätt än att låta hunden springa i skog och mark
jag åker till havet när det är dåligt väder - men skulle det dyka upp vargar där så får jag väl hålla hunden borta? Eller ska jag skjuta dem då?Kommentar
-
Hundar ska kunna vara lösa, MEN det förutsätter att man tränat bort att den måste jaga eller leta upp allt som kommer in i dess nos eller syn, (För det gör dom naturligt) Dvs du kan kalla in hunden med ETT rop eller ett ljud, vad man nu har tränat in, oavsett vad den har fått vittring eller syn på. Sen så SKA inte hunden springa utom synhåll, då har man ingen koll alls på vad den styr med, då kan den ställa till med lika mycket som du säger att vargen gör.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Klart man önskar att det vore möjligt i tid och otid!
men eftersom det finns varg som så många hatar - ska de bort bara för att det är djurplågeri att inte låta en hund springa lös?
med vilken rätt går tamhundens behov före en vargs naturliga liv?
Det mest optimala vore väl ändå att båda kunde få göra sitt - men eftersom det inte går så....
Sen är det väl heller inte lovligt under del av året, när vilddjur går med smått eller vad det nu är - är det inte djurplågeri då också? eller får då hunden springa övrig tid på året - och så är samvetet rent?
Och det finns ju andra sätt än att låta hunden springa i skog och mark
jag åker till havet när det är dåligt väder - men skulle det dyka upp vargar där så får jag väl hålla hunden borta? Eller ska jag skjuta dem då?
Hur mycket strandfågel har din hund skrämt livet ur och varför just när det är dåligt väder? finns det ingen fågel där då eller syns dom inte i dimman???
Hur mår ditt samvete? mitt eget är helt ok.Kommentar
-
Då ska man inte heller bli förbannad om den råkar på en varg när du har noll koll på hunden!
Hundar ska kunna vara lösa, MEN det förutsätter att man tränat bort att den måste jaga eller leta upp allt som kommer in i dess nos eller syn, (För det gör dom naturligt) Dvs du kan kalla in hunden med ETT rop eller ett ljud, vad man nu har tränat in, oavsett vad den har fått vittring eller syn på. Sen så SKA inte hunden springa utom synhåll, då har man ingen koll alls på vad den styr med, då kan den ställa till med lika mycket som du säger att vargen gör.
Varför ska jag träna bort det jag har hunden för? Enligt mig är det omöjligt att träna bort en hunds jaktinstinkt, men du kanske vet bättre.
En jakthund utom synhåll vet man oftast vad den håller på med, då är det nog värre med en brukshund.Kommentar
-
Då ska man inte heller bli förbannad om den råkar på en varg när du har noll koll på hunden!
Hundar ska kunna vara lösa, MEN det förutsätter att man tränat bort att den måste jaga eller leta upp allt som kommer in i dess nos eller syn, (För det gör dom naturligt) Dvs du kan kalla in hunden med ETT rop eller ett ljud, vad man nu har tränat in, oavsett vad den har fått vittring eller syn på. Sen så SKA inte hunden springa utom synhåll, då har man ingen koll alls på vad den styr med, då kan den ställa till med lika mycket som du säger att vargen gör.
(jakt på hare)
Senast redigerad av specmats; 20 February 2011, 16:00.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
Kommentar