Vargjakt 2011

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ravenskog
    Användare
    • March 2007
    • 311

Ursprungligen postat av jinnarparen
    Jag får nog sägas vara en äkta skåning.

Kan räkna ett antal generationer skåningar bakåt i tiden.
    Flytten var från staden ut till landet.

På tal om rovdjur så har vi fått ett "nytt" rovdjur de senaste åren.
    Man kan nog se en markant ökning efter att Öresundsbron blev klar, det "nya" rovdjuret är nämligen .......danska jägare!!!!

Uppträder oftast i små bilkaravaner när de förflyttar sig mellan jaktmarkerna. Jakten bedrivs oftast som "spaningsjakt" (eller vad det nu kallas, de sitter stilla på sina 3-4 m högar stolar).

Läten; gutturala ljud, ljuden formas långt ner i svalget, en viss likhet med skånskan kan skönjas. Det är dock fastslaget att den ädla skånskan (som för övrigt föreslås bli ett nytt världsspråk, en ny studie skall presenteras inför FN inom kort) är en mer utvecklad form av dessa ljud...
    Ja, markägarna vill ju ha pengar och danskarna betalar bra för att skjuta djur som är lätta att komma åt.

Kommentar

• Ravenskog
      Användare
      • March 2007
      • 311

Ursprungligen postat av Knocko
      Det är väl knappast vargens fel att den är hungrig och tar lätta byten som får och jakthundar heller.

Sen i första hand så tar vargen svaga och sjuka djur, sånt som jägarna inte vill skjuta på...
      Skulle vargen bara ta svaga och sjuka djur, hade den svält sig själv till utrotning. Vargens största bytesgrupp är älgkalvar, där det finns gott om älg.

Kommentar

• Ravenskog
        Användare
        • March 2007
        • 311

Ursprungligen postat av Lundensis
        Vi har kungsörn också.
        Var inte du utbildad biolog eller nåt??
        Kungsörn är inte ett av de stora rovdjuren, den är en rovfågel. Den gör varken till eller från på klövviltstammarna...

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

Ursprungligen postat av snarten
          Var inte du utbildad biolog eller nåt??
          Kungsörn är inte ett av de stora rovdjuren, den är en rovfågel. Den gör varken till eller från på klövviltstammarna...
          Jo, det stämmer och som biolog kan jag informera dig om att fåglarna också tillhör djurriket, i vilket bl.a. däggdjuren ingår. Huruvida den påverkar klövviltstammarna låter jag vara osagt, men det beror väl också på hur mycket kungsörn det finns inom ett visst område. Dock händer det att de tar hund, jägarens "bästa" vän.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Skulle vargen bara ta svaga och sjuka djur, hade den svält sig själv till utrotning. Vargens största bytesgrupp är älgkalvar, där det finns gott om älg.
            Just precis, och rätta mig om jag har fel, men är inte älgkalvar svaga och försvarslösa jämfört med vuxna?

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Ja, markägarna vill ju ha pengar och danskarna betalar bra för att skjuta djur som är lätta att komma åt.
              Precis som de flesta andra jägare och även vargen, de tar det som är lätt att ta. Inte minst märks det på den allt mer ökande vildsvinsstammen. Där står jägarna sig slätt.

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

Klart som tusan att vargen bara tar svaga och sjuka djur (utom de som går i fårhagar eller dylikt, men där har människan ruckat på reglerna)
                Det är ju så naturen har löst det hela, de svaga och sjuka rensas undan - kommer inte att föra sina gener vidare. På så sätt "utvecklas" ju arten, det gynnar arten älg men kanske inte just den enskilda individen som blir tagen.

Mig veterligen är det så det fungerar runt om i naturen, de svaga/felaktiga rensas hela tiden bort. Evolution kallas det visst

Den enda art som gör tvärtom om är väl människan då den oftast går på de stora starka direkt, du nämnde det själv i ett tidigare inlägg då du ville ha fina troféer. Med andra ord kortsiktigt tänkande - vilket får väl sägas vara rätt vanligt när det gäller människan.

Vilken älgtjur skjuter du? Den lille klene älgtjuren med små horn eller den stora bjässen med den största maffigaste hornkrona du nånsin har sett.
                Vilken av dessa älgtjurar har satt flest älgkalvar till världen?

Vilken tjur ger sig vargen på?
                Senast redigerad av jinnarparen; 13 February 2011, 17:41.
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ravenskog
                  Användare
                  • March 2007
                  • 311

Det har hänt ett antal ggr att örn har tagit hundar, men ingen menar att örnar ska utrotas eller ens ha skyddsjakt på dom. Detsamma gäller Lo och Björn, och björn har även dödat folk. Det är aldrig prat om att de ska bort från markerna....
                  Jo, kalvar är klenare än vuxna, men jag motargumenterade Knocko som enligt mig menade att vargen tog individer som inte var friska alls.
                  Jägarna klagar inte att det är för mycket vildsvin

Att jag nämnde att jägare bara vill ha fina trofeér, var ironiskt menat, det trodde jag att de flesta förstod utan att sätta dit en..
                  Jag skjuter den mindre tjuren för köttet är bäst på den, hornen sågar jag av och gör dörrhandtag av...
                  Vargen ger sig på den älgen som löper.. troligtvis den mindre. Och då är han plötsligt en konkurrent, så jag måste skjuta vargen oxå

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Det har hänt ett antal ggr att örn har tagit hundar, men ingen menar att örnar ska utrotas eller ens ha skyddsjakt på dom. Detsamma gäller Lo och Björn, och björn har även dödat folk. Det är aldrig prat om att de ska bort från markerna....

Det där är bara prat bland jägare (o då är dom ganska inskränkta o tycker samma)

alla vi andra gillar alla djur
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Knocko
                      Användare
                      • February 2010
                      • 115

Var det inte det jag sa då, svaga djur.

Tror inte älgstammen lidit speciellt mycket av det heller...

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Ursprungligen postat av Knocko
                        Var det inte det jag sa då, svaga djur.

Tror inte älgstammen lidit speciellt mycket av det heller...
                        Det är jägarstammen som lider, när de måste lägga ner lite möda på att hitta älgen.

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

Jo, kalvar är klenare än vuxna, men jag motargumenterade Knocko som enligt mig menade att vargen tog individer som inte var friska alls.
                          Han skrev faktiskt svaga och sjuka.

Att jag nämnde att jägare bara vill ha fina trofeér, var ironiskt menat, det trodde jag att de flesta förstod utan att sätta dit en..
                          Jag skjuter den mindre tjuren för köttet är bäst på den, hornen sågar jag av och gör dörrhandtag av...
                          Vargen ger sig på den älgen som löper.. troligtvis den mindre. Och då är han plötsligt en konkurrent, så jag måste skjuta vargen oxå
                          Ta den om rödluvan också.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Det har visat sig att de älgar som fälls inte är de skadade eller sjuka utan det är förhållandevis spritt bland populationen. Däremot så är 80% av de tagna älgarna 0- eller 1-åringar. Och en högre andel äldre djur.

Ref.: http://www.wwf.se/source.php/1116787/wwf-1076719-1.pdf
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Rovdjur tar självklart svaga och sjuka (och ett hypotetiskt problem är alltså att utan rovdjur finns det ingen som tar svaga och sjuka). Detta är inte samma sak som att rovdjur bara tar svaga och sjuka.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 14 February 2011, 12:38.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Det är ju så naturen har löst det hela, de svaga och sjuka rensas undan - kommer inte att föra sina gener vidare. På så sätt "utvecklas" ju arten, det gynnar arten älg men kanske inte just den enskilda individen som blir tagen.

Mig veterligen är det så det fungerar runt om i naturen, de svaga/felaktiga rensas hela tiden bort. Evolution kallas det visst
                                En liten hönan eller ägget kommentar: Svaga och sjuka är lättare att ta och därför tas de oftare. Detta får betraktas som en naturlag och ett neutralt faktum, inte en lösning på hur naturen ska funka bra. Det bara är så.

Detta i sin tur leder till att naturen fungerar som den gör med en kapprustning mellan bytesdjur- rovdjur, växter - betare, organismer - sjukdomar, konkurrens mellan och inom arten. Men vargen finns inte för att hålla andra arter fria från dåliga gener. Den finns endast för att den KAN finnas.

Detta är alltså den biologiska/ekologiska/evolutionära sättet att förklara det hela.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...