Räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • November 2005
    • 106

    Räkmix?

    Hur lång hållbarhet är det på egentillverkad räkmix?
    Hittade ett par glömda kakor med räkmix som nog är 1-1 1/2 år gamla, skulle man våga ge det till fiskarna?
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Ursprungligen postat av räven
    Hur lång hållbarhet är det på egentillverkad räkmix?
    Hittade ett par glömda kakor med räkmix som nog är 1-1 1/2 år gamla, skulle man våga ge det till fiskarna?
    Beror på, jag skulle slänga åka till ica och tillverka nytt.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Tulle89
      Användare
      • August 2006
      • 239

      #3
      Jag hoppas de glömda kakorna låg i frysen? Annars hade du nog förvisso upptäckt dem tidigare haha.

      Näringsinnehållet blir sämre med tiden och efter 1,5 år har förmodligen det mesta som har med näring att göra försvunnit. Givetvis fungerar det att mata med men för bästa foder skulle jag gjort nytt.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        #4
        Nej, det skulle inte jag använda. Fiskarna blir nog inte sjuka, men näringsvärdet är nog inte något vidare.
        Räkmixens svaghet ligger nog där. De flesta köper väl vanliga frysta förkokta räkor, som sedan tinas upp i en mixer och uppnår viss värme, för att sedan frysas en andra gång, och tinas på nytt vid användning.
        Jag slutade med räkmix för tio år sedan; har inte haft en sjukdom sedan dess. Göra bra mix kräver nog färska eller åtminstone frysta okokta och vitamintillsats och väldigt varsam hantering och snabb infrysning för att konsumeras inom några månader.
        Tror jag.

        Kommentar

        • Pelle Linerzén
          Användare
          • November 2005
          • 106

          #5
          Jag har kastat dom kakorna jag hittade i frysen, ska göra ny sats istället!
          Men skulle vilja veta hur lång tid man kan ha det i frysen innan all näring försvinner?
          Pånyttfödd med 400 liters malawi

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • February 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av räven
            Jag har kastat dom kakorna jag hittade i frysen, ska göra ny sats istället!
            Men skulle vilja veta hur lång tid man kan ha det i frysen innan all näring försvinner?
            Utan att veta, men jag har satt tre månader som absolut max. Brukar tillverka så jag har i lite drygt två månader.

            Blir det äldre än tre månader tycker jag det doftar lite sunkigt redan i påsen som fryst.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Det är inga problem att använd den räkmixen, ang räkmixens svaghet eller styrka.
              Räkmixen har nog mest näringsvärde om du jämför med andra torrfoder eller flingor, så där har räkmixen sin styrka.
              Jag har matat med bara räkmix i 25 år utan några vitamintillsatser, jag kan räkna på min ena hand hur många sjuka fiskar jag har haft under den tiden, och det har inte med att göra att jag har matat med räkmix, det har varit andra faktorer som har gjort att fiskarna har blivit sjuka.janne

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • August 2006
                • 239

                #8
                Janne när du gör din räkmix gör du väl typ 5 kilosportioner? Hur lång tid tar det innan dessa tar slut för dig?

                Fast du kanske säljer också?
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tulle89
                  Janne när du gör din räkmix gör du väl typ 5 kilosportioner? Hur lång tid tar det innan dessa tar slut för dig?

                  Fast du kanske säljer också?
                  Jag gör just nu 12 kg åt gången, jag har det i ca 8 månader.Det funkar hur bra som helst.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Janne när du gör din räkmix gör du väl typ 5 kilosportioner? Hur lång tid tar det innan dessa tar slut för dig?

                    Fast du kanske säljer också?
                    Nej, jag säljer inte längre räkmix.
                    Det är säkert 5 år sen jag sålde räkmix till affärer, då hade jag också min firma på min odling, ja det var tider, köpte 200 kg räkor i stöten 3 fulla frysar med bara räkor och räkmix.
                    Jag köpte andra handsräkor då, emellanåt så var dom gula och omfrysta flera gånger.
                    Det var absolut inga problem med den räkmixen, att fiskar blev sjuka.
                    Men självklart så är det ultimata att köpa riktigt röda räkor, för att det kan skilja en hel del på räkor man köper i affärerna, ju rödare ju bättre färg på fiskarna.Janne

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Nej, jag säljer inte längre räkmix.
                      Det är säkert 5 år sen jag sålde räkmix till affärer, då hade jag också min firma på min odling, ja det var tider, köpte 200 kg räkor i stöten 3 fulla frysar med bara räkor och räkmix.
                      Jag köpte andra handsräkor då, emellanåt så var dom gula och omfrysta flera gånger.
                      Det var absolut inga problem med den räkmixen, att fiskar blev sjuka.
                      Men självklart så är det ultimata att köpa riktigt röda räkor, för att det kan skilja en hel del på räkor man köper i affärerna, ju rödare ju bättre färg på fiskarna.Janne


                      Du är ett levande exempel på varför det är så bra att göra maten själv till fiskarna.
                      När du kan tjäna pengar då vaknar den lila kapitalisten inom dig och du kränger vad skit som helst bara för att tjäna pengar.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Räkmixen har nog mest näringsvärde om du jämför med andra torrfoder eller flingor, så där har räkmixen sin styrka..janne
                        Det håller jag definitivt inte med om. Torrfoder är överlägset - men däremot håller jag med om att räkmix har betydligt bättre näringsvärde än andra frysfoder.

                        Hur länge näringsvärdet håller sig i räkmix det vet jag inte, men efter så lång tid är nog inte mycket kvar i alla fall.
                        Sedan har ju olika saker olika hållbarhet och t.ex. vitamin C håller sig bara någon vecka i frysen.

                        Vill man köra frysfoder som huvudfoder så rekommenderar jag att man tillsätter ett speciellt vitaminpreparat som är framtaget för frysfoder. Man tar då fram frysfodret och låter det tina lite lätt samtidigt som man droppar på lite vitaminpreparat som sugs in i fodret och sedan matar man.

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det håller jag definitivt inte med om. Torrfoder är överlägset - men däremot håller jag med om att räkmix har betydligt bättre näringsvärde än andra frysfoder.

                          Hur länge näringsvärdet håller sig i räkmix det vet jag inte, men efter så lång tid är nog inte mycket kvar i alla fall.
                          Sedan har ju olika saker olika hållbarhet och t.ex. vitamin C håller sig bara någon vecka i frysen.

                          Vill man köra frysfoder som huvudfoder så rekommenderar jag att man tillsätter ett speciellt vitaminpreparat som är framtaget för frysfoder. Man tar då fram frysfodret och låter det tina lite lätt samtidigt som man droppar på lite vitaminpreparat som sugs in i fodret och sedan matar man.
                          Finns det nån undersökning på detta? Skulle gärna vilja läsa på lite Jag har läst att tex vitaminer för människor i tablettform är helt värdelöst (kommer dock inte ihåg var jag läste detta) Och hur mycket vitaminer finns det igentligen i tex droppform? Har du nån länk till nån studie? Detta är intressant tycker jag.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

                            #14
                            Ursprungligen postat av Beast
                            Finns det nån undersökning på detta? Skulle gärna vilja läsa på lite
                            Som vanligt finns det väldigt få studier överhuvudtaget på fiskmat - däremot självklart en hel del på vitaminers hålbarhet i fryst form.

                            Jag läste en hel del om detta en gång i tiden när jag "introducerade" räkmixen i början av 90-talet - men var det stod minns jag självklart inte nu 20 år senare. Dock har jag för mig att jag hittade en del i den första upplagan av denna bok http://www.amazon.com/Fish-Nutrition.../dp/0123196523 så läs den om du är intresserad.

                            Jag vet också att Roger Häggström (mångårig redaktör för CB) forskade en hel del i detta och han letade bl.a, fram ett s.k. stabiliserat C-vitamin med betydligt större hållbarhet i fryst tillstånd än vanlig C-vitamin. Det använde han och även jag i den räkmix vi tillverkade då. Denna C-vitamin använde också kommersiella fodertillverkare när de tillverkade sina frys men även torrfoder (detta hettas upp väldigt högt vid tillverkningen vilket gör att vissa vitaimer förstörs).
                            På den tiden så diskuterades också praktiska ämnen som dessa på ciklidstämmorna.

                            Jag har läst att tex vitaminer för människor i tablettform är helt värdelöst (kommer dock inte ihåg var jag läste detta)
                            Jag har nog inte påstått det. När jag introducerade räkmixen en gång i tiden så använde jag det vitamintillskott som säljs i zooaffärer och som är avsedda för smådjur och fåglar.

                            Och hur mycket vitaminer finns det igentligen i tex droppform?
                            Antar att du menar sådant som är avsett till frysfoder för akvariefiskar. När jag var grossist i slutet av 90-talet som kom Dupla med Duplavit - men på senare år så har även andra fabrikanter kommit med egna preparat. jag är dock inte insatt.

                            Har du nån länk till nån studie? Detta är intressant tycker jag
                            På den tiden som jag var grossist så var inte ens internet påtänkt utan då läste vi böcker (om du inte är väldigt ung så minns du kanske hur böcker såg ut) så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med någon länk.

                            Kommentar

                            • Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege


                              Du är ett levande exempel på varför det är så bra att göra maten själv till fiskarna.
                              När du kan tjäna pengar då vaknar den lila kapitalisten inom dig och du kränger vad skit som helst bara för att tjäna pengar.
                              Ser inget fel har. Marknaden dynamik styr vad kapitalisten kan sälja och köpa.
                              Om du vill köpa eller sälja dålig räk mix är upp till dig.

                              Du vill väl inte att Mona Sthalin ska bästamma vad du anser är bra eller dålig räkmix? Backat med harliga rubriker från DN
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...