Inredningstråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbster
    Användare
    • November 2010
    • 40

Inredningstråd

Hej! Kan vi inte använda den här tråden till att visa upp helbilder på era akvarium?
    Jag är väldigt intresserad av att se hur det har inretts i olika akvarium,
    vilka växter ni har valt, sand, vad har ni för belysning/annan "hårdvara"(filter/värmare andra tillbehör)?
    Hur stora akvarium är det?
    Hur länge har det gått?

Själv har jag redan skickat in bilder på mitt akvarium i en annan tråd så det hade blivit lite kaka på kaka att slänga in det här också. Men jag vill se era grejjer!
  • Tony Tiger
    Användare
    • December 2009
    • 182

Ursprungligen postat av Gabbster
    Hej! Kan vi inte använda den här tråden till att visa upp helbilder på era akvarium?
    Jag är väldigt intresserad av att se hur det har inretts i olika akvarium,
    vilka växter ni har valt, sand, vad har ni för belysning/annan "hårdvara"(filter/värmare andra tillbehör)?
    Hur stora akvarium är det?
    Hur länge har det gått?

Själv har jag redan skickat in bilder på mitt akvarium i en annan tråd så det hade blivit lite kaka på kaka att slänga in det här också. Men jag vill se era grejjer!
    Ska hem o knäppa några bilder direkt! En extra kaka är väl aldrig fel, in med bilderna direkt nu!!

/T
    1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• Tony Tiger
      Användare
      • December 2009
      • 182

Btw... fin bild
      1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Håller med en extra kaka skadar inte. Här kommer några bilder på mina kar. Finns också lite var stans i andra trådar.
        1:a 936 liter med Jula blästersand en massa rötter. BTN moduler i massor. 90cm djupt, 160 brett och 65 högt. gått i >~2 år. Eheim 2260 + 1 powerheads i filtermodulerna. 2 doppvärmare. Jordätare och ett hantelpar.
        2:a 430liter Jula blästersand hela botten täckt av olika platta stenar. blåmålad bakgrund av tidigare ägare, jag hade velat ha slimline bakgrund men lite dyrt just nu. Ser att denna bild är lite gammal så jag ska fixa ny. Guianacara + sajica. Gått i ~1 år. Ska sätta i en eheim 2180 med inbyggt värmare strax, just inköpt.
        3:e 720 liter. Jula blästersand sten och rötter från trädgården. CA ciklider. BTN bakgrund. Fluval FX5 + Eheim innerfilter.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gabbster
          Användare
          • November 2010
          • 40

Tja, jag har ju plockat lite i det sedan sist så.

Det är iallafall ett 240L med Aequidens pulcher, Copeina guttata och två Peckoltior.
          Växterna är Svärdplantor i bakgrunden, javaormbunkar på rötter, Vallisnera, I mitten med längre blad står en cryptocoryne och javamossa. Dessutom har jag två jättestora vattenormbunkar i akvariet också men de har jag trimmat ner ganska kraftigt så dem ser man inte. Rötter är Red moore.
          Akvariet har varit igång i 4 ½ mån. och hittils har jag fått en härlig invasion av grönalger som ni ser Lägger sig som en fin matta över växer och i små fläckar på gruset, inte så trevligt. men hoppas att lite näring åt växter ska få dem att konkurera ut alger.
          Kör Eheim 2224 ytterfilter och 2x30W lysrör.
          Blir snart till att göra mig av med ett par blåciklider då de blir för stora för akvariet så småningom.

Kommentar

• Gabbster
            Användare
            • November 2010
            • 40

De tunna rötterna/kvistarna?? i dina akvarium ser så fräcka ut. det är alltså bara plock från trädgården? Coolt!

Kommentar

• FrePGun
              Användare
              • March 2009
              • 2410

DRE

Dina akvarium är verkligen granna, men 720 karet tycker jag är huvudet på spiken!!!

Finns det någon mer tråd om detta kar? Vore intressant med mer info om rötterna och grenarna du tagit in tex.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Kul att du tycker det. Jag har ingen projekttråd, men en del bilder finns i CA trådarna.

Min tanke var att först ha platta mörka skifferstenar som mer eller mindre täcker botten så att de syns istället för botten om fiskarna gräver. Sedan ville jag ha stora granit/skifferstenar som delade av karet och skapade utrymmen där arterna kunde skapa sina revir. Slutligen en hel del rötter. Till skillnad från många CA kar som har ganska stora simutrymmen siktar jag på snåriga ytor. Inspirerat från någon film jag sett från Kuba, samt mina egna minnen från barndomen vid dykningar i norrländska sjöar. Jag vill att de ska kunna gömma sig.
                Rötterna är annars rätt standard, men jag har några tunnare grenar från skalade pilar. Inte bara en grov i mitten.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

@Gabbster. Om Cyanon blir för j-vlig så kan du ta till General Tonic, det fungerar klockrent. Annars tror jag cyano brukar bero på underskott av fosfor, men jag har provat att gödsla bort det utan framgång.

///David

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Nyare på 430 baljan. Jag har en ekgren med bark och knoppar på denna rätt i bara. Otocinclusarna var speciellt förtjusta i knopparna så de är nu borta. Barken gillar clown plecon och otocinclus samt L66 malarna.

///David

Kommentar

• Gabbster
                      Användare
                      • November 2010
                      • 40

Ursprungligen postat av DRE
                      @Gabbster. Om Cyanon blir för j-vlig så kan du ta till General Tonic, det fungerar klockrent. Annars tror jag cyano brukar bero på underskott av fosfor, men jag har provat att gödsla bort det utan framgång.
                      General Tonic har jag aldrig hört talas om, hittas det i akvarieaffärer? Hur funkar det?
                      Vad är det för växter du har i ditt 430 på den senaste bilden?

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

GT är bakteriedödande så inte perfekt för de "goda" bakterierna, finns på en del akvariebutiker. Vet ej vilka växter jag har jag har fått de flesta. En är vallisneria spiralis tror jag och kålplanta. ett par cryptocoryne.

///David

Kommentar

• Gabbster
                          Användare
                          • November 2010
                          • 40

Ursprungligen postat av DRE
                          GT är bakteriedödande så inte perfekt för de "goda" bakterierna, finns på en del akvariebutiker. Vet ej vilka växter jag har jag har fått de flesta. En är vallisneria spiralis tror jag och kålplanta. ett par cryptocoryne.
                          jasså, ajdå. jag får höra med någon på Akvarielagret när jag drar dit nästa gång. Är ju lite rädd om mina snälla bakterier eftersom akvariet är såpass nystartat. Om det är knappt ett halvår gammalt så borde ju inte filtret ha körts in ordentligt än och då kanske det är farligt att hälla i bakteriedödande?

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

På ett halvår så är det nog full fart på alla bakterier, men lite försiktigt ska man vara med matning 4-5 veckor efter behandling och noggrann med vattenbyten. samt observera om fiskarna ser ut att ha andnöd vilket kan tyda på ohälsosamma nitrit nivåer i akvariet. Den gång jag använde GT så hade jag inga negativa effekter med nitrit efter behanding, men jag har hört andra som varnar för det.

///David

Kommentar

• HåE
                              Användare
                              • September 2007
                              • 1525

400 liters!

400 liters kar med BTN moduler. Belysning 2st. Philips aquarelle rör samt en ramp med 4 halogenspottar. Filter i två BTN moduler med AquaClear 70 powerheads.
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

Arbetssätt...