Identifieringshjälp av malar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia & Jocke
    Användare
    • January 2010
    • 4

    Identifieringshjälp av malar.

    Idag har vi storstädat vårat 540 kar och återupptäckte tre malar. De har hamnat hos oss som bifångst (vid akvarieköp) och tidigare ägare har inte kunnat svara på vad det är för något. De är skygga så vi har knappt sett dem sedan vi släppte i dem.

    Mal ett har tre par skäggtömmar och är ca 15 cm.

    Mal två har ochså tre par skäggtömmar och är 10-12 cm

    Mal tre är ca 5 cm och den vet vi är minst 7 år gammal.

    Alla tre låter när man håller i dem.

    Vi har tänkt göra oss av med dessa så vi skulle uppskatta om någon kan hjälpa oss med deras namn.
  • Rooster
    NCS Medlem
    • November 2009
    • 473

    #2
    Skall inte uttala mig om specifika arter men de två första är iaf synodontisar. Det förekommer en hel hybrider i handeln å är man kunnig kan man se om malen i fråga är en hybrid och kanske till och med mellan vilka arter. zoopet har en hel del synodontisar under sina artbeskrivningar, kanske kan va värt att gå in där å kolla... måste dock va guldmedlem för att kunna se många av dem.
    Den sista malen är en L-mal (loricariid) men vilken vågar jag inte uttala mig om, men det är troligtvis inte en ancistrus pga den är så liten trots åldern och storleken på kar den gått i, sen ser det ut som att den har en tendens till ränder vilket vanlig ancistrus oxå saknar. Inte mkt till hjälp kanske men om ni inte får nått bra svar här så kolla om nån på goc.se vet...

    Kommentar

    • malavi
      Användare
      • December 2008
      • 23

      #3
      Tycker 3an ser ut som en clown pleco

      Kommentar

      • Mia & Jocke
        Användare
        • January 2010
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Skall inte uttala mig om specifika arter men de två första är iaf synodontisar. Det förekommer en hel hybrider i handeln å är man kunnig kan man se om malen i fråga är en hybrid och kanske till och med mellan vilka arter. zoopet har en hel del synodontisar under sina artbeskrivningar, kanske kan va värt att gå in där å kolla... måste dock va guldmedlem för att kunna se många av dem.
        Den sista malen är en L-mal (loricariid) men vilken vågar jag inte uttala mig om, men det är troligtvis inte en ancistrus pga den är så liten trots åldern och storleken på kar den gått i, sen ser det ut som att den har en tendens till ränder vilket vanlig ancistrus oxå saknar. Inte mkt till hjälp kanske men om ni inte får nått bra svar här så kolla om nån på goc.se vet...
        Synodontis ser det ut att vara och efter att ha letat lite så förstår jag det nästan omöjliga i att identifiera dessa utan att ha en fisk i varje hand.
        tack

        Kommentar

        • Mia & Jocke
          Användare
          • January 2010
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av malavi
          Tycker 3an ser ut som en clown pleco
          Tack, Har hittat massa olika färger av L-104 varav ett par är liknande den jag har. Tycker även att storlekan på dem stämmer bra.

          Kommentar

          • Rooster
            NCS Medlem
            • November 2009
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av Mia & Jocke
            Synodontis ser det ut att vara och efter att ha letat lite så förstår jag det nästan omöjliga i att identifiera dessa utan att ha en fisk i varje hand.
            tack
            Hehe ja det verkar inte vara så lätt...

            Kommentar

            • GöranE
              Användare
              • February 2009
              • 334

              #7
              Det finns en sida som är special för malar. Guardians of Catfish.
              Kolla in :

              Jordätare är det som gäller..

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Eller denna som är lite mer aktiv. Men mest L-malar då. Annars håller jag med om att sista är en clown pleco.

                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Mia & Jocke
                  Användare
                  • January 2010
                  • 4

                  #9
                  Tack ni som hjälpt oss med detta genom bra förslag och tips. Vi har nog ett par ljusskyggingar i 720 karet också och hoppas på att få hjälp med dessa med. Det blir nog inte förän i januari dock. Det finns ju somliga som tycker det finns viktigare saker i dessa dagar än akvarium.

                  Tack och god jul.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...