Ja, med Channa kan det nog funka, de är väl så pass värdefulla per capita. Troffar däremot har ingen marknad att tala om här, och kostar antagligen så lite att det inte är affär i att frakta dem utomlands. Små kullar är det ju också. Jullar och snäckisar kanske kunde gå.
Channa bilder
Kollaps
X
-
-
Med rätt kontakter är det inga problem att vare sig sälja channor eller tangayika. Kan jag dra upp tusentals Victoria i Sverige och sälja dem i Europa och Amerika. Borde det inte vara några större problem att sälja vare sig Tangayika eller Channa, men det gäller ju att sälja dem till priser som marknaden är beredd att betala.
Det var väl ok dom första åren men nu tappar man suget.Kommentar
-
Trist att du känner så, men jag kan förstå det också... Man kan tappa suget av den andra orsaken också, inte att man inte får yngel sålda, utan att dom fiskar man är intresserade är stört omöjliga att få tag i... Till slut så orkar man inte leta nåt längre.
Men Finn... Bara för att jag är nyfiken och har tillfället att fråga en expert. Vilken Channa skulle du rekommendera om dom två viktigaste kriterierna är 1:Liten och 2:Fredlig (jag förstår ju att "fredlig" är relativt med såna här fiskar, men det borde finnas mindre aggressiva arter)?Kommentar
-
Trist att du känner så, men jag kan förstå det också... Man kan tappa suget av den andra orsaken också, inte att man inte får yngel sålda, utan att dom fiskar man är intresserade är stört omöjliga att få tag i... Till slut så orkar man inte leta nåt längre.
Men Finn... Bara för att jag är nyfiken och har tillfället att fråga en expert. Vilken Channa skulle du rekommendera om dom två viktigaste kriterierna är 1:Liten och 2:Fredlig (jag förstår ju att "fredlig" är relativt med såna här fiskar, men det borde finnas mindre aggressiva arter)?
Två underbara channor som blir runt 16-18cm.
Sp assam ses väl som den mindre av dom två och den verkar vara lättare att få lek på.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Det går ett intressant program om ormhuvuden på Nat.Geo. Wild som heter fishzilla. Riktiga överlevare som sprids i floder och sjöar i USA. Hittade en trailer på youtube.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
-
-
-
Kommentar
-
Här är foton på vår Channa Pulchra, den går för tillfället själv i ett mindre kar men kommer så småningom till ett större.
Har ingen tidigare erfarenhet av dessa fiskar, men de är ju helt fantastiska, det är fullt ös på den hela tiden och dessutom väldigt vackra.
Nedan kommer en historia om vår Channa som inträffade i somras.
Frugan och jag skulle åka bort några dagar nu i somras och ber vår granne om hjälp med att mata våra fiskar.
Grannen som är en väldigt hygglig person lovar att göra det åt oss, och efter en snabb "genomgång" av utfodring i våra akvarier ger vi oss iväg.
Efter någon dag blir det dags för grannen att utföra tjänsterna han lovat, men han blir helt ställd när han inte hittar ormhuvudfisken i sitt akvarium.
Han ringer till mig och förklarar med ganska nervös stämma att fisken inte finns i akvariet, jag svarar att det måste den ju göra i samma skede som jag kommer på att jag hade ju lagt 2 trälister som mellanlägg mellan akvariet och täckrampen för att det skulle kunna luftas ut lite värme nu när det varit några riktigt varma dagar.
Jag ber då grannen att tömma akvariet så pass att han kan dra ut det en bit från väggen för att se om fisken ligger där och att han kan spola ner den döda fisken så vi slipper den lukten när vi kommer hem.
Grannen lovar att utföra detta och säger att han ringer mig när det är klart.Efter ca: 20 minuter ringer grannen till mig och är helt uppspelt:
- Vad är det för monsterfisk du har egentligen, den lever ju, dessutom hade den hoppat i håven självmant när grannen skulle "lirka" fram den emellan väggen och akvariets baksida. Grannen stoppade förstås i fisken fort som bara den, och turligt så har den klarat sig väldigt bra från skador vid denna rymning, inga skador på fenor eller liknande. Jag har läst lite om dessa fiskar att de kan klara sig stunder ovan vatten och till och med förflytta sig emellan vattenhålor men att vår fisk skulle vara i livet och välbehållen det trodde jag aldrig. Det tog ju åtminstone 30 minuter från det grannen ringde tills fisken var i akvariet igen. Ja det var historien om vår Channa och trälisterna är som ni förstår borta för alltid.
Vad fisken heter ??? Ursut numeraMvh ThomasKommentar
Kommentar