Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FINN
    Användare
    • June 2010
    • 679

Ursprungligen postat av liv
    Fantastiske bilder.Du må skrive en artikkel i ciklidbladet om channaer,synes de er utrolig flotte og intressante.Kunne godt tenkt meg og hatt noen,men har nettop kjøpt meg ett gjeng Hoplarcus Psittacus.Skal holde utkikk i diverse buttikker etter channaer ,så kanskje jeg finner plass til dem i ett eget akvarium.Fin tråd,bare pøs på med bilder og opplysninger.
    Tackar

Kommentar

• FINN
      Användare
      • June 2010
      • 679

Ursprungligen postat av liv
      Hvilket engelsk forum?
      The snakehead forum.com

Kommentar

• FINN
        Användare
        • June 2010
        • 679

Channa gachua/limbata, lek par.

Kommentar

• Robidobban
          Användare
          • October 2011
          • 61

Ursprungligen postat av FINN
          Hej, ska du ha en tropisk Channa som blir över 20cm så är nog Punctatan en bra kandidat, den blir runt 30cm. Sen har du Pleurophthalma som blir ca:40cm och är en mer frisimmande Channa. Det finns några till så som Micron,Marulia & Marulioides men dom blir väldigt stora (65-120cm) och växer ur dom flesta kar (inget jag rekomenderar) Du har också dom som blir upp till 20cm och det är Gachua/Limbata. Dom här brukar även vara hyfsat lätta och få till lek om man är intresserad av det. Sen har du dom små Orientalis som blir runt 15cm och dom kan man ha i ganska små kar (100lit för ett par) Ser att du inte bor allt för långt bort, blir du sugen får du komma och titta
          Jag googlade på dom arterna du rekommenderade och jag tycker att Pleurophthalman var snyggast, Gachua/Limbatan var också lite intressant då den både va snygg och va lättlekt.
          Micron vet jag redan att den blir för stor, och det är riktigt synd då den är så snygg!
          Vad tycker du är en lagom stor tank till ett par Pleurophthalmas (om det nu är par man ska ha när man håller dom)?
          Vad ska man mata dom med? Jag har läst i den här tråden att små channor äter insekter, men när dom blir större då, ska dom få pellets och liknande då?
          Samma frågor om Gachua/Limbatan.

Ursäkta att det blir så många frågor, men jag vill gärna vara väl förberedd när jag köper ny arter, va beredd på att det kommer fler

Ja nån gång kanske jag kan komma och kolla på dina channor

Kommentar

• FINN
            Användare
            • June 2010
            • 679

Pleuron är en av dom få frisimmande channorna och dom behöver lite större utrymme en en icke frisimmande channa i samma storlek. Som små köper man en grupp på fem till sex stycken och drar upp dom i storlek och när dom har fått en bra storlek kan du ha hela gruppen i ett 720lit kar. Men får man en utparning så räcker bara karet till paret. Dom här channorna är känsliga som små och det är inte ovanligt att flera dör under uppväxten. Bra vatten kvallite' är det som gäller. Jag har inte hållt denna channa själv och har därför ingen personlig erfarenhet av den. Maten: Zophobas, frystfisk, Räkor, Musslor, Pellets, Syrsor & Daggmask är bra mat till dom.
            Gachua/Limbata är en dvärgchanna som inte behöver så stora kar och är ofta ganska lättlekt. Också här köper man en grupp (5-7st) och då räcker det med ett 375lit kar tills dom parar ut, då får man flytta paret till ett eget kar. Ett 222lit kar räcker för ett par. Dom här channorna är mycket tåligare än dom ovannämda så det räcker att byta vatten 3-4ggr per år. Men det är en stor växtmassa som krävs med så lite vattenbyten. Maten är samma som ovan men du kan lägga till Mjölmask, bloodworms, Gräshoppor mm. Det är givetvis lättast om du får över dom på pellets men inte lika kul.

Kommentar

• Robidobban
              Användare
              • October 2011
              • 61

Eftersom Pleuron vill ha bra vattenkvalite' så borde det väl gå att ha den med andra fiskar, eller är det ett artkar det gäller för dom också?
              Fast då kanske man måste ha ett större kar än 720 liter.
              Vet du hur snabbt Pleurophthalma och Gachua/Limbatan växer?

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

Ursprungligen postat av Robidobban
                Eftersom Pleuron vill ha bra vattenkvalite' så borde det väl gå att ha den med andra fiskar, eller är det ett artkar det gäller för dom också?
                Fast då kanske man måste ha ett större kar än 720 liter.
                Vet du hur snabbt Pleurophthalma och Gachua/Limbatan växer?
                Om man jämför channor med tex ciklider så är channorna ganska veka och channor har en tendens att komma bort i ett blandkar. Nu säger jag inte att det inte funkar men det kan sluta med att channorna tynar bort. Jag förespråkar artkar för då får man se så mycket mer av channornas beteende en bara en fisk som simmar omkring. Channor i sak växer ganska fort om dom får rätt miljö och mat. Något snabbare en ciklider.

Kommentar

• Robidobban
                  Användare
                  • October 2011
                  • 61

Mitt nästa kar (köper jag antagligen om 2-3 år) ska bli ett monsterkar på 720 liter och i det hade jag tänkt mig 2-3 stycken F.gars, några Polypterus arter (funderar fortfarande på vilka) och några Pleurophthalmas. Vad tror du om den kombinationen, skulle channorna må bra och skulle dom bete sig lite som om dom gick i ett artkar?Om det inte går får jag helt enkelt skippa channorna och ha dom själva i nästa kar jag ska köpa.

Kommentar

• FINN
                    Användare
                    • June 2010
                    • 679

Dom skulle förmodligen klara sig bra men inte som dom skulle i ett artkar.

Kommentar

• Robidobban
                      Användare
                      • October 2011
                      • 61

Okej, tack för svaren.
                      Jag får se hur jag ska göra .

Kommentar

• FINN
                        Användare
                        • June 2010
                        • 679

Tänkte liva upp denna tråden igen med lite auranti bilder.

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Detta är en Channa sp fire back.
                          Jag har ett mycket fint par av dessa.

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ja det gjorde du rätt i, härligt!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• salmberg
                              Användare
                              • October 2007
                              • 830

Ursprungligen postat av FINN
                              Tänkte liva upp denna tråden igen med lite auranti bilder.
                              Myckrt fina Finn. Dom ser stora ut.

Kommentar

• FINN
                                Användare
                                • June 2010
                                • 679

Tackar, den största ligger på ca: 35cm.

Kommentar

Arbetssätt...