Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

Hopp och förtvivlan!

Hej och tusan också : (

Hej därför att jag är ny här på forumet, och tusan också att mitt nya 720-projekt är en tank tänkt för mycket rening och god genomströmning.

Det kommer vara en Eheim Compact +3000 och en väldigt god filtrering i det karet....vilket inte låter som idealet för Channor.

Jag hade Channa Bleheris i ett mindre 220-kar för några år sedan, med mindre pump och LED-spottar som belysning. De var härliga både till utseende och "personlighet", och med den här tråden blir jag helt nytänd på dem.

Skulle det fungera med Channor i min nya tank? Jag kan reglera flödet i pumpen givetvis, men vattenkvaliteten blir ju inte svartvatten eller surt heller.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Välkommen hit Perfetto

FINN kan detta bättre men jag tror de ska ha ganska lungt vatten mycket växter gärna vid ytan och så ryktas det om att man inte ska byta alltför ofta... Surt vet jag inte om det behöver vara.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

I min Channaburk, 750 liter, så har jag en Eheim compact 3000l/h bakom en filter matta och det fungerar bra. Överlag så gäller många växter, gärna flytväxter, och inte alltför täta vatten byten. Jag byter ca 25 % vatten varannan månad men det finns dem som byter än mer sällan, men det beror på hur mycket växter du har antal fiskar mm.

Kommentar

• Perfetto
          Användare
          • May 2011
          • 124

Ja i min förrförra 220-tank där jag hade Channa Bleheri körde jag med svag pump och lite ytväxter. Bytte vatten max en gång i månaden.

Men vill de inte har lite surt vatten, har jag för mig?

Kommentar

• Perfetto
            Användare
            • May 2011
            • 124

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            I min Channaburk, 750 liter, så har jag en Eheim compact 3000l/h bakom en filter matta och det fungerar bra. Överlag så gäller många växter, gärna flytväxter, och inte alltför täta vatten byten. Jag byter ca 25 % vatten varannan månad men det finns dem som byter än mer sällan, men det beror på hur mycket växter du har antal fiskar mm.

- Vad har du för pH i den tanken?

Har du te-färgat vatten eller klart?

Kommentar

• Perfetto
              Användare
              • May 2011
              • 124

Ursprungligen postat av DaRe
              Välkommen hit Perfetto

FINN kan detta bättre men jag tror de ska ha ganska lungt vatten mycket växter gärna vid ytan och så ryktas det om att man inte ska byta alltför ofta... Surt vet jag inte om det behöver vara.
              - Tackar o niger vackert : )

Ja så höll jag dem i min dåvarande tank. Men nu blir det, som sagt, lite mer cirkulation...så jag undrar hur det är med pH-värdet för att de ska må gott.

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

Hej och välkommen Perfetto Ph har mindre betydelse för Bleheri utan mycket flytväxter och mindre ytrörelse är bra. Jag byter vatten var fjärde månad och då också bara 10%. Det finns dom som behöver svartvatten men Bleheri är inte en av dom.

Kommentar

• Perfetto
                  Användare
                  • May 2011
                  • 124

Ursprungligen postat av FINN
                  Hej och välkommen Perfetto Ph har mindre betydelse för Bleheri utan mycket flytväxter och mindre ytrörelse är bra. Jag byter vatten var fjärde månad och då också bara 10%. Det finns dom som behöver svartvatten men Bleheri är inte en av dom.
                  - Ah, okej. Men hur ser det ut med algtillväxten i ditt kar?

Kommentar

• FINN
                    Användare
                    • June 2010
                    • 679

Ursprungligen postat av Perfetto
                    - Ah, okej. Men hur ser det ut med algtillväxten i ditt kar?
                    Jag har knappt några alger.Jag brukar ha en ancistrus som sköter det + alla växter.

Kommentar

• FINN
                      Användare
                      • June 2010
                      • 679

Nu har jag gjort det igen. Lek på den vanliga Channa stewartii

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Läckert.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Den här hanen ligger på ca: 25cm.

Kommentar

• Perfetto
                            Användare
                            • May 2011
                            • 124

FINN- du som verkar lyckas med dina Channor så bra både vad gäller trivsel och avel...tror du att jag kan hålla ex. Bleheri i ett 720 där jag vill ha ett klart vatten med god rening? Jag tänker mig inte frekventa vattenbyten direkt, men kanske var tionde, var fjortonde dag sådär 10% eller nåt.

Belysningen blir LED-spottar, alltså inte flödande lysrör.

Skulle helst vilja ha lite större Channor, men jag vet inte om de är än mer beroende av dunkelt ljus och "mognare" vatten än dvärgchannorna. Sen är de ju inte lika färggranna överlag.

Kommentar

• FINN
                              Användare
                              • June 2010
                              • 679

Ursprungligen postat av Perfetto
                              FINN- du som verkar lyckas med dina Channor så bra både vad gäller trivsel och avel...tror du att jag kan hålla ex. Bleheri i ett 720 där jag vill ha ett klart vatten med god rening? Jag tänker mig inte frekventa vattenbyten direkt, men kanske var tionde, var fjortonde dag sådär 10% eller nåt.

Belysningen blir LED-spottar, alltså inte flödande lysrör.

Skulle helst vilja ha lite större Channor, men jag vet inte om de är än mer beroende av dunkelt ljus och "mognare" vatten än dvärgchannorna. Sen är de ju inte lika färggranna överlag.
                              Hej, ledsen att jag inte svarat fören nu men jag har varit på semester. Visst kan du hålla Bleheri i ett sånt kar men har du mycket växter i behöver du inte byta vatten så ofta. Jag byter vatten fyra gånger om året och har helt klart vatten. Använd gärna en ljus ramp och reglera ljuset med flytväxter. Alla mindre och större Channor älskar flytväxter. när du har ett så stort kar skulle jag välja en något större Channa, kanske C pulchra eller C stewartii. I början av denna tråd ser du bilder på mitt gamla Pulchra par och deras ungar och det vattnet är helt klart. Jag bytte vatten fyra gånger om året i det karet. Det är bara att fråga om du undrar över något.

Kommentar

• FINN
                                Användare
                                • June 2010
                                • 679

Malaysisk Limbata/Gachua

Kommentar

Arbetssätt...