Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ursprungligen postat av FINN
    Jag brukar ha en liten mal (Ancistrus)hos dom och är du inte ute efter att leka dom så går det bra med en mindre grupp småbotior som städ patrull.Dom fiskarna har klarat en temp sänkning på vintern mycket bra fast det inte är optimalt för dom.Större tetror & barber funkar bra om du kan hitta några som klarar det subtropiska klimatet.Men är du ute efter att få lek hade jag valt att bara ha malen.
    Är det absolut nödvändigt med en temperatursänkning? 240-liters karet är helt öppet så där får jag ned tempen till 21-23 grader ungefär, det kanske är ok? Men Juwel-karet däremot går nog aldrig under 26 grader och går under varmaste sommaren lätt upp till 28-29 grader. :/
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FINN
      Användare
      • June 2010
      • 679

Tempen måste sänkas annars har du svampangrepp som ett brev på posten.Och då menar jag inte lite ludd någonstans på den utan den dör som en bommelstuss.Täckglas är ett måste på Channor,ser dom en möjlighet att hoppa ur så gör dom det.En zooaffär nära mig köpte 15st Pulchra av mig, efter matning en dag glömde dom täckglaset av och dagen efter låg 8st torkade Pulchrer på golvet.Dom är rymningskonstnärer.Tycker du ska jaga en tropisk Channa om du inte kan få ned tempen till 16-18g i 2-3mån.Orientalis är en liten Channa (10-12cm)och finns i tre olika varianter. (Bentota ganga,Kottawa forest A,Kottawa forest B)Ch bankanensis blir 15-16cm & ch panaw ca:20cm.Sen finns det givetvis tropiska Gachua (Limbata) allt mellan15-20cm.Det finns några fler men då närmar du dig 25-30cm strecket och då är övriga fiskar uteslutet.Hade du bara fått ned karet till 18-19g så hade Pulchran varit ok.
      Senast redigerad av FINN; 23 December 2010, 12:55.

Kommentar

• FINN
        Användare
        • June 2010
        • 679

Pulchra paret och yngel

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Ursprungligen postat av FINN
          Tempen måste sänkas annars har du svampangrepp som ett brev på posten.Och då menar jag inte lite ludd någonstans på den utan den dör som en bommelstuss.Täckglas är ett måste på Channor,ser dom en möjlighet att hoppa ur så gör dom det.En zooaffär nära mig köpte 15st Pulchra av mig, efter matning en dag glömde dom täckglaset av och dagen efter låg 8st torkade Pulchrer på golvet.Dom är rymningskonstnärer.Tycker du ska jaga en tropisk Channa om du inte kan få ned tempen till 16-18g i 2-3mån.Orientalis är en liten Channa (10-12cm)och finns i tre olika varianter. (Bentota ganga,Kottawa forest A,Kottawa forest B)Ch bankanensis blir 15-16cm & ch panaw ca:20cm.Sen finns det givetvis tropiska Gachua (Limbata) allt mellan15-20cm.Det finns några fler men då närmar du dig 25-30cm strecket och då är övriga fiskar uteslutet.Hade du bara fått ned karet till 18-19g så hade Pulchran varit ok.
          Rymmningsproblemet har jag löst genom att snickra ihop en överbyggnad i trä med en träram högst upp med ett plastgaller för vinbärsbuskar. Temperaturproblemet är svårare att lösa. Kanske det var därför pulchrorna jag hade tidigare fick svamp i munnen? Svampen försvann visserligen efter ett tag men jag hade inte fiskarna så länge, det kanske hade gått dåligt i längden.
          Jag har hört att det finns kylanläggningar man kan använda för att sänka tempen ett par grader. Men de lär säkert kosta en del.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• danne0301
            Användare
            • March 2010
            • 70

Inte bara kostar de en hel del, vill man sänka tempen nedanför rumstemperatur så får man ytterligare problem i form av kondens utanpå glaset, fysikens lagar varmt möter kallt. Det ser ju inte bara för jäkligt ut utan det rinner dessutom ner och förstör vad karet står på.
            Det går att lösa med dubbla glas osv men då blir det ju en helt annan division..

Du kan inte ha karet stående t.ex. nära en otät ytterdörr eller under/nära ett fönster utan radiator? Sånt får ju ner tempen en hel del.. Eller, om du har 100% täckglas så kan man ju ta hål någon centimeter bara i varje hörne, motverkar lite uppvärming av belysningen iaf. Eller lägga något under glaset så att det vinklas öppet liiiite utmed en långsida.
            540, 222, 54, 54

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ursprungligen postat av danne0301
              Inte bara kostar de en hel del, vill man sänka tempen nedanför rumstemperatur så får man ytterligare problem i form av kondens utanpå glaset, fysikens lagar varmt möter kallt. Det ser ju inte bara för jäkligt ut utan det rinner dessutom ner och förstör vad karet står på.
              Det går att lösa med dubbla glas osv men då blir det ju en helt annan division..

Du kan inte ha karet stående t.ex. nära en otät ytterdörr eller under/nära ett fönster utan radiator? Sånt får ju ner tempen en hel del.. Eller, om du har 100% täckglas så kan man ju ta hål någon centimeter bara i varje hörne, motverkar lite uppvärming av belysningen iaf. Eller lägga något under glaset så att det vinklas öppet liiiite utmed en långsida.
              Knepigt värre. Jag vill helst undvika att flytta karet och jag vet inte hur mycket det skulle hjälpa, det är rätt jämnvarmt i hela lägenheten, så jag vet inte vad mer jag kan göra. Karet är helt utan täckglas just nu, lysrampen värmer visserligen en del men man vill ju kunna se fiskarna också. Va trist att det ska falla på nåt sånt här.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

Titta lite på DIY på mfk sweden där är det en som bygger i hop något att kyla ned karet med.

Kommentar

• FINN
                  Användare
                  • June 2010
                  • 679

Bleheri

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Mycket vackra fiskar.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
                      Användare
                      • June 2010
                      • 679

Tackar,Mitt par är i lektagen och hon är romstinn.Hade varit en fin julklapp med en lek från dom

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Vilken tropisk art hade du valt Finn om du hade skaffat en? Varför i så fall? Kollade lite på dem du nämnde ovan, orientalis var hyffsat färggrann på vissa bilder. Annars verkar de tropiska channorna inte vara i närheten av så fina som de subtropiska.

/Jocke

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Som sagt,Jag har tre stycken tropiska.Ch bankanensis,Ch gachua/Limbata & P ch africana.Men är på jakt efter en tropisk till (Orientalis bentota ganga)och en subtropisk (Ornatipinnis) Jag vill gärna ha Orientalis för att dom har en behändig storlek och kräver inte så stora kar och så är dom snygga också

Kommentar

• FINN
                            Användare
                            • June 2010
                            • 679

Fiskar som jag har haft men sålt. Ch sp red fin

Kommentar

• Gäst

... :p

Kommentar

• FINN
                                Användare
                                • June 2010
                                • 679

Det var stora Channor! Hur stora är dom och hur många har du?

Kommentar

Arbetssätt...