Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FINN
    Användare
    • June 2010
    • 679

Gachuan finns som både tropisk & subtropisk men det finns så många olika att det forskas om dom nu.Det är inte säkert att alla kommer vara Gachua efter dom är klara.Redan nu finns det förslag att alla tropiska Gachua ska heta Limbata i stället men det är inte klart det heller.

Kommentar

• FINN
      Användare
      • June 2010
      • 679

Här är den enda mellanstora Channan jag har.Aurantimaculata,den här idividen är bara ca 16cm.Har en på 30cm men den är inte villig att visa upp sig på kort men jag jobbar på det

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Oj den där sista var grann! Hur stora blir de där som fullvuxna? Och hur snabbt växer de?

Hur är lucius förresten, vet du det? De går tydligen att få tag på nu.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Ursprungligen postat av FINN
          Här är den enda mellanstora Channan jag har.Aurantimaculata,den här idividen är bara ca 16cm.Har en på 30cm men den är inte villig att visa upp sig på kort men jag jobbar på det
          Verkligen jättefin! Vad bör man tänka på som Channanybörjare då? Varje gång jag ser dessa fiskar blir jag sugen, så någon gång i framtiden lär jag väl ha något lämpligt kar redo och då blir det nog några fiskar kan jag tänka mig... Det verkar spontant som att de subtropiska i regel är lite mer färggranna än de tropiska. Är det bara ett fåtal arter som är hyffsat möjliga att få lek på? Vilka arter är lämpligt att börja med? Många frågor nu....

/Jocke

Kommentar

• FINN
            Användare
            • June 2010
            • 679

Ursprungligen postat av FI
            Oj den där sista var grann! Hur stora blir de där som fullvuxna? Och hur snabbt växer de?

Hur är lucius förresten, vet du det? De går tydligen att få tag på nu.
            Aurantin kan komma upp i en storlek på ca 45cm och växer ganska fort, den är subtropisk.Lucius blir också runt 45cm och är en tropisk Channa som gärna lever i ett lite surare (ph runt 6,5)svart vatten.Hansh postade ett par bilder i denna tråden på Lucius.

Kommentar

• FINN
              Användare
              • June 2010
              • 679

Ursprungligen postat av Banderad
              Verkligen jättefin! Vad bör man tänka på som Channanybörjare då? Varje gång jag ser dessa fiskar blir jag sugen, så någon gång i framtiden lär jag väl ha något lämpligt kar redo och då blir det nog några fiskar kan jag tänka mig... Det verkar spontant som att de subtropiska i regel är lite mer färggranna än de tropiska. Är det bara ett fåtal arter som är hyffsat möjliga att få lek på? Vilka arter är lämpligt att börja med? Många frågor nu....

/Jocke
              Vet man med sig att man har svårt att få ner tempen så ska man satsa på någon tropisk sort som Orientalis,Bankanensis mm.Kan man få ner tempen till 17-18g under ett par månader på vintern så tycker jag att Pulchran är den bästa att börja med.Den är nog också den lättaste Channan att få till lek.Dom allra största Channorna (100-150cm) kan man nog räkna bort att få lek på men dom flesta andra ska gå om man är enveten nog.Det är viktigt att man lämnar dom i fred,dom behöver ingen som är i och rotar i karet hela tiden.Mitt Pulchra par har fått ha det lungt i 1½ år förutom vatten byte en gång var fjärde månad och dom leker konstant.Pascal Antler har nog fått lek på ca 25-30 st olika arter.

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

För att hålla en Channa bör man ha ett artkar.
                Köpa en grupp så att dom får hitta varandra själva.
                Mycket gömställen så som rötter,stenar,växter (både planterade & flytande)
                Ha en temp som passar Channan.
                Ha tålamod.
                Varierad kost
                Byta vatten vart fjärde månad eller färre. (beror på hur stor växtmassa man har)
                Filltret ska pumpa 1/3 del av vatten volymen.
                FRAMFÖR ALLT SKA MAN LÄSA PÅ OM DOM FISKARNA MAN HAR TÄNKT ATT KÖPA.
                Säkert något jag glömt men då får ni fråga

Kommentar

• FINN
                  Användare
                  • June 2010
                  • 679

Den stora Aurantin hittar en Zoophobas

Kommentar

• FINN
                    Användare
                    • June 2010
                    • 679

Ingen annan som har några bilder?

Kommentar

• FINN
                      Användare
                      • June 2010
                      • 679

Detta är en Gachua från ett område i Indien som heter Assam

Kommentar

• FINN
                        Användare
                        • June 2010
                        • 679

Några bra sidor att hämta info om Channor. IGL.home,Snakeheads.uk,Snakeheads.org,MFK.com,MFK. sweden,board.raubsalmler.
                        Finns ett par till.

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Detta är Ch gachua sp turquoise.Inte så villig att vara med på bild men det kommer väl det med

Kommentar

• FINN
                            Användare
                            • June 2010
                            • 679

Detta är en Gachua/Limbata.Vet inte vilken variant

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ös på bara. Intressant med alla bilder på dessa arter du har ett helt zoo av dessa hemma verkar det som.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
                                Användare
                                • June 2010
                                • 679

Lite mera utav Gachua/Limbata

Kommentar

Arbetssätt...