Gachuan finns som både tropisk & subtropisk men det finns så många olika att det forskas om dom nu.Det är inte säkert att alla kommer vara Gachua efter dom är klara.Redan nu finns det förslag att alla tropiska Gachua ska heta Limbata i stället men det är inte klart det heller.
Channa bilder
Kollaps
X
-
-
Här är den enda mellanstora Channan jag har.Aurantimaculata,den här idividen är bara ca 16cm.Har en på 30cm men den är inte villig att visa upp sig på kort men jag jobbar på detKommentar
-
Oj den där sista var grann! Hur stora blir de där som fullvuxna? Och hur snabbt växer de?
Hur är lucius förresten, vet du det? De går tydligen att få tag på nu.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
/JockeKommentar
-
Aurantin kan komma upp i en storlek på ca 45cm och växer ganska fort, den är subtropisk.Lucius blir också runt 45cm och är en tropisk Channa som gärna lever i ett lite surare (ph runt 6,5)svart vatten.Hansh postade ett par bilder i denna tråden på Lucius.Kommentar
-
Verkligen jättefin! Vad bör man tänka på som Channanybörjare då? Varje gång jag ser dessa fiskar blir jag sugen, så någon gång i framtiden lär jag väl ha något lämpligt kar redo och då blir det nog några fiskar kan jag tänka mig... Det verkar spontant som att de subtropiska i regel är lite mer färggranna än de tropiska. Är det bara ett fåtal arter som är hyffsat möjliga att få lek på? Vilka arter är lämpligt att börja med? Många frågor nu....
/JockeKommentar
-
För att hålla en Channa bör man ha ett artkar.
Köpa en grupp så att dom får hitta varandra själva.
Mycket gömställen så som rötter,stenar,växter (både planterade & flytande)
Ha en temp som passar Channan.
Ha tålamod.
Varierad kost
Byta vatten vart fjärde månad eller färre. (beror på hur stor växtmassa man har)
Filltret ska pumpa 1/3 del av vatten volymen.
FRAMFÖR ALLT SKA MAN LÄSA PÅ OM DOM FISKARNA MAN HAR TÄNKT ATT KÖPA.
Säkert något jag glömt men då får ni frågaKommentar
-
-
-
-
Några bra sidor att hämta info om Channor. IGL.home,Snakeheads.uk,Snakeheads.org,MFK.com,MFK. sweden,board.raubsalmler.
Finns ett par till.Kommentar
-
Kommentar
-
-
Ös på bara. Intressant med alla bilder på dessa arter du har ett helt zoo av dessa hemma verkar det som.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar