Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • December 2009
    • 182

Ursprungligen postat av FI
    Jag har bara en pytteliten micropeltes just nu, knappast värd att posta bild på, men här är den ökände hoppande C. cf ornatipinnis som startade den andra channa-tråden (och även mitt ormhuvveintresse). Riktigt snygg channa-art. Den var väldigt stillsam dock, men jag vet inte om det berodde på mig eller om det var typiskt för arten.
    Shit vilka fina ormhuven ni har allihop!!! Nu vart man ju riktigt sugen!
    Tyckte mej ana en Endlicheri till höger på bilden, kan de stämma??
    Planerar ett större akvarium (Typ 300X70X70) där jag ska ha mina fengäddor när dom växt till sej ihop med Några Jaggor, kan man skicka i några ormhuvuden i blasket med lr??
    Andra roliga tankar på vad som skulle passa i ett sånt mörkt, ont, läskigt monster kar??
    Vill helst att alla under 15 år ska börja gråta när dom tittar in i de
    1000l CA..... i trappen!!!

Kommentar

• FINN
      Användare
      • June 2010
      • 679

Ursprungligen postat av salmberg
      Hur stora kar behöver man till dvärgchannor? Ska de gå som par eller kan man ha dom i grupp?

Trevliga bilder och imponerande fiskar..
      Jag skulle nog villja säga att det finns 3st sorters Channor som man kan ha i grupp,Bleheri,sp Lal cheng/sp Assam & Orientalis.ca 6st i ett kar på minst 350lit.Två är subtropiska,det är bara Orientalisen som är tropisk.Alla andra Channor/Parachannor får man också ha en grupp av men när dom parar ut måste man lyfta ut paret eller dom övriga för paret slaktar allt i sin väg (man måste börja med grupper så att dom får välja partner själv)Dom tre jag nämde ovan kan gå i betydligt mindre kar som par.

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Finns det ett artregister liknande det här om ciklider där man kan se alla channor och beskrivningar om dessa?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
          Användare
          • June 2010
          • 679

Channor och Ciklider funkar inte ihop (i längden)Channan är igentligen en fegis som behöver ett artkar.Stora ciklider kommer att trycka undan Channorna och det slutar alltid med matvägran,svamp angrepp mm till slut dör dom.Små fisk ses ofta (inte alltid beroende vad det är för dvärg Channa)som mat även om dom är insektsätare.

Kommentar

• FINN
            Användare
            • June 2010
            • 679

Ursprungligen postat av DRE
            Finns det ett artregister liknande det här om ciklider där man kan se alla channor och beskrivningar om dessa?
            Det finns ett artregister på Monsterfishkeepers.com. Det finns även hur man håller Channor.
            Du kan också fråga Hansh som skrivit här i tråden. Han är den som kan mest om Channor i detta avlånga land.Men säg inte det till honom för han blir så kaxig då Du kan också fråga mig om det är något du undrar över.

Kommentar

• FINN
              Användare
              • June 2010
              • 679

Nu kommer det bilder på Parachanna africana.Dom lever i ett svartvatten + repiga rutor men det får ni stå ut med.

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

Så här kan det se ut i ett svartvatten kar

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Hur fixar du tevattnet?

Jag vet att dessa gillar mycket flytväxter och mörka kar och det har du lyckats med. dessutom ser det riktigt fint ut!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
                    Användare
                    • June 2010
                    • 679

Ursprungligen postat av DRE
                    Hur fixar du tevattnet?

Jag vet att dessa gillar mycket flytväxter och mörka kar och det har du lyckats med. dessutom ser det riktigt fint ut!
                    Jag andvänder mig av Eklöv för att få vattnet så mörkt.

Kommentar

• FINN
                      Användare
                      • June 2010
                      • 679

Det finns en bok om ormhuvudfiskar som är bra.Den beställde jag på Adlibris.Den är på tyska och heter Schlangenkopffishe.Det är Nora Brede & Pascal Antler som är författare till den.Googla gärna på Pascal för den tysken kan nog mest av alla.
                      Senast redigerad av FINN; 15 December 2010, 12:16.

Kommentar

• FINN
                        Användare
                        • June 2010
                        • 679

Liksom Parachanna africana så är denna Channa bankanensis både svartvatten/tropisk fisk. Mina är bara ungdomar ännu

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Pulchra ungdomar från min egen odling

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Jag kanske är ute och cyklar lite nu men är det inte pulchra som finns både i en tropisk och en subtropisk variant? Vilken temp håller du i karen med subtropiska arter Finn? Jättekul att se bilder på dina fiskar! Du kanske skulle kunna skriva en artikel till CB? På senare tid har det ju varit en och annan utblick från ciklidhobbyn, och för min del (och jag tror inte att jag hade varit ensam) hade det varit jätteintressant...

Edit: Eller det kanske var gaucha jag tänkte på förresten (som både finns i subtropisk och tropisk).

/Jocke
                            Senast redigerad av Banderad; 15 December 2010, 16:46.

Kommentar

• FINN
                              Användare
                              • June 2010
                              • 679

Hej,jo det här med Pulchran den finns bara som subtropisk.Så här är det, olika subtropiska fiskar behöver olika temp och olika fiskar klarar av lägre grader än vad dom behöver Ex: sp Assam/Lal cheng klarar temp ned till 10g men det räcker att den går ned till 15g för att den ska må bra.Pulchran därimot funkar inte ned till 10g men 16-17g.Men det räcker med 18 -19g.Jag har alla mina Channor i ett garage och det har fördelen att den följer tempen ute.På vintern får jag ned tempen till 16-17g och på sommaren kan det bli riktigt varmt.I sommras hade jag 29g utan problem mina Pulchror passade på att leka när det var så varmt.Men då är det extra viktigt att dom får sin köldperiod/viloperiod.

Kommentar

• FINN
                                Användare
                                • June 2010
                                • 679

Glömde att säga att mina tropiska Channor får en doppvärmare på vintern

Kommentar

Arbetssätt...