Channa bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FINN
    Användare
    • June 2010
    • 679

Channa bilder

Hej alla ni som lockats av rubriken.Jag heter Finn och har varit akvarist sedan 1978.Det har blivit en hel del fisk igenom åren så som SA,CA,VA och dom tre stora sjöarna i Afrika.Även lite från Australien & Asien har det blivit.Men ni vet hur det kan vara ibland, man tröttnar och akvaristiken går på sparlåga, tycker man har sett och gjort allt.Jag ville testa något nytt och hittade Channorna och vilken fart det blev på 'Gubben' Vet att det finns en annan tråd här någonstans som handlar om ormhuvuden men tänkte att en med mycket bilder i kan inte skada.Alla ni som har ett eller två ormhuvud/en fram med bilder,gamla som nya.Jag kanske ska börja med mina Ch bleheri
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Snygga bilder och fiskar. Ingen dålig lista med Channor heller. Får du lek på dem? Jag skulle vilja se en bild av den kvaliteten du har här med ett yngelstim dessutom, det vore läckert.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FINN
      Användare
      • June 2010
      • 679

En så länge är det bara Pulchrorna jag har yngel ifrån men en del av dom andra har parat ut.Det är bara att hänga i och vara tålmodig.Pulchra paret och yngel kommer det bilder på snart.

Kommentar

• FINN
        Användare
        • June 2010
        • 679

Här kommer pulchra paret med yngel

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Ja "ormskallar" är intressanta firrar, imponerande Channa samling du har Finn.

Slänger upp en bild på en av mina Parachanna obscura.

Kommentar

• FINN
            Användare
            • June 2010
            • 679

Härligt,visste väl att det fanns någon mer.Hur stora är dom?

Kommentar

• Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

Ursprungligen postat av FINN
              Härligt,visste väl att det fanns någon mer.Hur stora är dom?
              När bilden togs så var den nog ca 10 cm, jag har idag 3 st som är 12-15 cm.

Trots sin glupskhet så tycker jag att dem växer ganska långsamt. Jag hade dem tillsammans med en grupp C.kraussi men de växte ifrån P.obscura så jag har nyligen flyttat dem till ett eget kar. Dem har haft lite svårt med omställningen i sitt nya hem, åt nästan inget de 2 första veckorna men nu så har de börjat äta ordentligt igen.

Någon som vet om P.obscura är lätt/svårodlad?

Kommentar

• FINN
                Användare
                • June 2010
                • 679

Hade tur att komma in i Channa garaget när två hanar av sp Assam gjorde upp

Kommentar

• Ove Planstedt
                  NCS Medlem
                  • May 2006
                  • 1816

Granna firrar hur stora e dem??

Kommentar

• FINN
                    Användare
                    • June 2010
                    • 679

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    När bilden togs så var den nog ca 10 cm, jag har idag 3 st som är 12-15 cm.

Trots sin glupskhet så tycker jag att dem växer ganska långsamt. Jag hade dem tillsammans med en grupp C.kraussi men de växte ifrån P.obscura så jag har nyligen flyttat dem till ett eget kar. Dem har haft lite svårt med omställningen i sitt nya hem, åt nästan inget de 2 första veckorna men nu så har de börjat äta ordentligt igen.

Någon som vet om P.obscura är lätt/svårodlad?
                    Jag har själv en Parachanna och den ska ha svagt surt svartvatten hur det är med Obscura är jag inte säker på.Men dom flesta 'Snakeheads' bryr sig inte om ph och andra värden.Det är ett fåtal som gör det.

Kommentar

• FINN
                      Användare
                      • June 2010
                      • 679

Mina sp Assam (sp Lal cheng) är 14-15cm

Kommentar

• Banderad
                        Användare
                        • February 2006
                        • 3479

Riktigt snygga! Är det subtropiska arter du har eller tropiska (eller av båda)? När jag var lite intresserad av dessa arter och funderade lite på att skaffa verkade det som att ganska få trivdes bra i tropisk temperatur (åtminstone året runt). Så det blev aldrig av att jag gjorde verklighet av de planerna eftersom jag har ett fiskrum i källaren som jag värmer upp.

Hur som helst har du jättevackra fiskar!

/Jocke

Kommentar

• FINN
                          Användare
                          • June 2010
                          • 679

Ursprungligen postat av Banderad
                          Riktigt snygga! Är det subtropiska arter du har eller tropiska (eller av båda)? När jag var lite intresserad av dessa arter och funderade lite på att skaffa verkade det som att ganska få trivdes bra i tropisk temperatur (åtminstone året runt). Så det blev aldrig av att jag gjorde verklighet av de planerna eftersom jag har ett fiskrum i källaren som jag värmer upp.

Hur som helst har du jättevackra fiskar!

/Jocke
                          Tackar.Jag har tre arter som är tropiska,Parachanna africana,Channa bankanensis & Channa gachua/limbata.Resten är subtropiska. Föresten tror jag det är du som har mina gammla Cryptoheros cutteri,lämnade in dom i kungsbacka för ett tag sedan

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Canna .sp "fire and ice" låter intressant... har du bilder på dem?

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Bästa tråden här på länge! Grymt fina bilder, ös på med fler

Det verkar vara ett väldigt underskattat fisksläkte, det är inte ofta man ser folk prata om channor på vanliga forum i alla fall. Men det kanske är samma med ciklider iofs, man surrar på dedikerade forum istället. Jag tror hur som helst att de flesta som gillar ciklider även kan gilla channor, så var det för mig i alla fall.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...