CA-bilder del 7
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Som vanligt är det svårt att uppskatta fiskstorlek, men jag skulle tro att den största hannen är runt 21-22cm. Sedan är det väl fallande storlek på gruppen ner till 15-16cm. Kul så länge jag kan hålla en så pass stor grupp. Jag snackade dock med Cronan någon gång när jag råkade springa på honom under ett Malmöbesök och enligt hans erfarenheter small det bara en dag (och då var hans fiskar runt 20cm tror jag), så vi får väl se hur länge det går.
De tackar för allt beröm nere i källaren Hoppas det blir lek i framtiden någon gång så man kan dra upp ett litet gäng och bevara stammen här i Södra delen av landet.
/JockeKommentar
-
Runt 20 cm var den största hanen när han bestämde sig för att en hane var tillräckligt. Har för mig att jag hade 6 eller 8 st i ett 576l kar. Vet ej om det bara är min bifasciata hane som attackerar i mörkret gärna mot magtrakten på de andra fiskarna. Och det brukar bli rätt ordentliga skador av beten. Har hänt ett flertal gånger när han har fått nya invånare i karet att dom nya fiskarna har börjat jaga bifasciatan och tryckt undan han ordentligt. Sist det hände var det min citrinelum hane som blev kung i karet en kort stund iaf för på morgonen när det tänds i karet igen så har bifasciatan tagit över karet igen och oftast så har dom andra fiskarna ett stort bit märke just vid magtrakten. Likadant är det med levande föda på dagen bryr sig bifasciatorna knappt om levande men släcker man ner och väntar en stund så ser man hur dom kommer under ifrån och tar födan. Fler som har liknande erfarenheter?
Jag hade en grupp på 7st Bifasciata "rio aqua dulce" på uppväxt i ett 540l, dom lekte och var hyffsat aggressiva men inga dödsfall eller skador på dom andra, vid detta tillfälle var nog min största hane ca 18-20cm sen gjorde jag mig av med resterande gruppen och behöll lekparet vilket jag ångrar mig bittert än idag, hanen slog ihjäl honan ganska omgående efter det!Senast redigerad av RobinH; 27 April 2011, 08:33.CAKommentar
-
Jag har ingen erfarenhet av just Bifasciata, men de gånger jag provat olika tetror i mitt CA akvarium så ryker de nattetid. Eller i mycket tidig gryning, innan ljuset har tänts eller nåt in utifrån. Detta var på vinterhalvåret och akvarierna står i ett garage nästan utan fönster. Så (jakt)aktivitet sker i alla fall i rent mörkerKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag har ingen erfarenhet av just Bifasciata, men de gånger jag provat olika tetror i mitt CA akvarium så ryker de nattetid. Eller i mycket tidig gryning, innan ljuset har tänts eller nåt in utifrån. Detta var på vinterhalvåret och akvarierna står i ett garage nästan utan fönster. Så (jakt)aktivitet sker i alla fall i rent mörkerCAKommentar
-
Mina bifasciator är ganska glupska vad det gäller smått. Det smäller så fort man har slängt i en liten fisk i karet.
Pink_Tess: Loisellein är en trevlig fisk som rekommenderas. De är ganska lugna och behöver nog inte ett jättestort kar för att göra sig (har dock inte hållt dem i ett mindre kar än 540-liter själv). När de väl har hittat en plats där de trivs (oftast över en blomkruka, rot eller sten), håller de sig mest där. En fisk med värdighet helt klart. De ska inte ha för tufft sällskap. Mina går med sebraciklider (nigrofasciata) och Nicaraguaciklider (nicaraguensis).
/JockeKommentar
-
Mina bifasciator är ganska glupska vad det gäller smått. Det smäller så fort man har slängt i en liten fisk i karet.
Pink_Tess: Loisellein är en trevlig fisk som rekommenderas. De är ganska lugna och behöver nog inte ett jättestort kar för att göra sig (har dock inte hållt dem i ett mindre kar än 540-liter själv). När de väl har hittat en plats där de trivs (oftast över en blomkruka, rot eller sten), håller de sig mest där. En fisk med värdighet helt klart. De ska inte ha för tufft sällskap. Mina går med sebraciklider (nigrofasciata) och Nicaraguaciklider (nicaraguensis).
/JockeKommentar
-
mitt kar+CA
kör igång ett litet bild collage hålltillgodo har ju bara 3 arter så det kanske blir lite enahanda hehe...Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
-
-
som sagt skiftande kvalite på bilderna men lägger upp några till när jag ändå håller på..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
-
Du dom firrarna är inte att leka med. Kan inte riktigt bestämma mig vilken jag gillar mes men kanske ändå är det den helt galet snygga Argentean, ... Hmm eller blir det den strålande petenian? Eller ... Petenia är väl stor men "lugn", fungerar de bra ihop med de andra bråkstakarna?Senast redigerad av DaRe; 29 April 2011, 08:22.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Du dom firrarna är inte att leka med. Kan inte riktigt bestämma mig vilken jag gillar mes men kanske ändå är det den helt galet snygga Argentaen, ... Hmm eller blir det den strålande petenian? Eller ... Petenia är väl stor men "lugn", fungerar de bra ihop med de andra bråkstakarna?
När umbieen leker är det lite jobbigt för de andra, trycks dom in i en hörna men karet är hyfsat stort så de får iaf dryg meter att simma på men jag tar rommen inga fri simmande yngel det funkar inte,, sen är hanen ganska hård mot honan ibland men jag har inrätt karet så att hon kan söka skydd utan att hanen kommer åt henne när det hettar till hehe...har och göra med att jag tar bort rommen vilket gör att hanen vill leka igen.Han är ändå betydligt lugnare och fredligare än de hanar jag har haft.Tror de har lekt 4-5ggr nu sen nyår men men det har lugnat ner sig nu vi får se har försökt sälja men ingen vill ha dom så de får gå kvar säljer dom inte till en affär vore katastrof för honan..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Kommentar