Naturlig skogssjö
Kollaps
X
-
-
Vår igen och träsket fick smaka på krattan i helgen. Min kropp fick också smaka. Ont överallt. Men i år ska jag börja i tid för att slippa ta upp så mycket material, än så länge har inget kommit ovanför ytan av växtligheten (inga nya skott bara dött från förra året) och det ser riktigt bra ut på den ytan vi bearbetade förra året. Ser inte ut att komma upp något nytt där igen. Men vår taktik var att försöka få upp växterna med rötterna. Jobbigare kanske men det verkar löna sig.
Bilder:
1. Före rensning
2. En hög...
3. Vy över träsk samt flotteKommentar
-
-
Hur blir det nu då? Några ciklider i träsket ? Koi ? Annat?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Det jag ska fokusera på i år är att fortsätta röjningen så klart men också att köpa luftpump med syreplattor. Det blev aldrig av förra året eftersom jag började misstänka att dammen var väldigt grund. Senare hittade vi ju djupare platser och nu när det är riktigt mycket vatten så är det säkert 2 meter djupt. Det återstår att se om vattennivån är stabilare i år ifall jag hinner röja bort mer växtlighet. En teori jag har är att mycket av vattnet binds i växligheten. En hel del dunstar ju med all säkerhet men jag hoppas att växterna har en stor påverkan på vattennivån för det är ju enklare att på verka än att förhindra att det dunstar
Det finns Ruda så det får räcka med det när det gäller fisk. Visst skulle det var kul att plantera in gräskarp men dels så är det inte min mark och dessutom orkar jag inte med allt krångel med tillstånd även om det skulle vara OK för markägaren.Kommentar
-
Vilken kanontråd Erik! Den hade jag missat, men nu ska jag hålla koll på dina vedermödor och resultat!Kommentar
-
Kommentar
-
Säg till om du behöver stora luftpumpar eller Oxydatorer
för övrigt en jättebra tråd ..... Erikjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hade missat den här tråden till idag. Blev först lite orolig, små fiskfria vatten är sällsynta och många hotade djurarter som t.ex. större vattensalamander är bundna till den miljön, och sjöfåglar har mycket bättre överlevnad för sina ungar i fiskfria vatten - men nu fanns det ju ruda.
Rudan går aldrig att bli av med, inte ens att tömma sjön brukar räcka för att döda rudorna - de gräver ned sig i bottenslammet och väntar på vatten.
Rudor går inte att döda med syrebrist heller, de är bland de enda ryggradsdjur som klarar att leva i helt syrefritt vatten. Det är därför de överlever vintern i såna här småsjöar.
Ruda odlades förr som matfisk just för att den är nästan odödlig, ofta i gödseldammar vid ladugårdar där de extremt höga näringsnivåerna gav snabb tillväxt. Din population är gissningsvis inplanterad på 16-1700 talet när rud-odling var som mest poppis. Det kan tillochmed vara så att sjön är en konstgjord rud-damm, såna anlades ibland vid herrgårdar.
Att syresätta vattnet kan ändå ha positiva effekter, jag kan t.ex. tänka mig det ökar överlevnaden för de grodor som övervintrar i sjön. Att hindra att sjön växer igen har definitivt positiva effekter för djurlivet.
Kort sagt bra gjort, kör hårt, och du behöver inte oroa dig för rudorna.Kommentar
-
Som jag har skrivit tidigare så följer jag denna tråden med stort intresse!
Uppdateringarna med foto är intressant.CAKommentar
-
Hade missat den här tråden till idag. Blev först lite orolig, små fiskfria vatten är sällsynta och många hotade djurarter som t.ex. större vattensalamander är bundna till den miljön, och sjöfåglar har mycket bättre överlevnad för sina ungar i fiskfria vatten - men nu fanns det ju ruda.
Rudan går aldrig att bli av med, inte ens att tömma sjön brukar räcka för att döda rudorna - de gräver ned sig i bottenslammet och väntar på vatten.
Rudor går inte att döda med syrebrist heller, de är bland de enda ryggradsdjur som klarar att leva i helt syrefritt vatten. Det är därför de överlever vintern i såna här småsjöar.
Ruda odlades förr som matfisk just för att den är nästan odödlig, ofta i gödseldammar vid ladugårdar där de extremt höga näringsnivåerna gav snabb tillväxt. Din population är gissningsvis inplanterad på 16-1700 talet när rud-odling var som mest poppis. Det kan tillochmed vara så att sjön är en konstgjord rud-damm, såna anlades ibland vid herrgårdar.
Att syresätta vattnet kan ändå ha positiva effekter, jag kan t.ex. tänka mig det ökar överlevnaden för de grodor som övervintrar i sjön. Att hindra att sjön växer igen har definitivt positiva effekter för djurlivet.
Kort sagt bra gjort, kör hårt, och du behöver inte oroa dig för rudorna.
Att det är possitivt för djurlivet märktes förra sommaren. Vi har ett Hägerpar som häckar i närheten och jag kan inte tänka mig att de haft någon glädje av dammen när den varit helt igenvuxen. Men nu fick vi se den i stort sett varje dag. Bara den inte äter upp all fisk...
Salamander finns det gott om, grodor finns det gott om, snok finns det nästan lite för mycket av men de håller sig mest nere vid vattnet. Jag stötte på en uppe vid huset på hela sommaren förra året. Gick jag ner till dammen såg jag minst en snok vid varje tillfälle.
Det jag har funderat på är om jag stör djurlivet om jag rensar nu eftersom det är väl nu det är dags för salamandrar, grodor osv att para sig. Jag är ju visserligen på en väldigt liten del av dammen och jobbar.
Änder hade vi tre-fyra par som jagade runt med varandra nu i helgen. Först var de väldigt rädda men efter ett tag så gick det bra att jag var i dammen samtidigt som de höll sig i andra änden.Kommentar
-
Kommentar
-
Har det hänt nåt mer med skogssjön? En riktigt intressant tråd som man vill veta hur det gick sen.Kommentar
-
Ja, det här är ju forumets bästa tråd och skaparen är fortfarande aktiv men postar inget?! Jag dubblerar behovet av uppdateringar här.Kommentar
-
Jag ser inga bilder, som väl verkar vara bifogade i en del inlägg? Vare sig i Explorer eller Chrome.Kommentar
Kommentar